Anmeldelse af Heljans Y-tog

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af Søren »

Rul du bare indstillingerne tilbage med CV 8. Jeg plejer at notere mine ændringer på papir, så jeg nemt kan lægge dem tilbage hvis keg fucker noget op og må resette.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

madskp
Trafikelev
Skinnesystem: Roco Line med underlag
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af madskp »

Hej og mange tak for svar

Lige for at være helt sikker så er fabriksindstillingerne som den er leveret fra Heljan? Eller ændrer de ikke noget i forhold til hvordan den kommer fra Esu?

På forhånd tak
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Ja, det vil jeg da mene. Det er normalt at fabriksindstillingerne er dem som er leveret med toget.

Med venlig hilsen
Søren

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

En fabriksmonteret dekoder har som regel specielle fabriksindstillinger. Så når du skriver CV8=8, sættes den tilbage til de indstillinger som Heljan har leveret den med.

Klaus
madskp
Trafikelev

Indlæg af madskp »

Hej igen og tak for hjælpen begge to. Reset af dekoderen (CV8 = 8) fik mig tilbage til samme tilstand som før jeg begyndte at pille ved indstillinger.
Jeg har nu prøvet at sætte CV 54 = 25 og CV 56 =128 og det giver helt klart en roligere kørsel selvom jeg stadigvæk kan fornemme en tendens til at den ind i mellem hakker en anelse.

Jeg ved ikke om det kan være et problem med strømoptaget da jeg også oplevet at den kan gå i stå ved lav fart henover sporskifter med strømdødt hjertestykke. Som jeg oplever det uden at have pillet overdelene af togsættet så er strømoptaget lavet så den tager strøm fra den ene skinne på den ene boogie og strøm fra den anden skinne på den anden boogie på hver vogn. Er der andre der har oplevet det samme og evt. har ideer til forbedringer?

Jeg har også prøve at ændre lysindstillingerne som foreslået i denne tråd og min oplevelser er at frontlygterne ihvertfald ikke blænder på samme måde som de gør med fabriksindstillingerne. Jeg syntes at jeg et sted så at nogen skrev noget om at interiørbelysningen skinnede ud gennem siderne på vognkassen. Det oplevede jeg dog ikke som værende et problem med VLTJ modellen inden jeg justerede lysindstillingerne, men det kan jo også være at den pga. den mere spraglede farvesætning har fået et tykkere lag bemaling på de steder hvor det kan være et problem.

Mht. den strømførende kobling vil jeg godt advare om at stikket indeni den kan forskyde sig med det resultat at der ikke kommer lys i bivognen, så man skal være opmærksom på at alle benene rammer hunstikket når man kobler sammen. Ellers er jeg enig i at det er en godt løsning på en strømførende kobling.

I nittetæller afdelinge kan jeg undre mig over at pufferne er sorte (de er grå i den virkelige verden http://www.jernbanen.dk/Fotos/Pbane/VLT ... 4_2008.jpg ) når jeg kan se at Odderbane udgaven er leveret med grå puffer. Men det er i småtingsafdelingen og noget jeg nemt lever med. De kan altid få en klat maling ved lejlighed.

Jeg har prøvet at montere Fleischmann Profi koblinger i enderne på toget, men da min prøvebane desværre er med 36cm kurveradius får jeg hurtigt en afsporing med en tilkoblet vogn fordi pufferne rammer mod hinanden. Jeg har bestilt nogle kurvestykker i en lidt større radius så jeg kan få det testet ordentligt af.
Det betyder også at jeg ikke har kunne køre længere stræk med bivognen uden at få afsporinger hvilket er fair nok da Heljan jo selv angiver at den er testet med radius 420m. Når jeg kigger på bunden af togsættet lurer jeg dog på om noget af problemet her kan være at koblingerne ikke kan få frit udsving pga. diverse undervognsdetaljer og pga. størrelsen på indhakket i vognkassen under bunden. SÅ måske kan man få den til at klare mindre radius end end angivet med lidt tilpasning. Jeg vil dog ikke begynde at skære i den som det første jeg tror lige jeg vil nå at lære den lidt bedre at kende og se om der er andre ting der kan have indflydelse på det.

Til slut har jeg vedhæftet et par billeder af togsættet og vil på forhånd beklage de dårlige lysforhold og at de er taget med mobilen. Hvis der er interesse kan jeg prøve at tage nogen bedre billeder i dagslys en af dagene
Vedhæftede filer
IMG_1427.JPG
IMG_1425.JPG
madskp
Trafikelev

Indlæg af madskp »

Hej Igen. Lige lidt opfølgning omkring strømoptaget på mit Y tog. Min antagelse om at der kun var strømoptag i den ene side på hver boogie kom af at togsættet mistede strømmen når jeg løftede boogien i førerrumsenden. Ved nærmere eftersyn kan jeg dog nu se at der faktisk sidder strømoptag på alle hjul på motorvognen (ingen på bivognen).
Jeg oplever dog stadigvæk at toget mister strømmen hvis jeg løfter den forreste boogie, så jeg tænker at der må være en fejl på strømoptaget på den bageste boogie på motorvognen eller evt. en knækket ledning. Det giver også god mening i forhold til min oplevelse af at toget kan gå i stå i den strømløse del af sporskifterne.
Så næste step bliver at prøve at tage overdelen af og se om jeg kan finde ud af hvor det går galt.

En ting mere omkring den strømførende kobling. Selvom den har 6 poler er der kun forbundet 4 ledninger til den så vidt jeg kan se, så det kan måske være noget af forklaringen på hvorfor lyset i kupeerne tænder sammen med front og baglyset.
Søren
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Søren »

madskp skrev: 22 mar 2017, 19:29Selvom den har 6 poler er der kun forbundet 4 ledninger til den så vidt jeg kan se, så det kan måske være noget af forklaringen på hvorfor lyset i kupeerne tænder sammen med front og baglyset.
Jeg forstår ikke at man i 2017 bygger det så interiørlyset ikke kan slukkes separat. Det er sådan en funktion som andre producenter ville sælge som værende "ekstra funktion". Så hvorfor undlade at få en gratis, i mange kunders øjne, avanceret funktion. Jeg forstår det ikke. På samme måde som at jeg ikke forstår, hvorfor andre producenter ikke bare knalder lysdioder i maskinrum, førerrum og hvor de ellers kan være, tager 40 euro mere for modellen og siger "Se! Masser af avancerede lysfunktioner!". Dvs. PIKO gør, men ellers.

Mit Y-tog kører perfekt igennem sporskifter med strømløse stykker, så måske er der noget ged i dit Y-togs ledningsnet. Du havde kørt modellen til ikke? Jeg havde min ude og trille (ved ca. 80% af max hastighed) på rundbanen i ca. 1 time i hver retning. Det rykkede også ved køreegenskaberne.

Med venlig hilsen
Søren

madskp
Trafikelev

Indlæg af madskp »

Hej Søren

Jo den har kørt i over en time i hver retning efterhånden. Jeg har også lige prøve at måle gennemgang mellem vestre strømoptag på hhv. forreste og bagest boogie og det samme med højre strømoptag og der er ikke forbindelse i den ene side så jeg er efterhånden ret sikker på at det må være noget med ledningerne
Gert fra Holland
Trafikelev

Indlæg af Gert fra Holland »

Men på Danske Loksounds hjemmeside at for se en kørende Lynette med fungerende signallys, men ingen indre lys. Hvordan kan det være?

mvh,
Gert (fra Holland)

PS: også på YouTube.
madskp
Trafikelev

Indlæg af madskp »

Nu er jeg kommet lidt videre med mit Y-tog. Jeg fandt ud af at der manglede forbindelse i et af stikkene på fordelerprintet som dekoderen sidder på. Jeg kunne måle forbindelse hen til begge side af stikket, så det må være selve stikket der er defekt. Jeg har nu loddet den ledning der ikke havde forbindelse direkte på ved soklen til dekoderen så nu er der forbindelse.
Det har hjulpet på køreegenskaberne, så nu kører der problemfrit hen over den strømløse del af sporskifterne selv med meget langsom hastighed. Dejligt :-)

Da jeg alligvel havde åbent var jeg lidt nysgerrig i forhold til hvorfor lys i lygterne og interiørbelysning tænder sammen. Følgende ben fra dekoderen er ført til lysprintet:
Ben 7 = Rearlight
Ben 8 = Headlight
Ben 14 = AUX 2
Ben 15 = AUX 1
Ben 16 = Common +

Så der burde være nok udgange til at tænde de to ting separat. Jeg kan måle mig frem til at hhv. ben 7 og 14 . tænder sammen og ben 8 og 16 tænder sammen med forskellige spændinger når man aktiverer lysfunktionen.
Er der mon noget man kan gøre i programmeringen af dekoderen så man kan adskille disse funktioner?

Jeg undrer migt lidt over opbygningen med flere print og flere stik til f.eks. strømoptag, ligesom der er flere stik hvor nogle af lederne er klippet af som unødvendige. Jeg gætter på at det må være fordi der er tale om et standardprint der kan anvendes i flere forskellige modeller.
Besvar