Artitec’s Coaster 50.130

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Der er lovet en beskrivelse, så her kommer den:

J&B Rail har to havnebassiner

Den ene er med et par fiskerbåde og Morsø færgen, der er på vej i havn, da jeg ikke turde p.gr. færgegalgen – den væltes bare - at lade den være i havn.

Det andet er trafik med en Artitec slæbebåd + plads foran kulhandlen til coasteren fra samme firma. Begge fik jeg bl.a. fra ege, da jeg havde 40-års jubilæum i 2012.

Slæbebåden var overkommelig og blev hurtigt lavet og var egnet til forskellige LED’er, men coasteren skulle være et sommerjob, men malingen + samlingen af resinen med 10 sek. lim, har udskudt søsætningen.

Det er også i år blevet besluttet, at coasteren kun skal have lys i et par koøjer ved hjælp af 1.5 mm lysleder ( billeder følger senere ).

Der er rigtig meget rensearbejde før man kommer i gang + bunden på skroget og de forskellige overbygninger blev planslebet med en pudsesål, og det er meget der skal af, inden det passer.

De fleste småting, der er støbt sammen, er først nu i år blevet adskilt, når de er malet, men der blev dog i forstævnen pålimet 4 pullerter i hver side for ca. 10 år siden, og det viste sig at en var knækket af og forsvundet.

Så her i juli 2023, har jeg været i kontakt med Artitec om de pullerter ( #43 & #44 ) + et par trappelignende trapper ( #25 & #26 ), som jeg ikke kunne finde på tegningen, og det kunne Artictec heller ikke.

De var så venlige at sende 2 sæt af pullerter uden beregning, og til sidst fandt jeg stederne, hvor de to trapper skulle bruges ( Artitec er info. )

Coaster streger.png
Coaster streger.png (130.38 KiB) Vist 1245 gange

Så skroget var det første, der blev malet – efter en god afvaskning - udvendig med airbrush Vallejo Grå 70.870 + dækket / dødemandshullet omkring lastlugerne fik en brunlig Vallejo Rust 71.080. Desværre blev der ikke grundet, så den grå maling kan skrabes af, hvis man er uheldig.

Også ætsesættet blev vasket, grundet og malet, og det viste sig senere, at det var en fejl, da det gjorde de indvendige diametre for små, når de små detaljer skulle skubbes på plads på f.eks. masteren. Så slibning o.s.v. fik malingen af og heldigvis var vedhæftningen heller ikke for god, så der skal ventes med maling af den slags, men det medfører at mange andre detaljer fra de ark skal males senere – så det er pest eller kolera !!

Messing dele.png

Beslagene ( OO ) på mastestigerne endte med at blive loddet på.

Da jeg vil bruge ½ mm fjederstål til gelænderne, så var hullerne i sceptrene ( ii ) også blevet for små, så med skraberi + ½ mm håndbor er de gjort store nok, og jeg tror, at det ender kun med gelænder i de øverste huller.

Så i skrivende stund er ætsearket cirka ½ fuldt endnu.

Når man skærer alle disse små ting ud så gælder det om, at de ikke bliver væk, så jeg bruger en masse klare plastikæsker ( arvet fra Claus Johannesen - byens store Märklin samler - der var i dialyse hver anden dag indtil han døde, og han hjembragte fra hvert besøg denne æske / en fin saks + pincet + en sprøjte - men det var for morbid - som han delte med os andre, da de ellers skulle kasseres ). Dog er et gelænder ( dd ) blevet væk, men det var let at erstatte med ½ mm fjederstål.

Lige nu er nathuset ( #36 ) også væk ……

Coaster dele.png

Dækkene i stævn og dækkene agterude er håndmalet af Birgit, for hun har en mere rolig hånd. Hun har også forskibs malet navnet sort, medens navnet på hækken er malet med sort tusch.

Vi har brugt vores gamle Humbrol farver og har lært, at sort mat skal røres & røres, for ellers bliver den blank ( De nye Revell, der erstatter Humbrol, synes jeg ikke er så gode ).

