Hej gæve modeltogs gutter
Gammel ræv i gamet - på ny platform. Nok mest et spørgsmål for 2 skinne eksperterne Moppe og Søren.
Efter mange år med Märklin, har jeg købt et PIKO startsæt 59014. Jeg er igen og igen blevet imponeret over PIKO's expert linje kvalitet - og priser... det er Märklin tilsyneladende også, siden de har samarbejde med PIKO, først med godsvogne, og nu også med et MZ lokomotiv. Prisen for startsættet var virkelig overkommelig - og man får tilmed en moderne trådløs controller med, lavet af uhlenbrock. Min gamle MS2 viser efterhånden sin alder, og som computernørd synes jeg den ligner noget fra fortiden - og opdateringer kan kun ske fra en CS.
Jeg startede oprindeligt ud med et trix digitalt startsæt i 2009, netop pga jeg synes det så pænere ud uden punktkontakterne, men blev senere hurtigt overtalt til at gå på Märklin. Det skal jeg nok skrive en længere tråd omkring en anden dag, når jeg er kommet godt i gang med det her projekt, og kan give en bedre bedømmelse af 'projekt PIKO'.
Nu kommer så spørgsmålet. Hvor god er PIKO A med ballast lige? jeg kender glimrende til Märklin og trix C, og den er jo super let at klikke sammen, men sporprogrammet har nogle mangler, som PIKO's har - såsom et Y sporskifte.
Jeg har fundet et par video'er.
-- trix mod PIKO, han vælger trix.
-- en sjov video, der viser at PIKO's A med ballast, godt kan klare høje hæle :)
-- en video, der viser hvordan man kan lave flot ballast på PIKO's A skinner, på den allerede siddende ballast.
Jeg synes det er lettere genialt, at man kan skrue ballast'en af PIKO's skinne. Så hvis man på et tidspunkt hellere selv vil i gang med ballast, er det bare frem med en skruetrækker.
Til gengæld er det knap så genialt, at der ikke er plads til drev og dekoder under sporskifterne, som med Märklin/trix. Vi taler trods alt om et skinne system fra 2019.
Det bringer mig frem til følgende spørgsmål.
Hvilken af disse 2 skinnetyper giver den bedste elektriske forbindelse? trix klik-systemet eller PIKO med lasker? eftersom man mister den 3 skinne, fra Märklin, og helt logisk har mindre skinnekontakt, går jeg ret højt op i det.
Hvordan gøres et PIKO A sporskifte med ballast digitalt nemt? Jeg kan se, man skal bruge PIKO 55392, deres eget drev, men jeg er ikke interesseret i en sporskifte pult. Det føles lidt for meget tilbage til 1990 og mit skala N arnold anlæg som barn. Så jeg har læst mig frem til at man skal bruge PIKO 55032 sporskifte dekoder. Jeg er umiddelbart mest interesseret i at bruge PIKO drev til PIKO sporskifter, da man kan få dem til at se pæne ud med fx. PIKO 55442. Kan eksperterne guide mig? Synes ærlig talt at PIKO's dokumentation er temmelig mangelfuld ifht Märklin, som virkelig er "modeltog for dummies" og jeg aner ikke, hvordan det skal sættes sammen med PIKO's smartcontrol wlan.
Jeg er umiddelbart ikke interesseret i andre skinne systemer, som fx roco line med ballast - jeg synes den kæmpe ballast ser kikset ud og jeg har tidligere forsøgt roco geoline, som ikke var specielt god ifht trix C, og hvad jeg kan forstå, er roco geoline desuden ophørt i produktion. Jeg tænker valget må stå mellem PIKO A og trix C - det er også mest tilgængeligt. Det er et krav med ballast, da jeg tit ændrer sporplaner og til tider pakker tog helt væk.
Men hvad synes i? Umiddelbart synes jeg PIKO A med ballast er pænere i farven end trix C, svellerne ser bedre ud, men igen, smag og behag.
Lad mig høre jeres tanker!
/Jonas