Har det ikke den ulempe, at jeg kun kan se hvis et tog befinder sig i en del af blokken, når der kun er tilbagemelding på den sidste del af blokken?
Du kan sagtens lave tilbagemelding på resten af blokken, du sætter bare en ekstra tilbagemelding på den anden del af blokken. Så hver blok har to tilbagemeldinger. Den ene af visuelle årsager, den anden styrer området omkring signalet og strømmen til den aktuelle blok.
Jeg er vel her afhængig af, at der hele tiden befinder sig tog nok i blokkene til at tænde for strømmen igen? Jeg vil ikke kunne lade et enkelt tog køre hele vejen igennem, hvis det er eneste tog? Da det jo slukker for sig selv.
Til dels. Det afhænger af hvilken strategi for blokstyring du vælger. Du kan sagtens konstruere en situation hvor et tog, der forlader en blok, tænder for den foregående blok. Uanfægtet om der er et tog eller ej.
Ved at have to tilbagemeldinger i én blok, så kan toget besætte sin egen blok, når det kører ind, og tænde for den foregående blok, når det forlader den blok det selv befinder sig i. Så kan du have et lok til at køre hele vejen uden problemer, og samtidig have fleksibiliteten at tog, hvor lokomotivet er bagerst, stopper foran signalet korrekt - altid.
Bemærk i øvrigt, at det ikke er alle tog hvor slæbeskoen (eller strømoptaget ved 2-skinne) sidder på forreste bogie. De fleste Märklin togsæt er konstrueret således at toget altid trækker strøm op på den forreste slæbesko. Det gælder togsæt, hvor et relæ skifter strømoptaget. Det samme gør sig gældende for Trix 2-skinne modeller. Ikke alle producenter gør dette. Så kører du med et togsæt, hvor der er en slæbesko/strømoptag i hver ende, så vil du opleve at toget stopper for langt fremme, alternativt suser forbi signalet.
Ovenstående løsning er fleksibel nok til at dette problem ikke opstår.