Artitec’s Coaster 50.130

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så er hende, der skal læse korrektur, hentet hjem fra Rønshoved.

Men der var lige tid til tilpasningen på “drejebænken”.

IMG_4689.jpeg

Så endte skærestokkene med lugedæksler + presenninger med lugejern på forreste lastrum. Og den forreste mast kom også på plads !

IMG_4692.jpeg

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Nu nærmer den udsendelse slutningen.

Jeg har haft glæde af at fortælle om, hvad jeg har mødt undervejs !

Men har I - der har været ca. 160 "kig ind" - haft nogen glæde af det ?

Der har været enkelte indspark ?

Har andre lavet samme model, eller har I den stadigvæk i kassen ?

Hvad mener I, at jeg har gjort forkert eller skulle have lavet anderledes ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

På den anden kanal kom spørgsmålet om hvordan en drejebænk kom ind i billedet:

Du snakker om hastighed, men der brugt tid før til maling af alle stumperne.

Min lille drejebænk - Unimat fra 50'erne - er et vidunder fra min Farfar's tid, som kan næsten alt !

Jeg bruger den mest som rundsav, og da "dækslet" over forreste luge ikke kunne komme ned i lugekarmen, så fjernede jeg materiale i sidernenedenunder med ca. 1½ mm dybe snit på alle sider.

Det er ikke helt ret, og bøjer op midten, med det ikke ses.

Lige nu roder jeg med rigningen, og det er faktisk det værste indtil nu. De opborede 0,5 mm huller er for små til de tråde jeg har til rådighed ( så måske skulle jeg checke Birgit's sykasse ), så delvis med udboring med 0,6 mm bor ( farligt med boring af de små huller master, der allerede er sat på ) og i kompination med at lime trådspidserne for at gøre dem stive, håber jeg, at de går når limen er stivnet.

Jeg vil først få alt "tovværk" fastgjort på masterne, og så bagefter binde til nedenunder

Der bruges 10 sec. som lim og ingen knuder !

Så læren for andre må være, at forøge hullerne til 0,8 mm inden montage og maling.

Det drejer sig flg. dele fra ætsearket: H - I - K - L - SS - J - E - Y - V + de to plader mellem årene & A i venstre side / de er til bommene.

På ætsearket er 2x GG, og dem kan jeg ikke finde ud af hvad er til / forslag modtages !

Desuden mangler der 2 tofter til redningsbåde, men det er blot fra rodekasserne !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Det har været en KAMP med det tovværk, for jeg har sikkert forlænge holdt fast i den lille rulle brunlige tråd fra Lilla Dan ....

Alle huller - og de er mange - er øget fra 0,5 til 0,8 mm, og alligevel skulle trådene spidses med lim.

Først blev alle bundet til mastetoppene og formasten brækkede jeg af med vilje.

De fleste beslag blev afmonteret inden øgningen, så der kommer også lidt hvid maleri for Birgit.

Stormasten er nu med rigning, og jeg glemte i kampen vanteskruerne, men det bliver ikke ændret.

Jeg er også i tvivl om hvordan jeg skal forbinde de vanteskruer til beslagene, men det bliver nok med en stump blank 0,5 mm metaltråd, der bliver limet fast i de 2 huller.

De to spil, der skal have monteret wire på tromlerne, driller også med at få tråden viklet pænt på, og det ene spil er endda monteret i dækket, så her overvejer jeg at lave en række paralelle tråd på et stykke papir og montere det på spillene.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Jeg roder videre ....

Der bliver arbejdet med tilpasningen af de store blokke i rigningen, medens de små er dømt ude.

Men der mangler skærestokke + de nødvendige lugedæksler af træ !

Så i morgen vil jeg lave skæreinformationer, så der kan brændes på det lokale bibliotek.

Skærestokkene ( ukendt af Google ) er bærende bjælker på tværs af lugerne, hvor der bliver lagt lugedæksler ( træplader på ca. 40 x 200 cm ) ovenpå skærestokkene, der hviler på lugekarmene.

En skærestok er en H bjælke på ca. 20 cm bredde foroven & underst med et pladestykke imellem, og med et stykke fladjern i midten til at holde dækslerne på plads.

Ovenover kommer presenningen, der holdes på plads af diverse lugejern.

Jeg har set læredrenge, der har vandret på tværs af disse med 10-20 meter med kun en sikkerhedshjelm på ( Det var ikke lige mig ) ....

De bliver brændt i en plade med en tykkelse på 0,5 - 1,0 mm med en øvre krumning, som den, der lukker den forreste luge. Der bliver også brændt en skabelon, så de kan samles korrekt

Målene på bliver ca. 52 cm og der bliver 6 stk. pr. luge

Der kommer også et vis antal dæksler på ca. 4x20 cm, så man kan holde en enkelt sektion lukket + et vis antal stablet op ( også brændt i træ eller pap )

De resterende skærestokke er tænkt trukket samlet op mod dækshuset.

