Hej Stig,
Jeg kører 2-skinne med Tillig skinner.
Snakkede med Klaus i dag, og det ender nok med WDP, mest fordi der er nogle som har rimeligt godt styr på hvordan man bruger det og derved kan få nogle gode råd.
Så hvis vi tager udgangspunkt i demoudgaven, så skal jeg have en s88 med min 12 udgange/indgange? Med den sporplan jeg har vist og med 4 tog, hvormange sporbesatsmeldere vil jeg så have brug? Gerne bare et skud, du bliver ikke holdt op på det!! Vil gerne at togene bremser langsomt ned på den synlige banegård.
Hvis jeg er lidt mere ambitiøs, så kan jeg se de findes en small x udgave, er det alene antallet af f.eks tog, magnetartikler ol. der er forskel?
/Henrik
Ecos - fuld automatik
-
speed180
- Ledvogter
- Digital: Ja
- Scale: N
- Geografisk sted: 8520 Lystrup
Re: Ecos - fuld automatik
JEP, det er faktisk grundforskellen, jeg har dog IKKE prøvet small X versionen, jeg bruger 9.5 Premium.a62213 skrev:Hej Stig,
Jeg kører 2-skinne med Tillig skinner.
Snakkede med Klaus i dag, og det ender nok med WDP, mest fordi der er nogle som har rimeligt godt styr på hvordan man bruger det og derved kan få nogle gode råd.
Så hvis vi tager udgangspunkt i demoudgaven, så skal jeg have en s88 med min 12 udgange/indgange? Med den sporplan jeg har vist og med 4 tog, hvormange sporbesatsmeldere vil jeg så have brug? Gerne bare et skud, du bliver ikke holdt op på det!! Vil gerne at togene bremser langsomt ned på den synlige banegård.
Hvis jeg er lidt mere ambitiøs, så kan jeg se de findes en small x udgave, er det alene antallet af f.eks tog, magnetartikler ol. der er forskel?
/Henrik
Med 12 blokke når du IKKE langt.
Ønsker du en langsom opbremsning af tog på dine stations spor skal du bruge MINDST 2 blokke pr. spor og helst 3
Som jeg ser din sporplan vil jeg mene at du kan halte igennem med 24 blokke, men gerne 36 sporbesatmelder og tilbagemeldinger.
Jo flere blokke jo bedre flydende drift.
Stig
-
moppe
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Hvis man nu tager et minimumslayout til at drive rundbane og 2 stationer af spor, er der dybest set 8 blokke af 3 sporbesatmeldere per blok (så man kan køre begge veje). Det giver netop 24 sporbesatmeldere til automatikken.speed180 skrev:Som jeg ser din sporplan vil jeg mene at du kan halte igennem med 24 blokke, men gerne 36 sporbesatmelder og tilbagemeldinger.
Er det kun rundbanen der skal styres per automatik, bliver det også kun til 8 magnetartikler som WDP skal styre.
Klaus (der lige har hentet demo versionen af WDP)
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
speed180
- Ledvogter
- Geografisk sted: 8520 Lystrup
Det er rigtig nok, med de 24 blokke, men problemet er den LANGSOMME ned bremsning, samt en anden lille ting, nemlig længden af perron sporet, der er jo ikke meget fidus i at komme fisende med 105 kmt. på hovedsporet, og så skal nedbremse over kun 2 blokke, hvis sporet IKKE er langt nok.moppe skrev:Hvis man nu tager et minimumslayout til at drive rundbane og 2 stationer af spor, er der dybest set 8 blokke af 3 sporbesatmeldere per blok (så man kan køre begge veje). Det giver netop 24 sporbesatmeldere til automatikken.speed180 skrev:Som jeg ser din sporplan vil jeg mene at du kan halte igennem med 24 blokke, men gerne 36 sporbesatmelder og tilbagemeldinger.
Er det kun rundbanen der skal styres per automatik, bliver det også kun til 8 magnetartikler som WDP skal styre.
Klaus (der lige har hentet demo versionen af WDP)
Den 3 blok i perron sporet er STOP blokken og vil ikke give nogen nedbremsning, men omgående stop, så der for ønsket omkring flere blokke.
Stig
Hej Stig,
Nu har jeg hentet demo udgaven ( og i parentes, så ser det ud til også at virke på Mac!! )
Jeg har kunnet tegne min sporplan, men så ikke så meget mere end det. Nu er mit tekniske tysk ikke det bedste, så jeg er lidt lost nu.
Vil demo udgaven kunne håndtere 36 tilbagemeldingsblokke?
Hvilke s88 og hvilke besatsmeldere vil du anbefale? Kan se du selv har lavet nogen, er det noget man kan købe, enten som lod-selv eller færdiglavet?
Og hvis du har tid en dag til at vise dit eget tog frem, om man kan komme på besøg? Har en masse små spørgsmål, hvor det nok at lettere at være sammen end over forum/mail. Og kan se du bor i Sabro.
/Henrik
Nu har jeg hentet demo udgaven ( og i parentes, så ser det ud til også at virke på Mac!! )
Jeg har kunnet tegne min sporplan, men så ikke så meget mere end det. Nu er mit tekniske tysk ikke det bedste, så jeg er lidt lost nu.
Vil demo udgaven kunne håndtere 36 tilbagemeldingsblokke?
Hvilke s88 og hvilke besatsmeldere vil du anbefale? Kan se du selv har lavet nogen, er det noget man kan købe, enten som lod-selv eller færdiglavet?
Og hvis du har tid en dag til at vise dit eget tog frem, om man kan komme på besøg? Har en masse små spørgsmål, hvor det nok at lettere at være sammen end over forum/mail. Og kan se du bor i Sabro.
/Henrik
Hej Henrik
Der er en delvis oversættelse af vejledningen til dansk.
