Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 112
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Indlæg af Togfører 2 »

Jeg har fået et lokomotiv tilbage fra Märklin og det betød en ny sounddecoder.

Inden da, har jeg også købt nogle nye loks med ESU sound-decodere 5.0.

Ingen af disse registrerede sig selv og nu gør Märklins helller ikke.

Det må være noget med min CS3.

Alle protokoller er slået til og jeg er på nyeste opgradering.

Det forrige lok lod jeg registrere på min ekstrabane med MS2. Herefter fandt CS3 lokket.

Hvad mon der foregår og skal noget rettes op?

/Finn

pejft
Ledvogter
Indlæg: 181
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Indlæg af pejft »

Hvilken version / software har din CS3?

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5446
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Indlæg af Søren »

Togfører 2 skrev: 22 maj 2026, 18:42

Det forrige lok lod jeg registrere på min ekstrabane med MS2. Herefter fandt CS3 lokket.

Det er fordi dit lok allerede troede at det tilhørte din CS3. Når mfx registerer, udveksler dekoder og central et id, som de hver især gemmer. Hvis loket stadig har centralens id, så svarer det ikke på nye forsøg på registrering, medmindre centralen udsender et andet central-id. Derfor virker det, at tage et lok til en ms2 (andet central-id) og tilbage igen. Især ESU-dekodere er notorisk følsomme her.

Har du bedt din CS3 genfinde "tabte' lokomotiver? Gå til menuen i lokomotivlisten og vælg, at den skal genfinde loks. Det kan sparke gang i processen.

Du kan også prøve at sætte loket på programmeringssporet. Ophæve nødstop, vent på registrering, hvis den ikke begynder efter 30 sekunder, tryk nødstop, vent 10 sekunder, ophæv nødstoppet igen. Hvis loket har power pack, vent 60 sekunder i stedet.

Kontroller i øvrigt at der ikke allerede ligger eksisterende instanser af lokomotiverne fra tidligere. Hvis der gør, så vil den ikke finde dem, da de allerede er der. Loket kan have registreret mens du lige var uopmærksom (spørg mig ikke, hvordan jeg ved det 😊)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 112
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Indlæg af Togfører 2 »

Hejsa.
1). Jeg kører version 2.6.1.
2). Pinligt men efter flere forsøg med Sørens vejledning, gik jeg ind i CS3 for at se strømforbruget på programmeringssproget og her fik jeg chokket. Ingen strøm.
Det forklarer nok at flere loks ikke melder sig🥵

Jeg havde min CS3 med på kursus 28. April i Vejle. Det må være der, udgangen er stået af.

Jeg må finde en egnet periode til at undvære den, og dermed at køre med tog mens Märklin reparerer den.

Surt men den barske virkelighed.

Tak for jeres hjælpeforsøg.

/Finn

pejft
Ledvogter
Indlæg: 181
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Indlæg af pejft »

Hej Finn,

  1. Har du indstillet "Skala" på din CS3?
  2. Er der spænding på driftssporet?
  3. Hvis der er spænding på driftssporet, så bør MFX også kunne tilmelde sig den vej.

Jeg forstår ikke, hvad der skulle have fået udgangen til at stå af i Vejle. I anvendte jo mine CS3, og vi lavede ingen "unormale" belastninger af udgangene. Hvis du altså refererer til AOF-kurset 18 - 19 april.

mvh/Peter

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

poulmh
Stationsbetjent
Indlæg: 47
Tilmeldt: 04 nov 2017, 18:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Indlæg af poulmh »

Jeg har samme problem, ikke strøm på programmeringssporet. Fandt ud af at jeg havde ca. 1,3A på hovedsporet. Men hvis jeg tog stikket fra hovedsporet ud af CS3, trykkede stop og ophæve stop, så kom der strøm på programmeringsporet. Måske det har noget med det som CS3
styrer strømforbruget på efter den nye opdatering. Hvis der bliver brugt for mange amp på hovedsporet, slår den selv programmeringsporet fra.

Med Venlig Hilsen
Poul
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Indlæg af bygger01 »

Jamen det spor, der er isoleret fra resten af banen, er det ikke også et almindeligt spor ??

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 112
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Tilmelding til MfX fungerer ikke.

Indlæg af Togfører 2 »

Til Peter som havde kurset i Vejle.
Du har ret.
Jeg havde min CS3 med på kurset for alle tilfældes skyld. Min mistanke var derfor, at da det nok var første gang jeg har taget alle stik ud af den kunne have ødelagt noget i udgangen…
I øvrigt et super kursus. 😁

Ja. Den har den lille strømforsyning og CS3 står til H0.
(Som vi også lærte på kurset).

Vi talte også om nedgradering af versioner fordi nyeste version dengang drillede hændelser.
Dette er nu løst med 2.6.1 men Märklin har nok bygget mere ind i forhold til at beskytte mod strømtåber som mig.

Fordi

Nu virker sporet igen. Kortvarigt. Nødstop får det i live igen.

Mystikken vil ingen ende tage.

Foto vedhæftet af strømforbruget.

Ps… mit MfX-lok er nu korrekt registreret. Det var jo egentlig problemet.

/Finn

Vedhæftede filer
image.jpg
Besvar