Fleischmann profi

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Skott
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Fleischmann profi

Indlæg af Skott »

ptmadsen skrev:Hej!
Maerklin telexkobling E117 993 er løsningen. Kobler sammen med alle A-type / bøjlekoblinger såvel som Maerklin kortkobling = 7203 og ikke mindst Roco Universalkobling = 40397.
Ved brug sammen med A-type koblinger skal der måske files en smule i bunden af buen på telexkoblingen = midt på koblingen, for at give plads til A-koblingen, idet ikke alle fabrikanter overholder NEM normen.
Maerklin telex koblingen virker ved at pitten i midten lægger sig ned når der aktiveres, ikke nogen bøjle der løftes. Derfor virker koblingen med alle typer bøjler af magnetisk eller umagnetisk materiale.
Vær opmærksom på om valgte lokomotiv decoder kan håndtere telex kobling. ESU v 4.0 samt Lenz decodere markeret med + indeholder software der kan håndtere telex koblinger.
Har selv monteret nævnte telexkobling på litra F477 og traktor 6, sammen med Lenz decodere og flere kommer til når tiden byder sig.
Jeg kan se at du tidligere i tråden er inviteret til at møde op i Hadsten. Skulle det have din interesse er du også velkommen her i Haderslev.

Venlig Hilsen!
Peter Madsen
Hej Pete
Tak for info. Måske jeg også lige bør se på omtalte kobling?
Tak for buddet. Bor ved Skanderborg, selvom jeg er importeret synderjyder fra Synneborg. Men vil huske det, kommer jeg i nærheden af Haderslev :)
Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hejsa

Min skinnebus har en fjernstyret profi-kobling. Den er ikker super god. Det sker ofte at koblingen ikke slipper sit greb i bivognen. Det er møj træls. Årsagen skal nok findes i vægten på bivognen, men det var jo ikke meningen at jeg skulle have fat i bivognen for at koble helt af. Glem i øvrigt alt om at koble blødt sammen, du skal jerne lokomotivet ind i vognen før den forstår det.

Min "standardkobling" er Roco Universal og jeg har flere Märklin Telex-koblinger på mine lokomotiver. Jeg er ikke den store fan af fjernstyrede koblinger, for jeg synes de alle har deres ustabiliteter at døje med, derudover er de ofte meget store. Nogle koblingsskakter døjer med vægten af Märklins Telex-kobling, hvilket får dem til at hænge lidt. Det gør at den ikke kobler specielt godt. Det er langt fra alle lokomotiver, men jeg har en Köf hvor det er et problem.

Jeg overvejer i øjeblikket at fjerne mine Telex-koblinger og gå all-in på "afkoblingsspaden" og afkoblingsskinnerne. Som andre nævner giver Roco Universal, udover lækker kobling, den fordel at du kan skifte koblinger i et passende tempo, da den kobler med alle andre bøjler. MANGE af mine Mätrix-vogne har stadig deres Märklin-kobling, det virker jo fint, så hvorfor skifte det.
Skott skrev:Bor ved Skanderborg, selvom jeg er importeret synderjyder fra Synneborg. Men vil huske det, kommer jeg i nærheden af Haderslev :)
Jeg bor i Malling, hvis du vil prøve skinnebussens kobling.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skott
Lokomotivfører
Skinnesystem: peco code 75

Indlæg af Skott »

Søren Lauritsen skrev:Hejsa

Min skinnebus har en fjernstyret profi-kobling. Den er ikker super god. Det sker ofte at koblingen ikke slipper sit greb i bivognen. Det er møj træls. Årsagen skal nok findes i vægten på bivognen, men det var jo ikke meningen at jeg skulle have fat i bivognen for at koble helt af. Glem i øvrigt alt om at koble blødt sammen, du skal jerne lokomotivet ind i vognen før den forstår det.
Er det dekoderen 651581, du anvender?
Det er da ikke videre motiverende 'leg'
Søren Lauritsen skrev:Jeg er ikke den store fan af fjernstyrede koblinger, for jeg synes de alle har deres ustabiliteter at døje med, derudover er de ofte meget store.
Jeg overvejer fjernstyrede koblinger på rangermaskiner. Dels for legen i det, men også, da mit kommende anlæg har lidt dybde, så det vil gøre det nemmere, at kunne forafkoble og derefter kunne skubbe vognene ind på depotsporet, for så at returnere med maskinen solo.
Søren Lauritsen skrev:Jeg overvejer i øjeblikket at fjerne mine Telex-koblinger og gå all-in på "afkoblingsspaden" og afkoblingsskinnerne. Som andre nævner giver Roco Universal, udover lækker kobling, den fordel at du kan skifte koblinger i et passende tempo, da den kobler med alle andre bøjler. MANGE af mine Mätrix-vogne har stadig deres Märklin-kobling, det virker jo fint, så hvorfor skifte det.
Det er helt klart også en positiv force ved universalkoblingen :)
Søren Lauritsen skrev:Jeg bor i Malling, hvis du vil prøve skinnebussens kobling.
Tak for tilbuddet. Det vil jeg bestemt overveje :)
Besvar