-
Märklin Central Station 3 med indbygget Wi-Fi...
-
moppe
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Märklin Central Station 3 med indbygget Wi-Fi...
Hvilken ip adresse har din pc?
Vil du gerne vide lidt om netværk?
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Jeg fik det omsider til at virke, men på en anden PC, som beskrevet længere oppe i tråden. Men jo, jeg ville egentlig gerne lære noget om det for jeg har aldrig rigtig helt forstået samspillet mellem alle begreberne. Jeg ved at alle hjemmesider har en ip-adresse "bagved" deres www-navn, og at en router også har en....men det er nok også nærmest det. Jeg kan læse en vejledning, og kan se hvis det virker - men h v o r d a n det virker ved jeg ikke!
-
Søren
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Basal netværksforståelse kan koges langt ned. Jeg giver lige et par tips, men jeg ved at der blandt vores brugere er "ægte" netværksteknikere, som ved meget mere end jeg gør.
Ip-adresser er computerens "telefonnummer". Basalt set. Der kan kun være én ip-adresse til én computer. I avancerede tilfælde kan en computer godt have flere ip-adresser, ligesom du kan have flere telefonnumre - men de kan ikke deles.
Ip-adressernes tal er ikke tilfældige. De siger noget som hvordan netværket er skruet sammen. For at undgå problemer med sammenfald på tværs af internettet, har man defineret nogle såkaldte ip-ranges, som tildeles til hjemmenetværk. Disse ip-adresser kan ikke bruges på internettet.
Typiske hjemmenetværk starter med 192.168.x.x, 172.16.x.x, 10.x.x.x. Der er flere, men de nævnte er de typiske, og de eneste ip-adresse-typer du behøver at kende.
En DHCP server (din centrale router har en indbygget DHCP server) tildeler ip-adresser til computere på netværket. En tildelt ip-adresse har en levetid (TTL, time to live), som er "udlånsperioden". Når den udløber, vil computeren få tildelt en ny ip-adresse. Ofte den samme, men den kan skifte. Det er derfor du f.eks. ser at en computer (f.eks. din CS3) skifter ip-adresse.
For at undgå det, kan du ofte reservere ip-adresser i din router til bestemte enheder. Således vil DHCP altid tildele den samme ip-adresse til den samme pc. Uanfægtet af TTL. Hvordan du gør det, afhænger af din router, og står formentlig i dens brugsvejledning.
Din TP-link Nano Router fungerer i dit setup som et trådløst netkort for din CS3. Derfor er det i din centrale router, at ip-adresserne sendes fra. Skal du reservere en ip-adresse, skal det derfor være i din centrale router.
Du kan give din CS3 en fast ip-adresse, altså bare taste en ledig ip-adresse ind, uden først at reservere den i routeren, men pas på. Det vil fungere, så længe din DHCP ikke sender en tilsvarende ip-adresse til en anden computer. Derfor er det sikreste at reservere ip-adressen i routeren, så får du ingen problemer.
Mere behøver du sådan set ikke at vide om hjemmenetværk.
Jeg ved godt, at ovenstående kan fremstå som sort magi, men spørg bare!
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Søren skrev: ↑20 dec 2025, 09:25Basal netværksforståelse kan koges langt ned. Jeg giver lige et par tips, men jeg ved at der blandt vores brugere er "ægte" netværksteknikere, som ved meget mere end jeg gør.
Ip-adresser er computerens "telefonnummer". Basalt set. Der kan kun være én ip-adresse til én computer. I avancerede tilfælde kan en computer godt have flere ip-adresser, ligesom du kan have flere telefonnumre - men de kan ikke deles.
Ip-adressernes tal er ikke tilfældige. De siger noget som hvordan netværket er skruet sammen. For at undgå problemer med sammenfald på tværs af internettet, har man defineret nogle såkaldte ip-ranges, som tildeles til hjemmenetværk. Disse ip-adresser kan ikke bruges på internettet.
Typiske hjemmenetværk starter med 192.168.x.x, 172.16.x.x, 10.x.x.x. Der er flere, men de nævnte er de typiske, og de eneste ip-adresse-typer du behøver at kende.
En DHCP server (din centrale router har en indbygget DHCP server) tildeler ip-adresser til computere på netværket. En tildelt ip-adresse har en levetid (TTL, time to live), som er "udlånsperioden". Når den udløber, vil computeren få tildelt en ny ip-adresse. Ofte den samme, men den kan skifte. Det er derfor du f.eks. ser at en computer (f.eks. din CS3) skifter ip-adresse.
For at undgå det, kan du ofte reservere ip-adresser i din router til bestemte enheder. Således vil DHCP altid tildele den samme ip-adresse til den samme pc. Uanfægtet af TTL. Hvordan du gør det, afhænger af din router, og står formentlig i dens brugsvejledning.
Din TP-link Nano Router fungerer i dit setup som et trådløst netkort for din CS3. Derfor er det i din centrale router, at ip-adresserne sendes fra. Skal du reservere en ip-adresse, skal det derfor være i din centrale router.
Du kan give din CS3 en fast ip-adresse, altså bare taste en ledig ip-adresse ind, uden først at reservere den i routeren, men pas på. Det vil fungere, så længe din DHCP ikke sender en tilsvarende ip-adresse til en anden computer. Derfor er det sikreste at reservere ip-adressen i routeren, så får du ingen problemer.
Mere behøver du sådan set ikke at vide om hjemmenetværk.
Jeg ved godt, at ovenstående kan fremstå som sort magi, men spørg bare!
Tak for forklaringen! Men når problemerne rammer, så starter jeg lidt på bar bund igen - for jeg aner ikke hvor jeg skal ende eller begynde!
Før jul fik jeg endelig CS3 + TP-Link Nano til at spille sammen med min PC + RealVNC Viewer. Nu, hvor jeg endelig har fundet lidt tid til at stille en bane op, så virker det ikke...igen.... Jeg fatter det simpelthen ikke! Jeg har ikke ændret nogen indstillinger, pillet ved noget, eller gjort noget anderledes. Jeg lukkede lige så stille hhv. CS3 og PCen ned.... Men desværre skal der ikke andet til, før at IT på mirakuløs vis ikke længere virker....
Når jeg åbner RealVNC Viewer på min PC, så klikker jeg på den "CS3-profil", jeg oprettede for 14 dage siden med adressen 192.168.0.131:5900. Efter nogen tids søgen får jeg svaret "Timed out waiting for a response from the computer" - præcis som tidligere!!! Da jeg intet har rørt siden sidst, og alle indstillinger er som de var, så har jeg ikke en jordisk chance, for at vide hvor fejlen er. Hvor starter jeg fejlsøgningen - på noget, der burde virke???
-
Mogens
- Lokomotivfører
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C cs 3 + med tp link
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du tjekket ip adressen på cs3/cs3+ er den sammesom på din pc
Med venlig hilsen
Mogens
Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.
-
moppe
- Lokomotivfører
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Hvilken IP adresse har din PC?
Hvad er grunden til at du vil bruge VNC og ikke bare webserveren i din CS3?
Klaus
Dette forum: http://www.baneforum.dk
"Hvilken IP adresse har din PC?"
Den har adskillige:
Ifølge ”Netværk og internet > Wi-Fi > Routernavn”, så er de:
IPv4-adresse: 192.168.0.120
IPv4-standardgateway: 192.168.0.1
IPv4-DNS-servere: 192.168.0.1
Ifølge Speedtest.dk og NordVPN er de
77.241.128.57 og/eller 162.120.188.187
Ifølge modified.dk og expressVPN er den:
162.120.188.59
...så der er nok at vælge imellem.
"Hvad er grunden til at du vil bruge VNC og ikke bare webserveren i din CS3?"
Webserveren i CS3? Hvad mener du? Jeg kan ikke få vist CS3s skærm trådløst på PCen uden VNC og TP-Link Nano. Jeg vil gerne kunne betjene CS3’s funktioner trådløst fra min PC. Og det er noget nemmere fra PCen med større skærm etc.