Lystrup Station - lys i ledvogterhus + mere

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
gert
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lystrup Station - lys i ledvogterhus + mere

Indlæg af gert »

bygger01 skrev:Indenfor et antal måneder kommer vi også det med med lys ....

Men hvordan ser sådan en 0406 ud, og hvordan kan man overhovedet lodde den slags ?

Strømforsyning hvis man bruger 18 volts trafo, skal jeg arbejde med modstande for at dæmpe lyset ?
Det er såmænd en lilel firkantet "dims" man kan lodde på i de 2 af enderne. Selve LED'en må ikke blive varmere en ca 75 grader - derover dør den.
Lidt håndelag, træning og en god lille spids på loddekolben, så går det. Og en pincet.
Jo der skal modstande i serie med lige som med alle andre LED. Den er ikke noget specielt ud over, at den er puttet ind i et lille hus.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
lystrupstation
Stationsforstander
Skinnesystem: Tillig Elite
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af lystrupstation »

Jesper J skrev:Hej Jan
Det ser rigtig fint ud, det du får lavet. Inspirerende at se på. De andre bygninger du har på modulet, er de selvbygget ?

Er igang med nogle af Skadhauge's bygninger. Starter så i det små. Med lidt øvelse kommer det nok til at se nogenlunde ud !?

Et lille tip: I 71'-hvis jeg husker rigtig- fik DSB personale de lortebrune uniformer. Vittige tunger mener at det er fordi banefolkene brokkede sig over at de skulle vaske deres uniform hver gang de havde ude og gå lange linien, og var oversjasket med diverse fra lokummerne i passagervognene, som endnu ikke havde septitank..... fyferpyfer

Mvh Jesper
Hej Jesper.
Ja nogle bygninger er selvfremstillet. Andre er modificeret. Er der en bestemt du tænker på?

Jan
Jesper J
Stationsforstander

Indlæg af Jesper J »

Hej Jan

Nej, dcer er ikke nogen bestemt bygning jeg har kik på. Spørgsmålet er generelt. Mem hvilke tegninger bruger du så ? Jeg får inspiration fra Skadhauges tegninger.

Mvh Jesper
lystrupstation
Stationsforstander

Jesper J skrev:Hej Jan

Nej, dcer er ikke nogen bestemt bygning jeg har kik på. Spørgsmålet er generelt. Mem hvilke tegninger bruger du så ? Jeg får inspiration fra Skadhauges tegninger.

Mvh Jesper
Det er mange steder, men især fra dsb tegninger og fra gamle blade og bøger. De er oftest lavet ud fra en kombination af flere bygninger.

Jan
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev:Men hvordan ser sådan en 0406 ud, og hvordan kan man overhovedet lodde den slags ?
0603 ser sådan her ud på toppen af en tændstik:
Billede

Når jeg lodder på sådan en, gør jeg det at jeg har en spids bidetang, jeg lader hvile ovenpå dioden, så den holdes fast, men jeg lodder en ledning på.
(billedet har jeg fundet på eBay, hvor "Ledbaron" sælger dem til 14£ for 300 dioder i "blandede farver"
Jeg klarer det med min almindelige Weller kolbe med en fin spids.
Her http://moppe.dk/nlys.html kan du se, hvordan sådanne dioder ser ud i lanternerne på en N-maskine.

Har man ikke tålmodighed til at lodde selv, kan man "bare" købe dem færdige med ledninger på
http://stores.ebay.de/ledbaron/LED-MIT- ... E-/_i.html

bygger01 skrev:Strømforsyning hvis man bruger 18 volts trafo, skal jeg arbejde med modstande for at dæmpe lyset ?
Man bruger ikke en 18 volts transformator til LED lys af flere årsager.
Den første er at en lille SMD diode kun bruger 3,5-4 volt for at lyse, så skal resten op til de 18-20 volt afsættes i en modstand.
Den anden er at en transformator sender vekselspænding ud, det er en lysdiode ikke glad for.

Jeg vil anbefale at man finder enten en 5 volts DC forsyning og sætter en modstand i serie med hver diode, eller en 12 volts forsyning og sætter 2-3 dioder i serie med en modstand.

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Det bliver mere og mere komplex ......

Nu skal man enten vælge på forhånd, hvilken type lysgiver eller have flere forskellige spændinger

Eller er der er en omvej, så det bliver mere simpel ???

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

TT-tog
Stationsforstander

Indlæg af TT-tog »

moppe skrev:
bygger01 skrev:Men hvordan ser sådan en 0406 ud, og hvordan kan man overhovedet lodde den slags ?
0603 ser sådan her ud på toppen af en tændstik:
Billede

Når jeg lodder på sådan en, gør jeg det at jeg har en spids bidetang, jeg lader hvile ovenpå dioden, så den holdes fast, men jeg lodder en ledning på.
(billedet har jeg fundet på eBay, hvor "Ledbaron" sælger dem til 14£ for 300 dioder i "blandede farver"
Jeg klarer det med min almindelige Weller kolbe med en fin spids.
Her http://moppe.dk/nlys.html kan du se, hvordan sådanne dioder ser ud i lanternerne på en N-maskine.

Har man ikke tålmodighed til at lodde selv, kan man "bare" købe dem færdige med ledninger på
http://stores.ebay.de/ledbaron/LED-MIT- ... E-/_i.html

bygger01 skrev:Strømforsyning hvis man bruger 18 volts trafo, skal jeg arbejde med modstande for at dæmpe lyset ?
Man bruger ikke en 18 volts transformator til LED lys af flere årsager.
Den første er at en lille SMD diode kun bruger 3,5-4 volt for at lyse, så skal resten op til de 18-20 volt afsættes i en modstand.
Den anden er at en transformator sender vekselspænding ud, det er en lysdiode ikke glad for.

Jeg vil anbefale at man finder enten en 5 volts DC forsyning og sætter en modstand i serie med hver diode, eller en 12 volts forsyning og sætter 2-3 dioder i serie med en modstand.

Klaus
Hvor og hvilken transformer er det du taler om...altså de 5 volt..
Lyder spændende..

mvh

Thomas
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev:Nu skal man enten vælge på forhånd, hvilken type lysgiver eller have flere forskellige spændinger
Flere spændinger er nemt nok.....

Klaus
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

TT-tog skrev: Hvor og hvilken transformer er det du taler om...altså de 5 volt..
Hvor mange af os har ikke skrottet en gammel PC?
I den sidder der er en strømforsyning som kan levere både 5 og 12 volt - og det er yderst sjældent strømforsyningen der går i stykker. Sådan en kan bringes til at tænde og slukke sammen med dit modelbaneanlæg uden de store "ninjatricks".

Klaus
lystrupstation
Stationsforstander

Lige en opdatering med flere billeder :-)

De danske stationer havde før i tiden næsten alle en læsseprofil. En læsseprofil til at sikre at transporterne på jerbanen var sikret mod de mange broer der fandtes og findes på sporerne i Danmark og udlandet.

Læsseprofilen jeg har benyttet er FREJAs model fra Silkeborg. Rammen er fremstillet i støbt messing og profilerne er fremstillet i ætset metal. Det hele har fået en omgang airbrush og derefter motneret i sporet.

Læg mærke til ekstra profiler der ligger henslængt ved siden af profilet.

Hilsen Jan Aude
Vedhæftede filer
læsseprofil2
læsseprofil2
læsseprofil1
læsseprofil1
Besvar