Hvis der skulle være interesse fra min trofaste læserskare ( og hvis det virker ), så vil et sæt incl. 6 skærestokke + 50-60 dæksler & en skabelon blive udbudt for en flaske rimelig god rødvin ( 15% og ikke ældre end 2021 ).

Men bestil ikke endnu - det kommer senere, når I ser et billede !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så er skæreinstruktionerne lavet i Tinkercad, og det er enten i eftermiddag eller i morgen man kan laserskære.

IMG_4696.jpeg

Det er så det, der skal ende med lugedæksler + gravering af lægterne ( der er ikke til en hel luge ).

IMG_4697.jpeg
IMG_4698.jpeg

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Så er der brændt i 1 mm MDF plade, og skærestokkene var lavet, men de blev for klumpet !

Materialet var for tykt ( = 9 cm godstykkelse ) og med afslutning med samme plade mod lugekarmen og undersiden burde heller ikke have forstærkning.

Så enten beskrevet eller i noget tyndere materiale, som ikke er mere end 0.5 mm tykt

I kan se billeder her:

IMG_4703.jpeg
IMG_4706.jpeg
IMG_4705.jpeg

Så hvis jeg fortsætter 1 mm, bliver det uden den underste + ingen fladjern mod lugekarmen.

Hullerne i skærestokken er til løfte dem i !

Som jeg husker det, var der i lugekarmen beslag, hvor skærestokkene blev fastholdt i, men der stoppede min hukommelse .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Som I kan se af de sidste billeder, buer overdækningen på forreste luge, samt den er hævet ca. 3 mm over lugekarmen.

Lugekarmen på tværs følger skibets bugt, så vandet kan komme væk.

Det er en tilnærmelse som Artitec har gjort for kunne lave de aftagelige lugedæksler.

De næste skærestokke ( 6 stk / luge ) bliver lavet med et lille "udhæng", så de kan hænge på overkanten, hvilket er forkert, da skærestokke hængte i beslag, så der var en kant tilbage til at holde lugedækslerne på plads. Dog bliver en af dem lavet mere korrekt, så den kommer ned i lugekarmen, så der kan udlægges lugedæksler i en række ( de bliver 4,2 mm bredde og ca. 21 mm lange med graveret overflade og lavet af finer ).

Næste brænding af skærestokke bliver lavet samme bugt + et stykke til pålimning indvendig, så dækslerne kan lægges på, og jeg har fundet i gemmerne glat træfiner i 0,4 mm tykkelse !

Det med at arbejde med lugedækslerne var et meget hårdt og farligt arbejde for besætningen - det meste med håndkraft - og bagefter skulle de store presenninger trækkes glat ud og sammen med fladjern og bøgekiler ( I kan se de små gevækster hele vejen omkring lugerne ) + de tværgående lugejern, blev de fastholdt.

Hvis det glippede i hårdt vejr, og der kom en større åbning, så var skibet i stor nød.

I 60'erne ( min læretid ) begyndte den slags overdækninger at forsvinde, og lasterne blev lukket med store firkantede jernluger, der havde lugens bredde og var ca. 2 mtr. længde. De var sat sammen med kæder og med et sindigt skinnesystem kørte de på et hjul i hver side væk fra lugeåbningen.

Så pludselig kunne luger på kort tid lukkes og åbnes ( de skulle også spændes til eller løsnes, og det tog væsentligt længere tid ) og sikkerheden blev kraftig forbedret for besætningen og skibet.

Et af de kendte mærker hed Macgregor / og nu er de fleste væk, for containerne har overtaget det !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af moppe »

Jørgen,

Din passion for din uddannelse træder igennem - det er fedt.
Og med alt det du får fortalt ind i mellem, lærer jeg en del om skibsbygning.

Containere har klart overtaget stykgods, men jeg ser stadig mange coaster, med “klaplåger” sejle rundt omkring. Selvfølgelig i flodbyen Randers, men også en del på fjordene i Norge.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Din passion for din uddannelse træder igennem - det er fedt.
Og med alt det du får fortalt ind i mellem, lærer jeg en del om skibsbygning.

Godt, at du ikke spørger indtil, hvordan man lave tæpper og deres fibre ..........

Læretiden på værftet ( fra 1963 - 65 ) var kun små 4 år, da fik lov til at begynde på Teknikum 5 mdr. før den afsatte tid.

Og da jeg efter CF i Herning endte i sept. 1972 hos Mads Eg Damgårds Fabrikker Herning i Axminster afdelingen, og i løbet af 1974 blev PU chef for tufting ( uden at vide, hvad jeg skulle lave ), og senere gled ind til også at være indkøbschef for tufting afdelingen - egetæpper - så kan jeg kun anbefale, at du ikke spørger indtil det, for der var jeg i ca. 40 år ....

For det bliver du træt at høre om ...............................

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar