Sporskifte med servomotor

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af ErikL »

Hej

Lad være med at købe dem uden ledende hjertestykke, det giver en del bøvl med de mindste lokomotiver, ellers hvis der er lidt knas med kontakten på et hjul.

Jeg har udelukkende dem som du har, og har sjældent problemer.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Chr »

ErikL skrev: 21 sep 2023, 13:25

Hej

Lad være med at købe dem uden ledende hjertestykke, det giver en del bøvl med de mindste lokomotiver, ellers hvis der er lidt knas med kontakten på et hjul.

Jeg har udelukkende dem som du har, og har sjældent problemer.

Tak. Hvordan gør du så med automatisk sporskifte, hvis du har dem med hjertestykket? Bruger du minitrix drevene?

Mvh.

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af ErikL »

Ja jeg bruger de som er beregnet til det, de virker udmærket, er de pæne, nej bestemt ikke
Men virker fint, her skal man også være forsigtig ved påsætning så sporskiftet ikke bliver klemt.

Har vel 25 og de går ikke i stykker.

Har lavet en rutine så jeg kan skifte alle frem og tilbage en gang imellem så de får lidt motion.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Chr »

Tak for hjælpen Erik!
Jeg er endt med at købe dem også, og vælger så at vende dem på hovedet (dermed bruge højre til venstre), så de kan skjules under ballast.
Jeg vil prøve at være forsigtig.

Mvh.

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af ErikL »

Fin løsning. Det ser pænere ud på den måde du vil gøre..

Vis gerne et resultat når du har lavet en.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5235
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Søren »

Jeg valgte servo frem for minitrix drevene grundet udseendet af drevene på banen, som jeg ikke er meget for.

Ah. Husk på, at Minitrix drevene kan indbygges "under" skinnerne, så du ikke kan se dem. Hvis du f.eks. installerer dine skinner på et lyddæmpende underlag (f.eks. kork eller Woodland Scenics Track-Bed) så kræver det kun at du skærer ud i underlaget så drevet kan ligge der.

Herefter kan du dække det med noget landskab. Det kan f.eks. være et stykke græsmåtte eller ballastmåtte, som du skærer ud og dækker drevet med. Du kan også bruge et stykke tyndt plastic, som du efterfølgende maler i en passende grundfarve og bygger landskab henover. Fordelen ved de metoder er, at du senere kan komme til drevet, foretage et evt. skift af drevet, og forholdsvis let kan genetablere landskabet efterfølgende.

Her ser du illustrationen fra manualen, du vender simpelthen bare drevet, så den høje side (puklen) peger nedad:

minitrix-unterflur.png

Bemærk! Du skal benytte et venstreorienteret drev til højreorienterede sporskifter, hvis det skal indbygges under niveau. Det skal du, fordi drevene er orienteret efter sporskiftets retning, og når du vender dem 180 grader, med henblik på at indbygge dem under niveau, så er det modsatte gældende.

Så du kan sagtens skjule Minitrix drevet, hvis du ønsker det. Her er i øvrigt en beskrivelse (på tysk) af proceduren: http://www.9-mm.ch/9-mm_anlagenbau_012.htm

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Chr »

ErikL skrev: 21 sep 2023, 19:25

Vis gerne et resultat når du har lavet en.

Hermed inden ballast:

20230925_171408.jpg

Jeg lægger et billede op igen når jeg engang har lagt ballast.

Søren skrev: 21 sep 2023, 21:47

...

Mange tak for vejledningen og linket Søren! God idé med ballastmåtten eller plastik. Jeg ender sikkert med at bruge et stykke plastik eller pap.

Mvh. Chr

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5235
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Søren »

Mange tak for vejledningen og linket Søren! God idé med ballastmåtten eller plastik. Jeg ender sikkert med at bruge et stykke plastik eller pap.

No worries. Jeg så slet ikke, at du havde fundet ud af det selv, men så er informationen da dobbelt op. 😊

Husk i øvrigt at du kan installere sporskiftelanterner i drevene, også når de vender omvendt. Det er en sjov detalje at have med.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Sporskifte med servomotor

Indlæg af Chr »

Søren skrev: 25 sep 2023, 18:53

No worries. Jeg så slet ikke, at du havde fundet ud af det selv, men så er informationen da dobbelt op. 😊

Husk i øvrigt at du kan installere sporskiftelanterner i drevene, også når de vender omvendt. Det er en sjov detalje at have med.

Altid godt med ekstra hjælp og forslag!

Det var smart - Jeg var ikke sikker på om de også kunne installeres omvendt.

Mvh. Chr

Besvar