Lokomotiver "hakker" når de kører...

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Maniell
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 08 jul 2023, 17:20
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: peco code 55

Re: Lokomotiver "hakker" når de kører...

Indlæg af Maniell »

Jeg kan ikke rigtig komme til til at se oversiden af hjulene, selvom jeg tager overdelen af.
Der kommer lidt billeder af begge lokomotiver, hvor jeg har forsøgt at vise det efter bedste evne.

Vedhæftede filer
IMG_6719.jpeg
IMG_6718.jpeg
IMG_6717.jpeg
IMG_6716.jpeg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Lokomotiver "hakker" når de kører...

Indlæg af moppe »

Okay, det her billede viser nok lidt om, hvad der er galt.

IMG_6717.jpeg

Ved de røde pile er der et sort lag på hjulene - det skal væk, for det virker isolerende.
Mit foretrukne våben hvad det angår, er en glasfiberpen
https://hobbykaeden.dk/shop/faller-1705 ... 1478p.html

Ved den blå pil sidder der en tynd metalplade der rør ved bagsiden af hjulfladen.
Den skal overføre strømmen til den ledning der er loddet på et sted på metalpladen og fører op til printet.
Der skal fjernes støv fra aksel og metalplade og så skal du sikre dig at ledningen fra metalpladen og op til printet ikke er knækket.

Var det mit lokomotiv, ville jeg nok pille bunden af bogien og rense hjulene grundigt.
Bunden er clipset fast.

Klaus

Maniell
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 08 jul 2023, 17:20
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: peco code 55

Re: Lokomotiver "hakker" når de kører...

Indlæg af Maniell »

Hej Klaus.
Rigtig mange tak for al din hjælp. Det er jeg virkelig glad for. Jeg har bestilt en glasfiberpen via dit link.
Har ferie i næste uge, så vil jeg gå i gang med at rense hjulene efter dine anbefalinger. Jeg vender selvfølgelig tilbage og fortæller, hvordan det er gået.

Maniell
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 08 jul 2023, 17:20
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: peco code 55

Re: Lokomotiver "hakker" når de kører...

Indlæg af Maniell »

Hej igen Claus:)
Jeg har fået det hele til at køre efter dine anvisninger. Det er jeg super glad for. Rigtig mange tak for hjælpen. Det var en god måde du forklarede det på.

Besvar