Märklin Central Station 3 med indbygget Wi-Fi...

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Central Station 3 med indbygget Wi-Fi...

Indlæg af Søren »

Jo, du taster bare CS3'erens ip adresse ind i en webbrowser. Så kan du betjene både fra mobil, tablet, pc m.v. og flere på samme tid.

Din computers ip er 192.168.0.120. Jf. mit skriv om ip adresserum på hjemmenetværk.

De andre ip'er er eksterne ip'er hos din ISP, VPN-udbyder etc. Du kan se på tallene, at det ikke er ip'er til hjemmenetværk.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lincoln
Ledvogter
Scale: H0 - 3-rail

Indlæg af Lincoln »

Søren skrev: 04 jan 2026, 19:15

Jo, du taster bare CS3'erens ip adresse ind i en webbrowser. Så kan du betjene både fra mobil, tablet, pc m.v. og flere på samme tid.

Din computers ip er 192.168.0.120. Jf. mit skriv om ip adresserum på hjemmenetværk.

De andre ip'er er eksterne ip'er hos din ISP, VPN-udbyder etc. Du kan se på tallene, at det ikke er ip'er til hjemmenetværk.

Jeg har nu indtastet CS3s IP adresse (192.168.0.131) ind i browseren:
"Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website"

Hvad er næste step?

Og hvorfor er RealVNC Viewer pludselig blevet overflødig?

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

Kan nogen fortælle mig præcis hvilke IP adresser, der skal skrives ind præcis i hvilke programmer/indstillinger/apparater?

For jeg fægter totalt i blinde. Jeg sætter nogle IP adresser ind hist og her - men jeg har stadig ikke fattet hvordan husets router, den lille TP-link Nano, min PC, RealVNC, browseren og CS3 skal opsættes for at kunne arbejde sammen.

Jeg har fulgt de tidligere vejledninger, men af uransagelige årsager, så virker det, der virkede for 14 dage siden, pludselig ikke længere....

moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 04 jan 2026, 19:27

Det er ikke noget der er sket pludseligt, det er længe siden det er sket at CS3 har fået indbygget en webserver, så man kan betjene stort set alt på den via en browser......

Klaus

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 04 jan 2026, 19:39
Lincoln skrev: 04 jan 2026, 19:27

Det er ikke noget der er sket pludseligt, det er længe siden det er sket at CS3 har fået indbygget en webserver, så man kan betjene stort set alt på den via en browser......

Klaus

Ok, så havde jeg ikke behøvet bruge en hel aften på VNC....

Men jeg kan ikke få vist CS3 skærmen i browseren - den siger fortsat: "Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website". Så der er noget galt med enten CS3, TP-link, PCen, browseren eller min router.

Mogens
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin C cs 3 + med tp link
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Mogens »

Ja ja stort ser alt, men du kan ikke redigere/oprette sporplan.
Det bruger man real wnc

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 04 jan 2026, 19:33

For jeg fægter totalt i blinde. Jeg sætter nogle IP adresser ind hist og her - men jeg har stadig ikke fattet hvordan husets router, den lille TP-link Nano, min PC, RealVNC, browseren og CS3 skal opsættes for at kunne arbejde sammen.

Du har en router i dit hjem, den har nogle forskellige opgaver.

Først og fremmest er den døren ud til omverdenen (gateway) og den der holder styr på dine enheder på dit lokale netværk (DHCP server), samt holde styr på oversættelse af hostnavne til IP adresser. Derudover er den også en switch så der kan kobles flere enheder på netværket (via kabler) og så er den nok også host for dit wifi i hjemmet.

Når du tænder for din computer og den ikke er tildelt en fast IP adresse, eller forbundet til VPN, så starter den med at sige:
"Hej, her er jeg, kan jeg få en IP adresse?"

Dertil svarer DHCP serveren (altså din router):
"Jeps, du har lov til at bruge 192.168.0.120 i de næste 35 minutter (din lease tid)"

Inden lease tiden udløber har din PC spurgt DHCP serveren om den kan forlænge tiden den har IP adressen og dertil vil routeren svare ja...

Når du starter din CS3 er det fuldstædigt det samme, den anses også bare som en klient på netværket, som din PC, din mobiltelefon, dit tv, eller alt muligt andet du har på netværket.
Tildeling af IP adresser er dynamisk, så du kan opleve at din PC eller din CS3 får tildelt en anden ip adresse, end den den havde tidligere.

TP link nano i nuværende opsætning er bare et trådløst netværkskort, der forbinder til dit wifi og laver "hul igennem" så det svarer til at din CS3 er forbundet med kabel til dit trådløse netværk.

Når du skal snakke "ud i den store verden", er det også din router der sørger for det. Der agerer den gateway, altså adgang ud til omverdenen. På ydersiden af din gateway har du en IP adresse. Denne IP adresse behøves du ikke at bekymre dig om, når det drejer sig om din CS3.

Når du skal have fat i den store omverden og du taster eksempelvis baneforum.dk ind i adresselinjen på din browser, så spørger din PC en DNS (Domæne Navn System) server om, hvilken IP adresse der er bag baneforum.dk. I din netværk er det din router der indeholder DNS tabellen (der opdateres løbende).

Ud fra det jeg skriver herover, kan du da genkende noget i forhold til de IP adresser du fandt frem til?

Der, hvor der potentielt set kan gå noget galt med din computer, er når du begynder at blande VPN forbindelser ind. VPN (Virtuelt Privat Netværk) pakker al din netværkstrafik ind i nye IP adresser. Når din VPN er aktiv på din computer (har du to forskellige?), kommer du aldrig til at kunne tilgå noget som helst på dit lokale netværk!

Siden det virkede sidst er et eller andet blevet ændret på dit netværk, eller på din computer.
Spørgsmålet er hvad der er blevet ændret. Det er svært for mig at svare på........

Klaus

moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 04 jan 2026, 19:45

Men jeg kan ikke få vist CS3 skærmen i browseren - den siger fortsat: "Der kan ikke oprettes forbindelse til dette website". Så der er noget galt med enten CS3, TP-link, PCen, browseren eller min router.

Er der lys i din TPlink nano?

Hvis du fjernet netværkskablet mellem CS3 og TPlink nano og genstarter CS3, hvilket IP adresse har CS3 så?

Bruger du kabel, eller wifi til din PC?

Klaus

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 04 jan 2026, 20:03
Lincoln skrev: 04 jan 2026, 19:33

Du har en router i dit hjem, den har nogle forskellige opgaver.

Først og fremmest er den døren ud til omverdenen (gateway) og den der holder styr på dine enheder på dit lokale netværk (DHCP server), samt holde styr på oversættelse af hostnavne til IP adresser. Derudover er den også en switch så der kan kobles flere enheder på netværket (via kabler) og så er den nok også host for dit wifi i hjemmet.

Når du tænder for din computer og den ikke er tildelt en fast IP adresse, eller forbundet til VPN, så starter den med at sige:
"Hej, her er jeg, kan jeg få en IP adresse?"

Dertil svarer DHCP serveren (altså din router):
"Jeps, du har lov til at bruge 192.168.0.120 i de næste 35 minutter (din lease tid)"

Inden lease tiden udløber har din PC spurgt DHCP serveren om den kan forlænge tiden den har IP adressen og dertil vil routeren svare ja...

Når du starter din CS3 er det fuldstædigt det samme, den anses også bare som en klient på netværket, som din PC, din mobiltelefon, dit tv, eller alt muligt andet du har på netværket.
Tildeling af IP adresser er dynamisk, så du kan opleve at din PC eller din CS3 får tildelt en anden ip adresse, end den den havde tidligere.

TP link nano i nuværende opsætning er bare et trådløst netværkskort, der forbinder til dit wifi og laver "hul igennem" så det svarer til at din CS3 er forbundet med kabel til dit trådløse netværk.

Når du skal snakke "ud i den store verden", er det også din router der sørger for det. Der agerer den gateway, altså adgang ud til omverdenen. På ydersiden af din gateway har du en IP adresse. Denne IP adresse behøves du ikke at bekymre dig om, når det drejer sig om din CS3.

Når du skal have fat i den store omverden og du taster eksempelvis baneforum.dk ind i adresselinjen på din browser, så spørger din PC en DNS (Domæne Navn System) server om, hvilken IP adresse der er bag baneforum.dk. I din netværk er det din router der indeholder DNS tabellen (der opdateres løbende).

Ud fra det jeg skriver herover, kan du da genkende noget i forhold til de IP adresser du fandt frem til?

Der, hvor der potentielt set kan gå noget galt med din computer, er når du begynder at blande VPN forbindelser ind. VPN (Virtuelt Privat Netværk) pakker al din netværkstrafik ind i nye IP adresser. Når din VPN er aktiv på din computer (har du to forskellige?), kommer du aldrig til at kunne tilgå noget som helst på dit lokale netværk!

Siden det virkede sidst er et eller andet blevet ændret på dit netværk, eller på din computer.
Spørgsmålet er hvad der er blevet ændret. Det er svært for mig at svare på........

Klaus

Jeg takker for den udførlige forklaring, men den er nok spildt på mig... Hver gang jeg tror jeg har forstået noget, så har jeg totalt misforstået hvordan tingene fungerer - eller hvorfor de ikke fungerer...

"Ud fra det jeg skriver herover, kan du da genkende noget i forhold til de IP adresser du fandt frem til?"

Nej... Jeg fandt jo adskillige IP adresser, og ved ikke hvilke jeg skal bruge til hvad. Det er som om IP adresserne skifter hele tiden, og jeg tilsvarende skal ændre dem et andet sted - eller...?

VPN - jeg har hørt om det - at det bl.a. kan bruges hvis man sidder i udlandet, og vil tilgå f.eks. DRTV, som er forbeholdt herboende. Men det er ikke noget jeg selv aktivt har installeret eller brugt.

Lincoln
Ledvogter

Indlæg af Lincoln »

moppe skrev: 04 jan 2026, 20:08
Lincoln skrev: 04 jan 2026, 19:45

Er der lys i din TPlink nano?

Hvis du fjernet netværkskablet mellem CS3 og TPlink nano og genstarter CS3, hvilket IP adresse har CS3 så?

Bruger du kabel, eller wifi til din PC?

Klaus

Prøver lige senere når jeg har mulighed for at teste det. Men der er lys i TPlink Nano.

Besvar