Hændelse med et signal to gange.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Hændelse med et signal to gange.

Indlæg af bygger01 »

Jeg har for første gang brugt vores CS3 til noget mere praktisk !

Jeg har i første omgang oprette ind- og udkørsel på de to største stationer for at fjerne presset, så har jeg lavet 4 hændelser pr. spor / med ud og ind fra begge retninger ), og der er 4 + 3 spor !

Der vil senere blive oprettet bremsemoduler ( som er produktion hos Litra.dk ) i begge retninger på de 7 spor ( senere kommer kommer et godsspor på hver station )

Det er blot en beretning til mit spørgsmål, og det er:

Ved Indkørslen til en station, er der et indkørselssignal, som er en del af en hændelse, og det ønsker jeg, at først skal det sammen med med diverse skift af sporskifter + signaler skal sætte indkørslen på grønt og senere efter 20 sek. sætte samme indkørselssignal på rødt.

Det virker ikke for mig, så jeg har lavet en "digital" løsning, så når en togstamme fra den sidste blok forlader den blok, så sættes blok på rødt + ændre Indkørselssignalet på rødt.

Det fungerer, men var der en anden vej, så hændelsen kan håndtere 2 forskellige kommandoerpå samme signal ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelse med et signal to gange.

Indlæg af Søren »

Det er korrekt, at du ikke kan trække det samme signal ind lige efter sig selv i en hændelse. Men du kan godt, hvis du efterlader noget imellem. Så lad CS3'eren tjekke en kontakt eller andet, det er ligegyldigt hvad, det er blot et mellemrum mellem de to signalbilleder.

Så lad hændelsen udføre sine opgaver, sætte signalet på grønt. Vent et stykke tid, og sæt det tilbage på rødt. Her er et eksempel, hvor CS'eren tjekker en kontakt og venter 5 sekunder før den fortsætter.

cs3_haendelse_signal_a.png
cs3_haendelse_signal_b.png

Du kan teoretisk slette kontakten, efter du har trukket signalet ind anden gang. Det vil også fungere, men jeg tænker der er en årsag til at den ikke lader dig trække kontakten ind lige efter sig selv. Så gør hellere som beskrevet ovenfor.

cs3_haendelse_signal_c.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hændelse med et signal to gange.

Indlæg af bygger01 »

Tak.

Som du beskriver, har jeg prøvet og endda også forsøgt med en forsinkelse på den hændelse i mellem !

Men jeg prøver en gang til snarest .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hændelse med et signal to gange.

Indlæg af bygger01 »

Det er mærkeligt, for da jeg nu igen prøver at indlægge et signal dobbelt med noget andet i mellem, så accepteres det !

Så det virker nu ….

Måske skulle jeg starte vores CS3 op fra bunden / laver lige et nyt indlæg.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hændelse med et signal to gange.

Indlæg af bygger01 »

Hvad virkede …..

Ikke det hele, for nu da jeg starte op igen, ser hændelsen bort fra signalet har en forsinkelse på 20 sek.

Der skiftes 2 gange på signalet - grønt / rødt - lige efter hinanden, og uret tikker ned med det grønne ur + med den gule knap tændt så længe.

IMG_5279.jpeg
IMG_5278.jpeg

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hændelse med et signal to gange.

Indlæg af bygger01 »

Jeg har lige set, at der er en forskel på de to billeder ....

På det fra Søren er der indstillet på Betingelse / Forsæt

Og på mit er det Handling

Det skal prøves, men hvad er forskellen ?

Og er der et sted, hvor jeg selv kunne grave forskellen frem ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelse med et signal to gange.

Indlæg af Søren »

På det fra Søren er der indstillet på Betingelse / Forsæt
Og på mit er det Handling

I udgangspunktet betyder det ingenting for din situation. Du har sat opgaven for skiftet af dit signal til at afvente 20 sekunder. Det betyder at signalet bliver sat til rødt, herefter venter hændelsen 20 sekunder før den går videre til næste opgave i hændelsesforløbet.

Det skal prøves, men hvad er forskellen ?

Handling er noget som skal udføres: F.eks. stille et signal, sporskifte eller besætte en sensor.
Betingelse er noget som skal kontrolleres: Står et sporskifte korrekt, er et signal sat til rødt, er en sensor optaget osv.

Ved betingelse, kan du ydermere vælge en handling efter betingelsen er opfyldt. Det betyder, at hvis betingelsen er opfyldt, så enten fortsætter hændelsen (fortsætte) eller hændelsen kan afvente at betingelsen bliver opfyldt i fremtiden (vente).

Hvis du ønsker at benytte betingelser, kræver det at "avancerede hændelser" er slået til under indstillinger.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hændelse med et signal to gange.

Indlæg af bygger01 »

Må jeg ikke blot slippe, for hvor skal jeg lave flueben til advanceret o.s.v., det kan jeg ikke finde ( ud af ).

Så fremadrette er det kørende lokomotiv, der forlader den sidste blok, så det ud over at lukke bloggen også sender en impuls til bremsemodulet = Indkørselssignal og sætter signalet på rødt.

Det ændre ikke dog signalet i sporplanen - der forbliver grønt - men det må jeg leve med !

Så i morgen fjernes det X-stra signal i 7 + 6 hændelser.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar