Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Jeg er ved at få en del esu sporskifte dekoder, og når der skal ændres noget, er det besværligt at ændre cv værdi. Jeg har z21. Den skal kobles direkte til dekoderen. Kan det gøres direkte med Z21 (den sorte)
Z21 eller z21 og ESU dekodere er en rigitg god kombination - hvis du lige laver et par tricks.
Både z21 og Z21 har "global RailCom detektor" indbygget. Det betyder at du kan læse CV værdier og skrive CV værdier i en dekoder du har placeret under dit anlæg, uden at skulle lave separate tilslutninger, eller skifte kabler.
Tricket hedder "Programming on Main" med Maintenance tool på din PC.
Jeg har tidligere lavet en video om det.
For at du kan udnytte PoM programmering, skal du først have RailCom slået til i dine ESU sporskiftedekodere.
Det gør du ved at sætte CV 28 til 136 og CV 29 til 2.
"Æv", siger du, "nu skal jeg til at have alle dekodere pillet ned og sat til min z21 separet, for at få det programmeret.
Nej, det skal du ikke, du skal derimod fjerne alle lokomotiver (og andre ting med dekodere) fra dit anlæg, for herefter at skrive de to CV værdier ved hjælp af "DCC direct CV mode" i Maintenance tool. Så programmerer du alle på en gang og kan herefter skifte over i PoM og programmere dem enkeltvis - også selvom du har tog kørende på banen!.
Det sidste gør jeg her, hvor jeg ændrer en CV værdi en en lokomotivdekoder, mens lokomotivet kører
Så er jeg i gang og har fået ændret CV 28 og 29. Nu skal jeg så have fat i sporskifte 59 og ændre i CV værdien her. Jeg vælger POM for Schalter artikel, finder dekoder adressen 14 og CV nummer 44 (servo nr 3 på dekoderen) og vil udlæse værdien. Det vil den ikke. Den skriver "Kann CV44 nicht lesen, Result=nack!
Hvad gør jeg forkert ?