Styring til gradvis tænd og sluk af 12 Lysdioder ved hjælp af ATTiny167

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Tommi
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 sep 2017, 13:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Styring til gradvis tænd og sluk af 12 Lysdioder ved hjælp af ATTiny167

Indlæg af Tommi »

Hej Baneforum.

Klaus, Moppe.dk inspirerede mig til styring af lamper på modelbanen med hans "Guide til livagtigt lys i modelhuse".
Her beskriver Klaus meget udførligt hvordan der kan tilføjes liv til modelbanen med skiftende lys i huse.
Det er ikke helt klart hvornår Klaus har lavet opslaget, men der har været en del Arduino opdateringer siden :)
Det er også blevet nemmere at få styr på elektronikken, der er kommet et Digispark Kickstarter ATTINY85 Print USB Udviklingsboard og et Digispark Kickstarter ATTINY167 Pro USB Udviklingsboard med 12 udgange. Den har jeg valgt til mit projekt.
Der er gang i at få en fornuftig lysintensitet i lysdioderne og en tilføjelse hvor to udgange simulerer sort/hvid tv i stuen. Den vender jeg tilbage til.

Her drejer det sig om gadebelysning for det handler også om at få gadelamper til at tænde og slukke på en mere livlig måde. Det har givet nogle udfordringer og der er indgået nogle kompromiser for det er ikke alle tolv udgange, som kan styre lysintensiteten, det skal være analoge udgange og dem er der 6 af men der kan kun bruges tre af gangen. Det er endt med tre udgange med hver to gadelamper/lysdioder der gradvist tænder over 2-3 sekunder.
Der er også 6 digitale udgange og de tænder og slukker med korte intervaller. Se mere i den vedhæftede pdf.

Når jeg har lys i husene klar med 12 udgange vender jeg tilbage.

På gensyn og god fornøjelse.

Her kan du finde Klaus hjemmeside moppe.dk
Link "https://www.moppe.dk/levhusel.html"

De to Kickstarter boards og skrueterminaler har jeg fået fra Ardustore.dk
Link: "https://ardustore.dk/produkt-kategori/d ... lingsboard"

TM Bane bilag.pdf
Vejledning med beskrivelse til montering af Gadelamper med Kickstarter Attiny167
(592.84 KiB) Downloadet 25 gange
Sketch_Gadelys_fadeup_12_led_Tiny167_v3.zip
Arduino Sketch til programering af Digispark Kickstarter Attiny167
(2.58 KiB) Downloadet 12 gange
TM Bane bilag2.pdf
Arduino version 2.3.0 til programmering af Digispark Kickstarer Attiny167
(288.86 KiB) Downloadet 13 gange
Vh Tommi
Besvar