Traincontroller ophører

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Traincontroller ophører

Indlæg af moppe »

Freiwald software, bedre kendt som Railroad&Co lukker for salg af deres software den 30/6-2026.
Download fortsætter til 30/9-2026

Licensen til versioner tidligere end 10 der kører via USB stick kommer fortsat til at virker som de gør nu.

Version 10 og 11, der kører med online licenser fungerer fortsat, idet licensserveren fortsat bliver driftet. Hvor længe det fortsætter ved ingen.
Version 11 bliver måske lavet om til softwarelicens uden kontakt til licenssserveren, men det er ikke fastlagt endnu.

Læs:
https://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?t=45901

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Traincontroller ophører

Indlæg af Søren »

Her er informationen på engelsk.

https://www.freiwald.com/forum/viewtopi ... 10&t=45902

For brugere af TrainController er dette selvfølgelig kedeligt, markedet for software til modeltog er skrøbeligt, når de fleste produkter er centreret omkring enkeltpersoner.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

Jeg kender da nogen stykker der vil begræde denne beslutning, mig selv inclusive

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Niels
Godsforvalter
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Man kan jo anskue sagen på mange måder. Naturligvis er det ærgerligt at salg og udvikling af TC ser ud til at stoppe, men det er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den software man eventuelt allerede måtte have investeret i ikke længere fungerer. Forstået på den måde, at Freiwald jo lover, at der bliver fundet en løsning af en art på licensproblematikken. Alt andet ville også være på kanten af svindel eller hvad den slags nu hedder, dvs. at sælge softwaren frem til midt på sommeren og så eventuelt lukke for brugen kort tid efter. Noget sådan ville med garanti skabe røre i andedammen!
Der hvor jeg kan se et problem, er ved udefra kommende ændringer, hvor eksempelvis Märklin, ESU el. andre bevidst eller ubevidst ændrer i deres styresystemer, så
samspillet med TC ikke længere fungerer. Disse firmaer har jo ingen forpligtelser over for TC, så her er der ingen garanti for en fortsat funktionalitet. Seneste softwareopdatering til CS3 er et lidt uheldigt eksempel på dette forhold.
På trods af ovenstående har jeg personligt valgt at opgradere fra TC Silver til TC Gold udgaven. Nogen ville sige, at det er at satse på en død hest, men det ændrer ikke ved at programmet er et utroligt stærkt supplement til enhver digital modelbane. Og skulle det vise sig, at det om 15 år ikke længere fungerer, er jeg nok ligeglad til den tid.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller Gold.

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

Min bekymring går nu mest på, at jeg stadig kører på verion 9 Gold, og derfor er afhængig af USB Sticken med licensen. Ved godt han lukkede for det system og udskiftning for et par år siden, og så længe den virker, er alt jo godt. Jeg har ikke haft behov for at opgradere, da version 9 rigeligt opfylder mine behov. Så er 7000,- mange penge at investere.
Jeg har testet med WinDigiPet, og finder den meget mere besværlig at sætte op, end TC, så hvis min USB dør, ved jeg ikke hvad vej jeg skal gå.

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej Claus,
Kan godt følge din bekymring. En opgradering fra Gold ver. 9 til ver. 11 koster 560 EUR, dvs. godt 4000 kr. Men det er stadig mange penge.
Jeg opgraderede fra Bronze til Silver og derfra til Gold. Sært nok biligere end at gøre det i et step.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej,
Freiwald har offentliggjort en del information omkring Traincontrollers fremtid, inden for den sidste uges tid. Kan være værd at læse for TC brugere.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

Det har jeg lidt svært ved at finde hoved og hale i…. Men ønsker jeg at opgradere til ver. 11, skal det være inden 31/6 - da lukker shoppen 😊 så har man et par måneder til at downloade i.

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Niels
Godsforvalter
Kontakt:

Indlæg af Niels »

Hej,
Jeg læser det sådan, at Freiwald reelt har besluttet at stoppe alt salg i webshoppen fra midt i juni 2026, dvs. 2 uger tidligere end ellers meldt ud. Downloads af manualer osv. kan stadig foretages et stykke tid derefter.
Men desværre intet om hvordan nuværende licenser håndteres efter lukketid.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

Det læste jeg så nu 🤣

Jeg er i syv sind om jeg skal opgradere til v11

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv