Märklin 39338

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
greven
Stationsforstander
Indlæg: 73
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Märklin 39338

Indlæg af greven »

Hej
Min märklin 39338 DSB EB har mistet kørelyset forlæns og baglæns
Kan det skyldes en knækket ledning eller defekt dekoder
Alle øvrige funktioner virker
Det eneste jeg har gjort af indgreb er at skifte en hæftering og der tager man ikke overdelen af
Er der en der har en "fidus" inden jeg tager overdelen af
Mvh Jørgen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5446
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin 39338

Indlæg af Søren »

Det kan skyldes mange ting. Det er godt nok sjældent at dekoderne er defekte.

Er der garanti på modellen stadigvæk, så giv den tilbage til forhandleren, så den kan blive fikset.

Hvis du ikke har ændret i programmeringen af lokomotivet, så prøv først at resette dekoderen. Sæt loket på programmeringssporet og vælg at resette dekoderen under konfigurationsfanen for lokomotivet.

Det kan sparke liv i den igen. Hvis det ikke virker, så tag hatten af loket og se om du kan spotte nogle fysiske problemer. Tjek ledningerne til frontpanelerne og tjek at der ikke er knækket en lodning på motherboardet.

Ledningerne til frontlys er typisk grå, gule og orange.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

greven
Stationsforstander
Indlæg: 73
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Märklin 39338

Indlæg af greven »

Hej Søren
Tak for info
Startede med at åbne lok ingen løse ledninger, dekoderen er svær at komme til, da den sidder på undersiden af motherboardet. så der kan jeg ikke se noget.
Reset af en mfx dekoder på CS2 har jeg ikke prøvet før.
Jeg formoder der skal trykkes på rst knappen.
Melder dekoderen selv ind igen eller skal CS først genstartes, og så sætte lok på prøvesporet igen og så findes lok igen.
Kan jeg risikere noget med de andre indlagte funktioner dem er der jo rigtig mange af, bla en del lydfiler.
Hilsen
Jørgen

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 343
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin 39338

Indlæg af Godsbanen »

Nu har jeg ikke en CS2, men bruger CS3 og MS2. En Reset fører blot dekoderen tilbage til fabriksindstillingerne. Altså som det var da du havde lokomotivet med den indbyggede dekoder fra ny af.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4815
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 39338

Indlæg af moppe »

greven skrev: 29 maj 2026, 20:03

Kan jeg risikere noget med de andre indlagte funktioner dem er der jo rigtig mange af, bla en del lydfiler.

Nej, det er et Märklin lokomotiv. Der er “fail safe” det vil sige at giver du det et reset, så er det tilbage til de indstillinger det havde da det forlod fabrikken.

Klaus

greven
Stationsforstander
Indlæg: 73
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Märklin 39338

Indlæg af greven »

Hej
Er der et CV hvor man kan indstille/ændre strøm/spænding til forreste og bagerste kørelys.
Hvis der er kan den måske været ændret til 0.
Mvh. Jørgen

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 343
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin 39338

Indlæg af Godsbanen »

Har du prøvet en Reset? Eller er der en årsag til at du eventuelt ikke har gjort det?

greven
Stationsforstander
Indlæg: 73
Tilmeldt: 06 jul 2014, 15:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Märklin 39338

Indlæg af greven »

Hej
Jeg har prøvet reset flere gange uden resultat. Jeg kan se andre ændringer tilbage stilles.
Kan det have betydning at der er tilsluttet en MS2.
Funktionen med kraftigt frontlys (kun hvidt) virker og skifter med kørsels retningen, så det må jeg måske leve med indtil videre.
Mvh. Jørgen

Besvar