Kant på skyggebanegård

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
micknudsen
Stationsbetjent
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C+K

Re: Kant på skyggebanegård

Indlæg af micknudsen »

jpetersen skrev: 16 maj 2026, 14:19

Jeg har designet en fleksibel kant til at 3D printe og sætte på rundt langs sporet, hvor der kunne være udfordringer.

Wow! Det ser virkelig godt ud. Tak for at give mig et godt argument for at investere i en 3D-printer!

Skott
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Indlæg af Skott »

Rigtig god idé!

Jeg vil nok lige lægge et 'hjørne' - en såkaldt "fillet" ind i vinklen på indersiden af emnet, Det vil gøre konstruktionen betragtelig stærkere :)

Vedhæftede filer
Vinkel.png
Vinkel.png (2.28 KiB) Vist 158 gange
bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

De er da alt for høje og for uflexsible .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev: 18 maj 2026, 20:26

Hvordan det?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Min bemærkning kommer fra mine egne erfaringer og ved f.eks. en helix med de høje kanter og den relative lille frie afstand, der er fra skinne til "loftet", gør det næsten umuligt at grave en afsporet togstamme ud !

EFTER at have skrevet ovennævnte i går, må jeg erkende, at det 3D printet, så hvis der er steder, hvor pladsen er snæver, så er blot at reducere højden, og printeren laver så blot flere styk på samme tid !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

jpetersen
Stationsbetjent
Skinnesystem: Märklin C

Indlæg af jpetersen »

bygger01 skrev: 18 maj 2026, 20:26

Jeg har lavet et nyt sæt som kun er halv højde.

Tænker du på fleksibel i forhold til påkørsler? Jeg tænker ikke, at der kommer påkørsler i en ret vinkel på barrieren. Hvis du mener for at følge sporet, så kan de bøjes, så de følger en R1 i Märklins C-skinner uden problemer.

jpetersen
Stationsbetjent

Indlæg af jpetersen »

Skott skrev: 18 maj 2026, 09:51

Rigtig god idé!

Jeg vil nok lige lægge et 'hjørne' - en såkaldt "fillet" ind i vinklen på indersiden af emnet, Det vil gøre konstruktionen betragtelig stærkere :)

Jeg vil normalt også give alle kanter en fillet, men lige her tænkte jeg, at styrken ikke var så vigtig. Hvis man kører så stærkt, at man kan knække et stykke af barrieren ved påkørsler, så kører man for stærkt :-)

jpetersen
Stationsbetjent

Indlæg af jpetersen »

Søren skrev: 17 maj 2026, 05:55

Den er sørme smart.

På hvilken måde printer du den?

Det svage punkt ligger i vinklen mellem de to længder, så der kunne være en risiko for brud ved tung og høj belastning.

Det er måske mest teori, men værd at tænke over.

De flade til sidemontering er printet liggende. Alle de andre printes stående. Jeg tænkte, at styrken ikke var så vigtig den her gang. Når jeg laver noget der skal belastning på, så plejer jeg at putte en fillet i hjørnet mellem for at øge styrken.

jpetersen
Stationsbetjent

Indlæg af jpetersen »

micknudsen skrev: 17 maj 2026, 12:57
jpetersen skrev: 16 maj 2026, 14:19

Jeg har designet en fleksibel kant til at 3D printe og sætte på rundt langs sporet, hvor der kunne være udfordringer.

Wow! Det ser virkelig godt ud. Tak for at give mig et godt argument for at investere i en 3D-printer!

Når først man ser mulighederne med 3D print, så tænker man hvorfor har jeg ikke købt en printer noget før. Nu når jeg får en ide, så fra ide til færdigt print, så kan jeg stå med det i hånden allerede samme dag. Og til en brøkdel af prisen for at have købt den pågældende dims et andet sted. Og så også med den fordel, at så bliver det nøjagtigt som jeg selv har tænkt mig, og så det passer præcist til min bane.

Besvar