Hornby HST i skala TT er rigtig nice!

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5234
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Hornby HST i skala TT er rigtig nice!

Indlæg af Søren »

Hejsa

Til min engelske samling af TT-modeller, har jeg modtaget den længe ventede model af British Rail type 43 "HST" (High Speed Train) i Intercity Swallow bemaling. Det er en af de mest legendariske bemalinger, som forbilledet har haft gennem tiderne; det er også sådan de fleste formentlig husker toget.

P_20240306_170508.jpg

På mange måder minder toget om den tyske type ET 403 "Donald Duck".

TT modellen er veludført og med mange små detaljer. Det viser at mulighederne i skala TT, som er helt på højde med mulighederne i H0.

Modellen består af to motorvogne, hvoraf den ene er en dummy. Begge motorvogne har konfigurerbart frontlys, førerrumsbelysning og røde slutlys. Du kan konfigurere modellen til både dagskørsel og natkørsel (konfigurationen justerer hvilke forlygter der er tændt). Den motoriserede del har træk på alle fire aksler og 5-polet motor med svinghjul.

Modellen er forberedt til lyd med resonanskammer til højttaleren. Højttalere fra Hornby's HM7000 lyddekoder passer i modellen. Stiktypen er Next18.

Hvis du benytter en lyddekoder, vil jeg klart anbefale, at du køber Hornby's dekoder. Dekoderen har det korrekte lydskema med Paxman Valenta motoren, som har sin egen destinktive lyd. Forbilledet havde kælenavnet "Screaming Valenta". Så lyden er vigtig! 😉 Det er alle pengene værd.

Lyden på Hornbys dekoder er meget nemt at installere, du downloader lydskemaet via Hornbys app til din telefon, og overfører det til modellen via Bluetooth. Du behøver ingen særlig dekoderværktøj.

Bemærk! Modellen kræver to dekodere. Dekoderen i dummy loket kan godt være en funktionsdekoder.

I analog drift er frontlyset aktivt, sammen med de røde slutlys. Lyset skifter med polariteten. Ved digitalkørsel skal der installeres dekodere.

Alt i alt en fin model og jeg glæder mig til at modtage nogle passagervogne til den. Den er lidt ensom som den holder på anlægget nu.

Vognen kobler okay tæt, det er ikke helt så tæt som jeg kunne ønske mig, men acceptabelt.

P_20240306_173123.jpg

De røde slutlys skifter med kørselsretningen. Hvis du sætter de to dekodere i dobbelttraktion, kan du selvfølgelig få begge lokomotiver til at skifte samtidig.

P_20240306_170809.jpg

Frontlyset kan konfigureres til natkørsel (to lygter i den ene side).

P_20240306_170621.jpg

...og dagskørsel (to lygter i den anden side). Det er genskin fra min lampe du kan se i højre side, og altså ikke en tændt lygte.

P_20240306_170541.jpg

Lyset i førerrummet afslører de fine separat indsatte sæder og detaljer.

P_20240306_170635.jpg

Lidt flere detaljer:

P_20240306_170549.jpg
P_20240306_170519.jpg
P_20240306_170514.jpg

Vejledende udsalgspris for togsættet er ca. 2000 kr. inkl. dansk moms og told. Vognene koster ca. 340 kr. inkl. dansk moms og told.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5234
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hornby HST i skala TT er rigtig nice!

Indlæg af Søren »

Her er de første vogne til min HST. Hornby udgiver i alt 8 vogne, så du kan bygge en komplet 2 + 8 vogns oprangering.

Vognene er af typen Mk3 (Mark Tre). For at kunne køre med en hastighed på 125 mph (ca. 200 km/t) var det nødvendigt med en opgradering af de britiske passagervogne. Den nye vogntype Mk3 havde mange forbedringer over forgængeren Mk2, såsom ekstra affjedring mellem vognkassen og bogierne, samt aerodynamiske skørter langs vognsiden. Mk3 vognen er 23 meter lang og har en højere kapacitet end forgængeren. Mk3 vognen har desuden skivebremser og beskyttelse mod hjulspind.

Der findes to typer af Mk3 vognen. Vogntypen er beregnet til at blive trukket af Class 43 lokomotiverne (HST) som mit sæt også trækkes af. Dermed udgør vogne + lokomotiver et togsæt. Senere blev der udviklet en vogn til almindelige lokomotivtrukne tog. Vognen fik typen Mk3a og adskiller sig bl.a. ved at have almindelige koblinger og puffer. Alle Mk3 vogne til HST har automatkoblinger og ingen puffer.

Modellen er i InterCity Executive bemaling, som hører til det mest populære farveskema på de britiske jernbaner. Modellen har kortkoblinger og kulisseføring, samt indvending indretning.

1st class (vognnummer 41100):

P_20240318_145527.jpg

Restaurant (vognnummer 40711):

P_20240318_145519.jpg

2nd class (vognnummer 42198):

P_20240318_145509.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar