Peco PL-11 Sporskiftedrev

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Peco PL-11 Sporskiftedrev

Indlæg af moppe »

Inden du giver dig i gang med at købe stort end på MTB drevene, vil jeg endnu engang opfordre dig til at teste servomotorer også.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indlæg af bygger01 »

Claus Frost skrev: 15 apr 2026, 22:12

Hej Jørgen

Jeg skal først til at fremstille en tråd, tænker noget 1/2mm med et trapez buk til at fjedre lidt ?

Som jeg husker det, er de leveret med en stykke ca. 2mm fjederstål ......

Men jeg bruger et længere - 30-40 cm - stykke 1 mm tråd, og i den øverste ende bruger jeg det indvendige fra en klemrække, hvor jeg så med en af skruerne, skruer messing "dimsen" fast i den øverste ende.
Det gør, at jeg kan arbejde alene med installationen / laver det øverste / sænker det lange stykke ned / har skruet MTB fast til et stykke X-finer for at få større skruer til fastgørelsen / let at få den lange tråd igennem og spændt fast med en bette stump stikkende ud nedenunder / og når det virker, så er det blot at klippe det lange stykke af ovenpå ( og med 1mm tykkelse, er smældet ikke så stort, når tråden klippes )!
Min forbindelse på K skinnerne er de hånddrevne skiftere, der er blevet fjernet en lille knop, så den ikke låser + noget udboring så det virker.
I starten lod jeg osten blive - så den bevæger sig -, men det har vist sig at være for følsomt i de lange X-spor, da visse loko'er & vogne i dem kan ramme ostene, så de er fjernet i dem, og hullet bliver lukket med en sort 3D printet kasse.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

Tak moppe for rådet, men jeg stadig ikke så lun på helt ny teknik, ny styring af denne samt nye dekodere.

Holder det i baghovedet 😊

Dagens forsøg bærer frugt, i retning af det jeg havde håbet på, nemlig at fortsætte med Lenz dekoderne. Nedenstående billede viser min forsøgs opstilling som rent faktisk fungerer.

Jeg skal have sat udgangen til at holde pulsen i 3 sekunder, men drevet slår selv fra når der er skiftet over. Som det er lige nu, kan jeg styre TrainController ved opsætningen af hvert enkelte sporskifte, men når jeg bruger min Lokmaus, skal jeg holde knappen nede i tre sekunder. Det ender nok med puls i Lenz, så kan alt fungere uden særlige hensyn.

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

image.jpg

Tak moppe for rådet, men jeg stadig ikke så lun på helt ny teknik, ny styring af denne samt nye dekodere.

Holder det i baghovedet 😊

Dagens forsøg bærer frugt, i retning af det jeg havde håbet på, nemlig at fortsætte med Lenz dekoderne. Nedenstående billede viser min forsøgs opstilling som rent faktisk fungerer.

Jeg skal have sat udgangen til at holde pulsen i 3 sekunder, men drevet slår selv fra når der er skiftet over. Som det er lige nu, kan jeg styre TrainController ved opsætningen af hvert enkelte sporskifte, men når jeg bruger min Lokmaus, skal jeg holde knappen nede i tre sekunder. Det ender nok med puls i Lenz, så kan alt fungere uden særlige hensyn.

Det virker percekt i TC med tre sekunders Switch Time 😊

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

EJP
Trafikelev
Scale: 0
Skinnesystem: Hjemmebygget

Indlæg af EJP »

Hej Claus

Dejligt at du har fundet i hvert fald én løsning, der virker.
Og som du skriver, skal du bare have LS150-tiden ændret til 3 sekunder. Så er et enkelt tryk på Lokmaus nok. Og du kan bibeholde de adresser, som måske ikke er direkte fortløbende.

De 3 sekunder i TC skal du bibeholde, idet jeg regner med, at TC først starter et tog, når skiftetiden i TC er overstået. Er den kortere end LS150 tden, kan tog startes for hurtigt.

Anderledes, hvis du har tilbagemelding fra spsk-drevet, som du i denne løsning har mulighed for. Normalt vil Lenz tilbagemelde på LS150 adressen straks ved impuls start. Og det er jo ikke nok til sikker tilbagemelding. Selv om jeg har tilbagemelding på alle mine skildpaddedrev, har jeg dog bibeholdt samme tid i LS150 og Rocrail (2 sekunder er nok hos mig).

Rigtig tilbagemelding fra et sporskifte kræver kontrolstænger direkte på tungerne som i virkeligheden, og det har jeg endnu ikke set hverken i HO eller 0. Tilbagemelding fra det fysiske drev må være det bedst opnåelige.

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

Så tror jeg den er der, ville uploade en video - men Google vil ikke have adgang til min fotomappe 🤣

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

Jeg kan ikke lykkes med en video, mov formatet kan ikke uplades.

Til gengæld har jeg taget et billede af den fungerende opsætning, med fjedrende træktråd.

Tak for alle input, det har været meget inspirerende.

🙏

Vedhæftede filer
IMG_6011.jpeg

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Søren
Lokomotivfører
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Jeg kan ikke lykkes med en video, mov formatet kan ikke uplades.

Vi tillader ikke videoer, de fylder for meget på serveren, og det bliver for dyrt i diskplads.

Du skal bruge YouTube og linke den vej. Så kan du uploade alle de videoer du vil.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Claus Frost
Stationsbetjent
Kontakt:

Indlæg af Claus Frost »

Tak Søren, det anede mig jeg skulle linke.
Jeg har ikke nogen Youtube konto, så vi lader det bare ligge. Videoen viser også bare det virker fint 😁

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Besvar