En skam du bor så langt væk, ellers kunne du komme forbi en dag, så jeg kunne fortælle om det og vise dig, hvor simpelt det er.
Klaus
En skam du bor så langt væk, ellers kunne du komme forbi en dag, så jeg kunne fortælle om det og vise dig, hvor simpelt det er.
Klaus
Hej Claus
Jeg har læst lidt mere på vejledningen til MTB-4 og det kan drives med vekselstrøm.
Så her er et forslag til afprøvning med mindst mulig arbejde, ifald du allerede er i besiddelse af et MTB-4 drev. Så får du et beslutningsgrundlag for den videre færden.
Tag de 3 ledninger fra LS150 til et af PL-11 drevene.
Sæt dem ind i MTB-4 drevet i de korrekte indgange. Du behøver ikke at montere drevet på anlægget.
Skift drevet fra din Multimaus med et tryk på mindst 2 sekunder.
Prøv flere gange
Sørg for at Traincontroller også anvender 2 sekunder som tidligere skrevet og prøv at skifte herfra.
Jeg vil tro, at det virker. Hvis ja, har du som ønsket mulighed for at beholde LS150.
Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen
Slukker dekoderen ikke udgangen efter 100 millisekunder?
Klaus
Hej Klaus
Nej. LS150 tænder i summen af den kodede tid (default 0,1 sekund) og tryktiden.
Men kommer der en ny kommando til samme LS150 inden denne tid er udløbet, vil LS150 afbryde, bare den kodede tid er udløbet.
Det er derfor det er et must, at den kodede tid er tilstrækkelig til den fulde skiftetid.
Til den foreslåede enkle test skal der bare skiftes et drev, og derfor skrev jeg at de 2 sekunder kunne komme fra tryk-tiden.
Beslutter Claus sig for at beholde LS150 og bruge MTB-4 drev, skal han selvfølgelig kode LS150 til 2 sekunder (eller hvad der hos ham er tilstrækkelig tid efter test) og tilsvarende 2 sekunder i Traincontroller. Fuldstændig som vi endte med hos bygger01.
Læs gerne min forklaring på https://www.jphobby.dk/bane/dig-ls150.html
Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen
Det er en Lenz TR100
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Drevene virker fint, en to-tre gange, så skifter det måske halvt, måske slet ikke, siger bare en brummelyd. Så venter man lidt, og så kan det igen …. Man må for guds skyld ikke skifte for hurtigt, så kan drevet ikke finde ud af det. Og her taler jeg kun om et enkelt skifte.
Det er ikke drevet, der ikke kan finde ud af det. Det er kombinationen af udstyr, der ikke er gearet til den løsning du forsøger at opnå. Hvis drevet f.eks. brummer, så er der ikke strøm nok.
Løsningen med Hornby HM6010 virker uden problemer, også ved gentagne skift. Her er et setup, godt nok med et Hornby sporskiftedrev, men det er samme historie, drevet trækker 6A når det stiller sig.
Dekoderen har indbygget én CDU pr. udgang, og derfor kan du nemt stille flere drev i række. Én udgang kan sagtens trække to drev på én gang, hvis du f.eks. har en transversal.
Ingen fejlskud, ingen brummen. Et fast KLIK, hver gang.
@bygger01 Jeg har målt PL-11 drevet, det trækker 6A der er ingen tvivl. Som Klaus skriver, så kan en strømforsyning godt levere impulsen for en stund. Det er dog klart at foretrække at sætte en dekoder med indbygget CDU på.
PECOs egen CDU PL-35 er fin, hvis du f.eks. vil bygge en manuel pult. Det er ikke optimalt til digitalt.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Hej igen
Hold da op, sikke en masse ideer. Jeg er meget imponeret
Jeg har idag afviklet en test, kørt en lang række schedules automatisk via TrainController, og havde kun 2 misfire på timers kørsel. To fejl, er stadig nok til ikke at kunne stole på de Peco drev, i den nuværende opsætning.
MTB - drevene virker meget store i det, og en test en af dagene vil vise, om jeg overhovedet er i stand til at få dem til at virke overbevisende monteret ovenpå pladen. (hele setuppet handler om opstillingsbanegårde hvor udseendet er ligegyldigt).
Jeg vender tilbage, formodentlig torsdag
Mange tak for jeres svar og engagement
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
EJP skrev: ↑12 apr 2026, 17:46Hej Klaus
Nej. LS150 tænder i summen af den kodede tid (default 0,1 sekund) og tryktiden.
Men kommer der en ny kommando til samme LS150 inden denne tid er udløbet, vil LS150 afbryde, bare den kodede tid er udløbet.
Det er derfor det er et must, at den kodede tid er tilstrækkelig til den fulde skiftetid.
Til den foreslåede enkle test skal der bare skiftes et drev, og derfor skrev jeg at de 2 sekunder kunne komme fra tryk-tiden.
Beslutter Claus sig for at beholde LS150 og bruge MTB-4 drev, skal han selvfølgelig kode LS150 til 2 sekunder (eller hvad der hos ham er tilstrækkelig tid efter test) og tilsvarende 2 sekunder i Traincontroller. Fuldstændig som vi endte med hos bygger01.Læs gerne min forklaring på https://www.jphobby.dk/bane/dig-ls150.html
Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen
Hej igen Erik
Jeg ville så forsøge med et MTB-4 drev på min LS150..... og det ser ud til at fungere fint som plug and play, Jeg skal bare holde knappen nede i 2½-3 sekunder, medens den skifter. Det kan man jo justere på LS150 porten direkte. Nu mangler jeg bare, og finde ud af, om MTB4 kan trække drevet over med fjederen monteret.
Jeg er lidt mere glad i dag :-)
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Hvor tyk er din fjeder = fjederstål'et i diameter ?
Jeg tror, at du ikke skal overdrive diameteren .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).
Hej Jørgen
Jeg skal først til at fremstille en tråd, tænker noget 1/2mm med et trapez buk til at fjedre lidt ?
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv