Artitec’s Coaster 50.130

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Forøvrigt har jeg i gemmerne fundet 0,4 mm X-finer - som jeg kan laserskære i - og nu efter en skøn snak med en fra Artitech Shop, fundet en anden måde på at brænde de skærestokke med et center af de 0,4 med en sandwich af 1 mm MDF plade på begge sider !

Så tak til ham ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Fra ham der lige nu har skærestokke på hjernen

Har fundet gamle bøger frem, der er udleveret til en som skibsbyggerlærling og fra bogen Fra Mast til Køl ( jeg har slæbt rundt på dem i små 60 år ).

IMG_4709.jpeg
IMG_4708.jpeg

Teksten taler for sig selv, og det er der sidste billede, der passer bedst til modellen, men det bliver ikke i en nittet konstruktion …..

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så skete det ......

Den forreste mast er rejst og fået sin rigning og denne gange også med vanteskruerne.

Vanteskruerne er påloddet en krogelignende 0,5 mm ståltråd, så de forankres til beslagene i dækket.

Scepterne er svejset fast med 10 sec. og igen er fjerderstålet brugt i den øverst position, og kun der !

GG trappen er sat på.

IMG_4713.jpeg

Dog mangler bommene at blive påsat, men det skal vente indtil i næste uge, hvor jeg skal brænde skærestokkene ( 51,8 mm bredde ) og også male dem. Inden da tør jeg ikke montere dem !

Byggesættet mangler krankroge, men rodekassen havde forskellige, så en skal ligge fremme.

Mon ikke nathuset er forsvundet, så en hvid firkant kan ses på dækket over dækhuset !

Almindelig rengøring, så en matros er sat på opgaven, når der lukket vand ind i dokken ( hva' hedder sådan en dok )

BBB

Nordborg skal nu slæbes til udrustningskajen, så vores kvindelige maler kan duppe genstridige steder med hvid maling, og derefter skal skibet på sin jomfrurejse til Vamdrup's trafik havn med kul eller efter kul.

Dog er afsejlingen udsat af Søfartstyrelsen indtil de resterende skærestokke er leveret !!!

Men det er her hun skal til kaj:

bbbbb

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Jeg havde problemer med at få flere billeder ind, så I kan kigge på Sporskiftet !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

I morgen skal der brændes skærestokke ....

Håber de kommer til at virke !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så "skær" den .....

De første 6 stokke er brændt ( dog skulle tegningen lavest om, da der var regnet en 0,5 mm tykkelse forkert ).

Her må I på Sporskiftet at kigge !

På dette billede er det en X finerplade på 0,4 mm + 2 stk., der skal være fladjernet omkring skærestokken, og her er godstykkelsen 0,5 mm, men de er lavet af 1 mm MDF.

Så er der en træls limning af de 3 stykker, hvor man skal have styr på bugten, der skal være opad.

Den første ses her:

IMG_4748.jpeg

Når den er tør, så skal den slibes lidt og have grå maling med airbrush'en

Meningen var, at den 0,4 mm plade skulle stikke op og være et stykke påsvejset fladjern, som skal hjælpe med til at holde styr dækslugerne, men her skal man vide, hva' man kigger efter .....

Lugedækslerne er også lavet i 1 mm birkefiner, men tiden blev lidt presset, for graver- & brændetiderne var forkerte, så man delte sig / en ommer.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Den første skærestok står på noget af det værste man kan udsætte en læredrenge for på fileskolen .....

Terningen.

Terningen, der blev udskåret med nedstryger et stykke stangjern, og så skulle der files ca. 5 mm af på siderne, så den havde det forlangte mål og samtidig være i vinkel på alle sider indenfor 0.1 mm.

Hvis ikke, så et slag af mukkert og så i gang med ny ( dog havde jeg på fornemmelsen, at kravene blev mindre med antallet af forsøg ).

Mon lærlinge skal lave det i dag ?

Der var dog nogle, der kendte en, som stod ved en fræser, og så var der ikke meget filearbejde tilbage, men hvis det blev opdaget, så ............

Er der andre af læserne, der har en sådan endnu !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

De brændte stokke fra i tirsdags er sendt til genbrug, da jeg har glemt at "spidse" dem i enderne !

Så det bliver først i næste uge, at der kan brændes igen, og der er fred så længe ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 22 aug 2023, 18:18

Terningen.

........

Er der andre af læserne, der har en sådan endnu !

Jeps - omend jeg aldrig gik på fileskole, men blot havde basisår på Jern og Metal engang tilbage i tiden.
Den jeg har (et eller andet sted) er i aluminium og "står på et hjørne" på en bundplade der også skulle files til. Hjørnerne på terningen er dog afrundet og ikke kantede som på din.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Slettet / jeg var "bare" alt for dum / Undskyld

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar