Lincoln skrev: ↑04 jan 2026, 19:33
For jeg fægter totalt i blinde. Jeg sætter nogle IP adresser ind hist og her - men jeg har stadig ikke fattet hvordan husets router, den lille TP-link Nano, min PC, RealVNC, browseren og CS3 skal opsættes for at kunne arbejde sammen.
Du har en router i dit hjem, den har nogle forskellige opgaver.
Først og fremmest er den døren ud til omverdenen (gateway) og den der holder styr på dine enheder på dit lokale netværk (DHCP server), samt holde styr på oversættelse af hostnavne til IP adresser. Derudover er den også en switch så der kan kobles flere enheder på netværket (via kabler) og så er den nok også host for dit wifi i hjemmet.
Når du tænder for din computer og den ikke er tildelt en fast IP adresse, eller forbundet til VPN, så starter den med at sige:
"Hej, her er jeg, kan jeg få en IP adresse?"
Dertil svarer DHCP serveren (altså din router):
"Jeps, du har lov til at bruge 192.168.0.120 i de næste 35 minutter (din lease tid)"
Inden lease tiden udløber har din PC spurgt DHCP serveren om den kan forlænge tiden den har IP adressen og dertil vil routeren svare ja...
Når du starter din CS3 er det fuldstædigt det samme, den anses også bare som en klient på netværket, som din PC, din mobiltelefon, dit tv, eller alt muligt andet du har på netværket.
Tildeling af IP adresser er dynamisk, så du kan opleve at din PC eller din CS3 får tildelt en anden ip adresse, end den den havde tidligere.
TP link nano i nuværende opsætning er bare et trådløst netværkskort, der forbinder til dit wifi og laver "hul igennem" så det svarer til at din CS3 er forbundet med kabel til dit trådløse netværk.
Når du skal snakke "ud i den store verden", er det også din router der sørger for det. Der agerer den gateway, altså adgang ud til omverdenen. På ydersiden af din gateway har du en IP adresse. Denne IP adresse behøves du ikke at bekymre dig om, når det drejer sig om din CS3.
Når du skal have fat i den store omverden og du taster eksempelvis baneforum.dk ind i adresselinjen på din browser, så spørger din PC en DNS (Domæne Navn System) server om, hvilken IP adresse der er bag baneforum.dk. I din netværk er det din router der indeholder DNS tabellen (der opdateres løbende).
Ud fra det jeg skriver herover, kan du da genkende noget i forhold til de IP adresser du fandt frem til?
Der, hvor der potentielt set kan gå noget galt med din computer, er når du begynder at blande VPN forbindelser ind. VPN (Virtuelt Privat Netværk) pakker al din netværkstrafik ind i nye IP adresser. Når din VPN er aktiv på din computer (har du to forskellige?), kommer du aldrig til at kunne tilgå noget som helst på dit lokale netværk!
Siden det virkede sidst er et eller andet blevet ændret på dit netværk, eller på din computer.
Spørgsmålet er hvad der er blevet ændret. Det er svært for mig at svare på........
Klaus