Det er afsnit omhandlende.
Hurtig i gang
De grundliggende ting
Blokke
Togveje
Profileditor
Hjemmesiden
Der kan godt blive problemer med antallet af magnetartikler. For at bruge blokstrækninger skal du også have nogle signaler.
Signalerne kan simuleres, men optager stadig en plads.
Sporskifter kan evt. kobles parvis hvor det er muligt, for at spare, ved ikke om demoversionen tillader dette.
Ja som jeg havde en formodning om, så tælles alle magnetartikler med, selv om de får samme adresse.
Jeg ved ikke om man kan simulere det ene sporskifte som håndbetjent, og så manuelt stille det når blokstrækninger skal oprettes.
Der er en delvis oversættelse af vejledningen til dansk.
Det er afsnit omhandlende.
Hurtig i gang
De grundliggende ting
Blokke
Togveje
Profileditor
Hjemmesiden
Der kan godt blive problemer med antallet af magnetartikler. For at bruge blokstrækninger skal du også have nogle signaler.
Signalerne kan simuleres, men optager stadig en plads.
Sporskifter kan evt. kobles parvis hvor det er muligt, for at spare, ved ikke om demoversionen tillader dette.
Ja som jeg havde en formodning om, så tælles alle magnetartikler med, selv om de får samme adresse.
Jeg ved ikke om man kan simulere det ene sporskifte som håndbetjent, og så manuelt stille det når blokstrækninger skal oprettes.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Umiddelbart ser det ud som man kan koble sporskifterne sammen på banen, men lade det ene være håndbetjent i wdp.
Så skal man bare husk at lave et tvangsskifte af de koblede sporskifter, hvis man kører mod det 'håndbetjente' det kan evt. gøres over en besatmelding efter PU signal.
Hvis jeg ikke husker helt galt, skal en sporbesatmelding melde sporfri, for at besatmeldingen registreres.
Så skal man bare husk at lave et tvangsskifte af de koblede sporskifter, hvis man kører mod det 'håndbetjente' det kan evt. gøres over en besatmelding efter PU signal.
Hvis jeg ikke husker helt galt, skal en sporbesatmelding melde sporfri, for at besatmeldingen registreres.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Undskyld jeg blander mig, men det giver da ikke mening. Hvorfor skriver du at det ene sporskifte skulle være håndbetjent?bqg skrev:Umiddelbart ser det ud som man kan koble sporskifterne sammen på banen, men lade det ene være håndbetjent i wdp.
Koblede sporskifter er typisk transversaler (dvs. to modsatrettede sporskifter i togvejsspor hvor der kan køres fra det ene til det andet togvejsspor) eller et sporskifte i togvejsspor sammen med et dækningssporskifte i et sidespor (de kan også udgøre en transversal). Ved koblede sporskifter i den virkelige verden omstilles først det ene drev, og så det andet drev. I model kan drevene udmærket omstilles samtidigt.
Hej Erik
Det skal det heller ikke men!!!!!!!!!
Da demoversionen af WPD, kun kan adressere 12 magnetartikler, kommer der et problem med blokkene.
Blokkene skal bruge et signal som slutpunkt. For at spare magnetartikler, kan man lade en del af sporskifterne på banen skifte samtidig, altså forbinde dem til samme K83 udgang.
I WPD indsættes det ene sporskifte af sporskifterne som håndbetjent, uden adresse.
Når blokkene skal laves, skal man selv stille det "håndbetjente" sporskifte til korrekt stilling. (Gøres med klik på skærmen)
Der kan man nemlig godt stille et sporskifte, selv om det ikke har nogen adresse.
Når blokken skal afvikles, skal man så lige huske en besatmelding, der stiller de to sporskifter, når kan kører mod det "håndbetjente" sporskifte.
Håber det beskriver hvad der lå bag mine tanker, ellers spørg igen.
Det skal det heller ikke men!!!!!!!!!
Da demoversionen af WPD, kun kan adressere 12 magnetartikler, kommer der et problem med blokkene.
Blokkene skal bruge et signal som slutpunkt. For at spare magnetartikler, kan man lade en del af sporskifterne på banen skifte samtidig, altså forbinde dem til samme K83 udgang.
I WPD indsættes det ene sporskifte af sporskifterne som håndbetjent, uden adresse.
Når blokkene skal laves, skal man selv stille det "håndbetjente" sporskifte til korrekt stilling. (Gøres med klik på skærmen)
Der kan man nemlig godt stille et sporskifte, selv om det ikke har nogen adresse.
Når blokken skal afvikles, skal man så lige huske en besatmelding, der stiller de to sporskifter, når kan kører mod det "håndbetjente" sporskifte.
Håber det beskriver hvad der lå bag mine tanker, ellers spørg igen.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
-
Erik Olsen
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Hvis sporisolationsblokkene altid skal bruge et signal som slutpunkt, kan man ikke lave noget der ligner virkeligheden.bqg skrev:Da demoversionen af WPD, kun kan adressere 12 magnetartikler, kommer der et problem med blokkene.
Blokkene skal bruge et signal som slutpunkt.
I virkeligheden har f. eks. hvert enkelt sporskifte sin egen sporisolation, foruden at der som regel er tilstødende sporisolationer, dvs. tre sporisolationer før der kommer et signal.
Tegn en skematisk sporplan med sporisolationer og signaler af de rigtige typer med alting nummereret. Lav det på grundlag af de designregler man bruger i virkeligheden. Visse forenklinger kan foretages, men man skal vide hvad man gør eftersom forenklinger påvirker køremuligheder og funktioner i negativ retning.
Hvis WPD ikke kan lave det, så lad være at bruge kræfter på skramlet - dvs. giv penge for et system der kan tilstrækkeligt til det du har brug for.