Traxx skrev: ↑30 mar 2026, 05:20
Hvad er jeres mening om 'ægte' 1:87 - er det noget i går meget op i eller... ? (også med tanke på mange bygninger m.v. er langt fra 1:87)
Jeg kører 1:87. Alle mine passagervogne, minus enkel stamme, er i længde 1:87. Den ene stamme, som ikke er i ægte 1:87, er fra en tid, hvor vognene ikke fandtes i 1:87. Jeg kunne sagtens lave den stamme i ægte 1:87 i dag, men det har jeg valgt ikke at gøre.
Traxx skrev: ↑30 mar 2026, 05:20
Jeg har en del Märklin passager vogne i 1:93,5 og jeg synes det ser ok ud i R1... men jeg er i tvivl om jeg skal købe roco's dobbeltdækker sæt, som er 'ægte' 1:87 og vognene er ikke 282mm, men 303mm.. det er måske ikke den bedste ide, når man har en del R1 (360mm) kurver?
Samtidig ser det lidt underligt ud med PIKO's dsb dobbeltdækker, da de er 1:100 - så mine märklin snälltåget vogne er større... det ser noget forkert ud, når de holder side om side, med tanke på hvor store dobbeltdækkerne er i virkeligheden.
Hvad gør i?
Når du har så skarpe kurver, så er det i min optik lige meget om vognene er 282 mm eller 303 mm lange. De kommer stadig til at stå nærmest vinkelret på hinanden, når du kører gennem disse kurver.
Selv om du har så skarpe kurver, så ville jeg stadig vælge Roco´s dobbeltdækkere fremfor PIKO´s. Det er ikke kun længden af PIKO´s vogne som fejler, men vognene i det hele taget. De er lavet på en helt anden type dobbeltdækkere end DSB´s. Det kunne jo også være, at du på et tidpunkt vælger at bygge et nyt anlæg, og der beslutter, at mindste radius skal være større, end den du benytter i dag.
Mindste radius på min bane er 481 mm, svarende til Roco Line R4. Den valgt af flere årsager. En af årsagerne er, at jeg synes ikke, at det ser godt ud, når moderne, lange vogne skal igennem de helt skarpe kurver. En anden af årsagerne, og måske den vigtigste, min bane må gerne være forberedt for, at der måske kan komme nogle modeller, som ganske enkel ikke kan klare de helt skarpe kurver. Roco´s ICE-TD vil for eksempel ikke have noget der er mindre end 419 mm radius.
481 mm er stadig en skarp kurve i min optik, men det er jo nogle af de kompromiser man må sluge, når man bygger modelbane i hjemmet.