Artitec’s Coaster 50.130

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Projektet er kommet ind i sidste fase.
Der er kommet kul i det agterste lastrum.
De ”berømte” skærestokke er brændt og limet sammen, og det blev ikke helt som ønsket.
Laserskæreren brændte lidt mærkeligt.
De lodrette plader i 0.4 mm X-finer med de to huller til løftning af stokkene blev skåret fint, men fladjernet - der blev skåret i 1mm MDF - blev ikke særligt godt, for med en godstykkelse på 0,6 mm var det næsten ikke til at lime pænt ( mit 1 mm X-finer virker ikke, da laseren ikke kan brænde igennem limmassen ), men der blev dog et par stykker, der var nogenlunde.
De skulle airbrushes - men pistolen var stoppet - og der er rigtig mange fine ting inden i, og den grå Vallejo var blevet for tyk, så de blev malet med pensel.
Som det kan ses på billederne er den forreste stok stadigvæk med lugedæksler, og de resterende stokke er samlet bagerst.
Alle dækslerne er ikke lavet – der er 70 stk. til hver luge – og jeg kan ikke rigtig finde plads til så mange på dækket.

IMG_4763.jpeg

De to bomme er også blevet installeret med den forreste lagt i hvilestilling, medens den bagerste er rejst, så kulkranen kan komme til ( en dag skal der også laves en ny grab, der er 25-30% mindre, for den gamle virker for stor ).
Der er nogle små blokke med til at give udveksling på de to stykker tovværk til hver bom, men de bliver ikke brugt, det er livet blevet for kort til !
Så mangler der kun at få træklodsen afmonteret under skibet ( den har været til stor hjælp ) og boret et hul til ledningerne / bare vandet ikke løber ud af havnen.
Få skibet fortøjet for og agter + et par fendere / lastvognsdæk.
Håber skriveriet kan bruges til at få samlet flere coastere, for jeg tror, der er flere, som er i den lange papkasse.
Husk at Artitec tilbyder reservedele, hvis uheldet skulle ske
Nathuset er endeligt dømt væk, og der bliver blot en hvid plet på dækket, for der skulle det have stået. Jeg synes også det var lidt mærkelig med det kompas, der kun skulle bruges, hvis nødroret skulle i brug, og det vil sikkert aldrig ske.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

I min iver for at få en ende på historien, har jeg helt glemt patinering = rust .....

For et aktivt skib begynder at ruste før skibet er malet færdigt !

F.eks. pullerterne vil begynde at ruste første gang en stålwire har været omkrig dem, for det sliber malingen af ( Smådele i messing har mistet hist og her den hvide maling, for det skaller af, men har vi beluttet at det bliver sådan ! ).

Jeg er usikker på, hvad jeg skal vælge imellem og skal bruge:

  1. Tusch'er fra Windsor Newton / fordel at de er laserende
  2. Maling - Humbrol & Vallejo / svært at lave uden, at det bliver for dominerende
  3. Maling - Tensocrom / er det ikke laserende ?
  4. Patineringspulver / men hvordan skal jeg få det til at hænge fast ?

Håber der er hjælp og anbefalinger at hente .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så er rigningen og de to bomme kommet på plads.

IMG_4776.jpeg
IMG_4775.jpeg

Der mangler nu kun noget rust, og her bliver det nok fortyndet Vallejo rust + hullet i havnen til ledninger.

Og naturligvis skal skivet fortøjres

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af marklinbygger »

hej Jørgen
tillykke med den flotte model
kun en ting jeg vil spørge dig om

mangler du ikke en besætning på din model

en kaptain og nogen han kan jage med ?

det kan du godt få i model

mvh marklinbygger

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Lige nu er der faktisk 4 personer på dæk.

En - det er en tjener - med menukort inde inde i styrehuset - han er den unge styrmand.
Så står der en rigtig sømand på styrbordside af kommandobroen - mon ikke det er kaptajnen !
Uden agten går der også en ældre sømand med sin køjesæk.
Peter - ham der fejer - han står med ryggen til og kigger i land. Han står på opbygningen mellem de to lasthuller.

Efter jeg har samlet skiv’et, er jeg kommet i tanken om, at der mangler en landgangsbro + åbning i rælingen !

Det kunne løses med en platform + lejder, der hægtes på rælingen i dødemandshullet + en slags lejder indvendig. Den kommer på plads med skibet kraner og kan passe i begge sider.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så er det gode skib Nordboorg kommet i havn …

Tungt lastet, så tanken om en lejder, er blevet til Leider nicht, da rælingen er under kajkanten.

Rusten på pullerterne skal lige tørre inden patineringspulveret skal fejes væk ( som blev pulver i fortyndet maling ) og fortøjringen kan ske.

Jeg overvejer at det bliver med hvid tråd malet aluminium’s Hombrol ….

IMG_4780.jpeg
IMG_4783.jpeg

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så er der lavet wire med en hvid tråd malet Hombrol aluminum og skibet er fortøjret for og agter ....

Coasteren er ved udvikle en kølspængning, da bov & agter har hævet sig med 1-2 mm i hver ende, så der skal ved lejlighed en skrue op i begge ender !

Letmatros er sendt udenbords i styrbord side for male for rust ( han er for let, for han ikke trække tovværket ud + der skal vel også en stige til ham ).

Ellers virker lyset i koøjerne, men her har jeg undervejs fået drejet skibet, så man næsten ikke kan se det koøje, der vender ind mod kajen !

Så er der ellers blot at få brændt den indenbords lejder og min historie kan lukkes ned !

IMG_4796.jpeg
IMG_4797.jpeg

Billedet taget med en venlig drone vender forkert og passer ikke ind, så kig på Sporskiftet.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så er det sidste lavet - hvis man ser bort fra, at der skal et par skruer nedenop - da lejderen er brændt af 0,4 mm X-finer & 1 mm MDF plade.

Nedenunder er billeder af stumperne / sammenlimet / og sat på dækket:

IMG_4807.jpeg

Der mangler 2 billeder, hvor det ene viser det brændte & det andet med lejderen sat på dækket. De vender forkert, så der må I må kigge på Sporskiftet !

Der har været ca. 2000 klik på de to kanaler med enkelte indlæg fra læsere !

Så Snip Snap Snude og den historie er ude ...........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar