Hej
Min märklin 39338 DSB EB har mistet kørelyset forlæns og baglæns
Kan det skyldes en knækket ledning eller defekt dekoder
Alle øvrige funktioner virker
Det eneste jeg har gjort af indgreb er at skifte en hæftering og der tager man ikke overdelen af
Er der en der har en "fidus" inden jeg tager overdelen af
Mvh Jørgen
Märklin 39338
Märklin 39338
-
Søren
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5446
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Märklin 39338
Det kan skyldes mange ting. Det er godt nok sjældent at dekoderne er defekte.
Er der garanti på modellen stadigvæk, så giv den tilbage til forhandleren, så den kan blive fikset.
Hvis du ikke har ændret i programmeringen af lokomotivet, så prøv først at resette dekoderen. Sæt loket på programmeringssporet og vælg at resette dekoderen under konfigurationsfanen for lokomotivet.
Det kan sparke liv i den igen. Hvis det ikke virker, så tag hatten af loket og se om du kan spotte nogle fysiske problemer. Tjek ledningerne til frontpanelerne og tjek at der ikke er knækket en lodning på motherboardet.
Ledningerne til frontlys er typisk grå, gule og orange.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Re: Märklin 39338
Hej Søren
Tak for info
Startede med at åbne lok ingen løse ledninger, dekoderen er svær at komme til, da den sidder på undersiden af motherboardet. så der kan jeg ikke se noget.
Reset af en mfx dekoder på CS2 har jeg ikke prøvet før.
Jeg formoder der skal trykkes på rst knappen.
Melder dekoderen selv ind igen eller skal CS først genstartes, og så sætte lok på prøvesporet igen og så findes lok igen.
Kan jeg risikere noget med de andre indlagte funktioner dem er der jo rigtig mange af, bla en del lydfiler.
Hilsen
Jørgen
-
Godsbanen
- Lokomotivfører
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Märklin 39338
Nu har jeg ikke en CS2, men bruger CS3 og MS2. En Reset fører blot dekoderen tilbage til fabriksindstillingerne. Altså som det var da du havde lokomotivet med den indbyggede dekoder fra ny af.
-
moppe
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4815
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Märklin 39338
Nej, det er et Märklin lokomotiv. Der er “fail safe” det vil sige at giver du det et reset, så er det tilbage til de indstillinger det havde da det forlod fabrikken.
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Re: Märklin 39338
Hej
Er der et CV hvor man kan indstille/ændre strøm/spænding til forreste og bagerste kørelys.
Hvis der er kan den måske været ændret til 0.
Mvh. Jørgen
-
Godsbanen
- Lokomotivfører
- Indlæg: 343
- Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C
Re: Märklin 39338
Har du prøvet en Reset? Eller er der en årsag til at du eventuelt ikke har gjort det?
Re: Märklin 39338
Hej
Jeg har prøvet reset flere gange uden resultat. Jeg kan se andre ændringer tilbage stilles.
Kan det have betydning at der er tilsluttet en MS2.
Funktionen med kraftigt frontlys (kun hvidt) virker og skifter med kørsels retningen, så det må jeg måske leve med indtil videre.
Mvh. Jørgen