Flusmiddel til K-skinner

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
micknudsen
Trafikelev
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Flusmiddel til K-skinner

Indlæg af micknudsen »

Hej,

Jeg skal snart i gang med at bygge det synlige lag på min modelbane. Min skyggebanegård er lavet med Märklin C-skinner, men jeg har besluttet, at resten skal være med K-skinner, da de giver mere fleksibilitet.

Jeg har netop set en video fra Märklin of Sweden, hvor han demonstrerer, at det er vigtigt at bruge et flusmiddel, som er specielt egnet til rustfrit stål, når man skal lodde ledningerne på skinnerne. Han benytter noget, som hedder "Meltolit Z-fluss", men jeg kan ikke finde noget sted, hvor jeg kan købe det. Er der nogen kan anbefale et tilsvarende produkt, som kan købes i Danmark?

På forhånd tak,
Michael

moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Flusmiddel til K-skinner

Indlæg af moppe »

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

Mange tak! Jeg havde prøvet alle de gængse byggemarkedet uden held. Det er åbenbart et nicheprodukt, som skal findes i specielbutikker.

/Michael

Mogens
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C cs 3 + med tp link
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Mogens »

Der er også
elextra.dk - brinck elektronik
forretning i københavn og struer samt internet

www.elextra.dk
vh mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

peras
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Indlæg af peras »

Jeg ville holde mig langt væk fra loddevand, det er tyndt som vand og løber nemt. Det omtalte fluss kan du købe i "sløjd detaljer" i Sverige. Det er tyktflydende og nemt at bruge med en lille ret stiv pensel, som han også bruger i videoen. Jeg har lige købt en bøtte med 100 ml i Sverige til kr. 195 med porto. SMT i Skjern har en gang haft noget fluss, der var i noget, der lignede en tyk tuschpen. Det skal være fluss til rustfrit stål.

Mvh Poul Erik
H0, 3-skinne, CS3+, TrainController 9 og 10 Gold.
Skive modeljernbaneklub drejeSKIVEn
www.mjbk-skive.dk

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

Mogens skrev: 01 feb 2026, 20:20

Der er også
elextra.dk - brinck elektronik
forretning i københavn og struer samt internet

www.elextra.dk

Tak for linket. Den kendte jeg (heller) ikke. Nu har jeg dog allerede bestilt flusmiddel fra Smedebutikken, men de ser ud til at have mange andre spændende ting. Lur mig, om ikke jeg hurtigt finder ud af, at jeg må investere i en ordentlig loddekolbe.

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

peras skrev: 01 feb 2026, 21:43

Jeg ville holde mig langt væk fra loddevand, det er tyndt som vand og løber nemt. Det omtalte fluss kan du købe i "sløjd detaljer" i Sverige. Det er tyktflydende og nemt at bruge med en lille ret stiv pensel, som han også bruger i videoen.

Jeg var hurtig på aftrækkeren og bestilte fluks en bøtte fra Smedebutikken. Jeg har aldrig beskæftiget mig med lodning før og troede bare, at loddevand var et dansk navn for samme slags produkt.

Nu prøver jeg det lige, når jeg får det i hænderne. Ellers er det godt at vide, hvor jeg kan finde "det rigtige" på nettet. Tak for tippet.

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Min erfaring med at lodde ledninger på selve skinnen på en K skinner er:

Rens/slip skinnen udvendig med f.eks. en Dremel
Fortin ledningen
Fortin skinnen med loddefedt & med høj varme på loddekolben - min var 450 gr.
Og på med ledningen i sammen hug ....
Den høje varme kan også beskadige plastikken, som holder skinnen fast !

Men det synes jeg er for omstændig, så jeg har i stedet loddet på lasken efter samme princip med en slipning ( og lasken er lavet af et meget blødere materiale, så dermed også lettere at lodde på ) / fortin ledning og lasken og så ned med ledningen, og den ligger vandret og pænt gemt.

Alle lasker fik også et god klem med en passende tang !

Midterlederen bliver forsynet fra bagsiden, hvor jeg afslebet ned til rent metal. Og igen et godt blødt materiale at fortinne.

Strømmen skal alligevel igennem lasken, så jeg ser derfor ingen grund til den mere besværlige lodning direkte på skinnen.

Husk at veksle mellem venstre og højre side af skinnerne.

Jeg har også valgt at pålodde flere meter lange ledning ( 0,25 kvadrat ), og ved pålodningen på ringledningen ( 1,50 kv massiv kobber ) kom der så igen en lang rest - så ingen spild !

MEN lav en god fortinning - det er vejen til gode lodninger med ringe strømtab ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

micknudsen
Trafikelev

Indlæg af micknudsen »

bygger01 skrev: 02 feb 2026, 13:18

Midterlederen bliver forsynet fra bagsiden, hvor jeg afslebet ned til rent metal. Og igen et godt blødt materiale at fortinne.

Jeg har set flere videoer, hvor folk har gjort netop dette, men hvorfor ikke blot lodde på den del af midterlederen, som allerede er eksponeret i enderne af skinnerne? Er materialet anderledes der og mindre egnet til lodning?

bygger01 skrev: 02 feb 2026, 13:18

Husk at veksle mellem venstre og højre side af skinnerne.

Det tror jeg ikke, jeg forstår. Bør man for hver bloksektion skifte mellem, om højre eller venstre skinne er tilbagemelding?

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Det 1.

Jeg valgte at lodde direkte og ikke via de messing/kobber stumper for at få forbindelsen mere "direkte" ...

Det 2.

Der er trods alt to skinner, så hvorfor ikke forsyne begge, og jeg har med tilbagemelding valgt at forsyne begge sider ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Besvar