Lenz ABC bremse har der tidligere været skrevet om.
Jeg har også tidligere skrevet om anvendelsen til stop foran signal eller sporstopper samt om penduldrift.
Penduldrift udmærker sig ved at være meget nem at etablere, da det kun kræver nogle fast monterede dioder i enderne af banen og så kodning af enkelte CV'er i dekoderne. Så skal der ikke gøres mere på anlægget, idet viderekørsel den anden vej sker med styring udelukkende i dekoderne.
Anderledes med stoppet foran signal, hvor nogen eller noget skal sørge for at starte toget igen. Og derfor skal der ske noget på selve anlægget, idet dioderne skal overstroppes. Dette ligger ikke i dekoderne.
Overstropningen kan være med en kontakt, som en person skal betjene, eller ske fra et signalsystem, der derfor skal indeholde kontakten.
Automatisk viderekørsel efter en bestemt tid som ved pendulkørsel findes ikke i dekoderne.
Dette problem har jeg arbejdet videre med og har lavet 2 forskellige moduler til løsning.
Beskrivelse af modulerne kan du finde på min hjemmeside www.jphobby.dk sammen med de oprindelige ABC beskrivelser, og også med beskrivelse af de enkeltmoduler, jeg har haft brug for til de 2 moduler. Se under punktet "Tips og sådan har jeg gjort", hvor du finder beskrivelser, diagrammer og tegninger.
Det drejer sig om de 2 samlende moduler
- JPA1 med automatik for et enkelt tog, f.eks. til anvendelse ved stop ved et trinbrædt eller station
- JPA2 med automatik for to tog til brug på en ringbane med en station med 2 spor. Et JPA1 modul kan tilføjes til et ekstra stop undervejs rundt i ringen
Desværre kan modulerne ikke anvendes sammen med penduldrift, da kodningen i penduldrift ligger i dekoderne og bygger på, at ABC tillader at køre væk fra det pågældende signal eller sporstopper. Toget vil derfor altid efter den definerede pause køre den anden vej.
For at sådan automatik til viderekørsel samme vej kan fungere, må systemet kunne finde ud af, at der er et tog (altså en sporbeættelsesmelder), kunne bremse og starte toget (altså et ABC indeholdende et relæ til overtropningen), i JPA2 med 2 tog et flip/flop modul til at skifte mellem togene (altså et relæ, der kan skifte og fastholde stillingen), et timermodul til pause og start (altså et modul med mulighed for indstilling af tiderne) og endelig en sammenfatning af alle disse moduler inklusive skift og kontrol af sporskifter.
Alle disse moduler er også indeholdt i mine beskrivelser på hjemmesiden
- JPB1 den simple ABC til f.eks. pendultog
- JPB1R ABC med relæ
- JPM2 sporbesættelsesmelder
- JPF2 flip/flop modul
- FRM01 timermodul
Jeg har valgt at lægge beskrivelserne på min hjemmeside, da de er for lange til et forum og fordi de så over tid er mere tilgængelige.
Kig på www.jphobby.dk og punktet Tips og sådan har jeg gjort.
Erik Juul-Pedersen