Humbrol's låg kan være svære at få plads, så her bruges en skruetvinge til at presse det på plads !

Man kan på Artitec’s hjemmeside på modellen 50.130 finde en PDF-vejledning i lidt bedre udførelse, end den der var med i kassen.

Da jeg er udlært skibsbygger, er der forskellige ting, der bliver lavet anderledes !

F.eks. bliver toppene på pullerterne ikke hvide ( det var for nuttet ) og jeg er også i tvivl om masterne skal rigges sådan, at de kan lægges ned !

Så det er status pr. 9/8 om morgenen.

  • da jeg er ordblind, så kan der komme rettelser + tilføjelse af glemte ord, når Birgit kommer hjem fra højskole i weekenden !

Så er der læst korrektur

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Er kommet længere i dag, og der er billeder via Apple systemet, så de kommer ...

Lige nu er det slut for i dag, og jeg kan berette, at de "berømte" trapper #25 & #26 er forskellige fra side til side.

Tænk dette fantastiske byggesæt tager hensyn til skibets bugt, så trapper gaber i den ene side og passer i den anden ....

Bugt er den kurve som et skib har tværskibs.

På langs hedder det spring.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Min verden på dette område er kompliceret, da jeg helst vil skrive på en Laptop og billederne bliver taget af min IPhone og via skyen overføres de til min IPad, hvor jeg placerer dem i teksten skrevet på PC.

Dog er der også billeder fra en PDF file og de kom som skærmprint / billeder via PC !

Men på en måde ligesom J&B Rail er opbygget !!!!

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Her er så de 2 lysleder til koøjerne + hullet i bunden

IMG_4669.jpeg

Her er de 3 dækhuse blevet placeret

IMG_4671.jpeg

Bakken, hvor der mangler søgelænder & lille masten, det ene anker hængende i kæden ( der mangler mudder & søplanter )

IMG_4676.jpeg

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Værktøj
Jeg bruger en 10 sec gel lim, der giver tid, så en vis mængde i et gammel Nutella låg og tandstikker til de fine ting.

71344415116__C55EF21E-A44C-4FBE-A6C3-C11408D47B8B.jpeg

Fine bor er en nødvendighed og her synes jeg, at 0.5 – 0.6 – 1.0 er det mindste man slipper igennem
Slibeklodser med smergellærred + på rørepinde med smergel
Gode pincet i forskellige størrelser
En god klippetang, der er skarp
En skydelære

Så er det også nødvendigt i mine øjne at have et stykke ½mm fjederstål til udrensning og til gelændere. F.eks. manglede jeg det ene til de af de to berømte trapper ( #25&¤26 ), det var ikke i arket.

Og senere sytråd i forskellige farver og tykkelser til tovværk & wire.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af moppe »

Shit mand, det er noget af et arbejde…..

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Man skal hele tiden være foran ...

Lige nu har jeg indstalleret 1 stykke klædning i hver side ude agten, og så skulle jeg inden have sat en stige med gelænder op, så det bliver noget rod .....

Det er kun det ene lastrum, der skal være åben, og det andet dækket af skærestokkene med presenning og lugejern på, og nu er et eller andet vredet sig, så det ikke kan komme helt på plads. Så nu må den lille drejebænk i gang og indstilles som en slags fræser og så lave nogle spor, så materiale bliver fjernet nedenunder.

Den agterste luge skal være så kulkranen kan hente eller bringe kul.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af moppe »

Klædning - hvad betyder det?

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Det yderste af skibet, og det bliver brugt over og også under vandlinien.

Det har #49 & #50

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Artitec’s Coaster 50.130

Indlæg af bygger01 »

Det skrider fremad, så beretningen er snart slut !

Diverse småting er kommet på plads agterude sammen med et par søgelændere.

IMG_4686.jpeg
IMG_4688.jpeg

De 2x2 lejdere er også på plads.

Stormasten er også rejst, men rigning mangler.

Så er dagens ration brugt, og jeg kan ikke vise flere billeder, fordi de næste bliver sorte !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar