Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
ole eskildsen
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jul 2014, 22:32
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af ole eskildsen »

Er der en der i omegne af vejle eller hosens kunne hjælpe med at om addressere et af mine to ens lokomotiver. Märklin mm2 addresse 78 til måske 77.
Har ikke selv udstyr som kan gøre det. Kun nogle start sæt.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af moppe »

Hvilke lokomotiver drejer det sig om?
(hvilke startsæt er de fra)

Det kan jo være at du selv kan gøre det.....

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5234
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af Søren »

Hej Ole

Velkommen til!

Som Klaus skriver, hvilke startsæt er der tale om? Der kan nemlig godt være forskel på fremgangsmåden - og dermed også hvilket udstyr der er nødvendigt. Det kan være det ikke kræver noget særligt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ole eskildsen
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jul 2014, 22:32
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af ole eskildsen »

Det drejer sig om to startpakker af dem der blev solgt i aldi. Jeg har to forskellige sæt hvor begge lokomotiver er ens og har samme adresse nemlig 78. Så hvis jeg bare kunne få den ene omprogrammeret ville mit probelem være løst. Dekoder i tog er af typen mm2 og uden dip switch. Som jeg har kunne læse mig til skal det gøres muligvis med en cs2. Men den har jeg ikke råd til lige nu. Så kunne jeg finde en flink mand ville det jo være muligt at få det hele til at køre. så hvis det blev lokomotivet fra startsæt 29238 som blev omprogrammeret ville det være fint.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5234
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af Søren »

Hej Ole

Super. Jeg regnede nok med at det var Aldi sættene :-). Jeg kan godt hjælpe dig, men jeg er først hjemme om halvanden uges tid.

Man kan skifte adressen med et hvilket som helst system der taler Märklin Motorola formatet. Det kan være CS2, men også Mobile Station 2 eller f.eks. ESU.

Hvis du ikke kan vente, kan du evt. prøve en forhandler. Jeg plejer at handle Hos Dorthea i Give. De er mægtig flinke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ole eskildsen
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jul 2014, 22:32
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af ole eskildsen »

Tak søren.
Det vil jeg prøve. Ellers tager jeg fat i dig senere. Dejligt med lys for enden af tunnelen. :)
Purellum
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17 dec 2012, 17:16
Digital: Ja
Scale: 1

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af Purellum »

8-)

Nu kender jeg ikke de omtalte startsæt; men hvis de svarer til Delta med hensyn til adresserne, bør det være 24, 60 72 og 78 der kan bruges.

Det vil sige at dit lokomotiv, hvis der er som jeg mener at det er, i hvert fald ikke skal omadresseres til adresse 77.

Per.

8-)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5234
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af Søren »

Purellum skrev:...men hvis de svarer til Delta med hensyn til adresserne, bør det være 24, 60 72 og 78 der kan bruges.
Jeg tror Per har ret. Aldi sættene kommer med den her "anden generations" Delta kontrol. Det er sandsynligt, at det kun er forudbestemte adresser der kan benyttes. I sig selv ikke et problem, men man skal blot vide, at man ikke kan vælge en vilkårlig adresse.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5234
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af Søren »

Når ovenstående så er sagt, så vil jeg stadig anbefale at købe en Mobile Station 2. De koster ikke ret meget, ofte kan du finde en forhandler, der sælger dem fra et skrællet startsæt. Prisen ligger oftest omkring 650 - 700 kr. for en Mobile Station 2, inkl. forbindelseskassen (railbox) og strømkilden.
Det er peanuts i forhold til, at du får en styreenhed der kan tale de mest brugte digitale sprog (MM2, mfx og DCC), samt betjene magnetartikler (sporskifter, signaler osv.) og programmere lokomotiver.

Du kan senere udvide systemet med flere Mobile Station 2 (op til 10 stk. på en enkelt railbox med to MS2-hubs). Det er mere end rigeligt i forhold til hvad du nogensinde får brug for. Bliver du helt vild i varmen, kan du udvide med en Central Station 2, men den er altså ikke nødvendig i det første lange stykke tid.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ole eskildsen
Trafikelev
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 jul 2014, 22:32
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hjælp til omaddresering af Märklin tog ho Vejle

Indlæg af ole eskildsen »

Sagen er den at jeg har købt 3 aldi startsæt over 2 år. Men ville egentlig gerne kunne bruge en pc til at styre det med. (lege med). Så i min søgen på nettet faldt jeg over desktop station som er et hobby projekt fra en japaner. Jeg skrev lidt sammen med ham og han har foræret mig en demo af hans MAIN interface som er en enbed der med usb til computeren og en strømforsyning fra start pakken og hans sortware er oppe og køre fra computeren både med mm og DDC. Men jeg kan desværre bare ikke programmere mm2 via denne enhed kun DDC. Der er bestilt magnet spoler til skifte spor. s88n enheder til tilbage melding. Men jeg har altså bare to af mine tog som ikke vil køre hver for sig. Og det er jo lidt træls nu hvor der er så mange muligheder med det jeg har fået skrapt sammen.
Besvar