Elektronik og digitaldrift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 133
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af ptmadsen »

Hej.
Hvis man ellers læser og ikke mindst forstår teksten i den af Niels vedhæftede brugsanvisning burde den jo være fyldestgørende.
Så må man jo blot indkøbe en dekoder der kan håndtere denne opkobling og ikke andet.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 118
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af Niels »

Jørgen og Moppe,

Hvorfor mtb ikke anviser hvordan man tilslutter deres drev til en decoder vil jeg ikke gøre mig specielt klog på - måske er det fordi de ikke vil fremhæve nogen styringsløsninger/produkter frem for andre? Svaret må være, at den slags oplysninger skal findes i dekodermanualerne.

Det er korrekt, at en m84 decoder koster mere end en m83, men til gengæld vil jeg antage at løsningen ville virke med et mtb drev uden problemer. Og man kunne derved lykkeligt glemme alt om pulstider, der teknisk set også er noget vrøvl , når der er tale om et motordrev med variabel/valgbar slaglængde. Hvorfra stammer oplysningen om præcist 1.5 sekund pulstid for et mtb drev? Ved hvilken slaglængde gælder dette? 3, 6 eller 9 mm? For det er vel næppe 1.5 sekund i alle tre tilfælde!
Det er som Madsen helt korrekt antyder, ikke dekoderen, der bestemmer løsningen, men forbrugeren (her motor-drevet) der bestemmer dekodertypen.

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

De 1.5 sek. ( som jeg hævet til 2,0 / sættes med et tryk på artikel 20 på CS3 ) er målt med stopuret på min telefon .....

Og målingen er kun for de 6 mm, som passer til mine K skinner.

Og da der var forskel i tid mellem min eneste AC trafo og forskellige DC spændinger så "løb tid" op til 2.0 sek. for at være sikker og desuden har de drev også et endestop !

Med dimsen 60821 virkede endestoppet ikke, og drevet kørte frem og tilbage .....

Og når der ro på de vandrende "pinde", så er LS150 ideel til Märklin drev / Afkoblere / MTB mp1 ( en anden type mp behøver hvis nok kun en kort impuls ) / Viessman signaler / og en lille ½ drejeskive.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 118
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af Niels »

Hej Jørgen,

For lige, at jeg helt forstår den her:

Kode: Vælg alt

   De 1.5 sek. ( som jeg hævet til 2,0 / sættes med et tryk på artikel 20 på CS3 ) er målt med stopuret på min telefon .....

På CS3 stilles en magnetartikels skiftetid mig bekendt i enheden millisekunder (ms). CS3 foreslår selv 200 ms, hvilket fungerer fint med mine C-skinne drev.

Ønsker du en skiftetid på 2 sekunder, skal der indtastes 2000 ms i CS3 og ikke 20. Eller er det mig der misforstår?

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

Jeg har et Märklin “sted” at de anbefaler 0,2 sek. til C skinner, men 0,5 til K&M skinner.

Jeg har også brugt 0,2 til vores K’er.

Med hensyn til 2,0 sek. er det også prøvet med MTB’er, men skete ikke noget ….

Det var kun med et bistabilt, der var nok åbningstid.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 118
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af Niels »

Hej Jørgen,
Jeg synes lige du skal se et foto af indmaden i en Märklin m84 mfx dekoder. Lutter bistabile relæer...

Vedhæftede filer
20220207_161034.jpg
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

Hvis man skuler til Cypax's priser er der:

8 stk. bistabile til 25,- pr. stk ved 20 antal
En større kondensator er nok maks. 2,50
Skrueterminaler 3 ben 8 stk af 4,-
Skrueterminaler 2 ben 1 stk af 2,50
Han/hun stik i enderne - Hvad med 15,-
Museklaver - det ved jeg ikke - men hva' med 25,-

Nedenunder er der et ætset print - men det koster ikke ret meget i store antal - men 5 -15,- kr
Ovenover er der en kasse med reklame & art. nummer

Der kommer også arbejdsløn

Det skal pakkes en kasse + diverse papirer & manual / Sæt det til 20-25,- kr

Forhandleren skal også have en fortjeneste

Det sælges til ca. 600,- incl moms, men de fleste af mine priser er også incl. moms, og Märklin køber stort ind .....

Så derfor er jeg et rodehoved, der roder med alternative løsninger !

Hurra for at der findes folk som Haakon fra Litra.dk ( han ville måske lave en alternativ m84 )

Så sent som i dag har jeg skrevet til Miba, fordi Spezial 145 er kommet i postkassen, og det er et stort reklamenummer for 5-10 leverandører af færdige løsninger, og der er intet om at man f.eks. selv kan lave alternative kontaktspor i AC eller lignende ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 118
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af Niels »

Hej Jørgen,
Jamen du har da givetvis ret i at man kan fremstille eller få fremstillet en m84-lignende dekoder for under 250 kr. Du må så bare undvære banaliteter som garanti, service og ikke mindst en gennemarbejdet dokumentation, der er grundlaget for at andre kan hjælpe, når noget kikser.
God vind med det!

Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1540
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af bygger01 »

Jamen, jeg har indtil videre valgt side …..

Det var bare sjovt at tænke videre, nu hvor du havde taget låget at ….

Og i vores tilfælde - hvis det blev m84 - så er det ca. 25 stk ….

Du må have en regnestok - ellers skal jeg ovenpå og finde mine ….

Forøvrigt har jeg også en såkaldt swinger, der er tung som langt år med LS150’er. For den er fyldt op med messingtandhjul ….

Det må kunne regnes ud …..

Der skulle blot noget IS0 9001 indover, og så stod man til en fyring …

Det er faktisk et lignende tema, at jeg skrevet til Miba om …..

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Elektronik og digitaldrift

Indlæg af moppe »

Det er mig stadigvæk fuldstændigt uforstående, hvorfor i bliver ved med at tale om M84 og lignende med dyre relæer.

Den her kan skifte 8 mtp drev:
https://hobbykaeden.dk/shop/esu-51831-s ... 0640p.html
Og så er indstillingen af den pærelet, grundet trykknapper og skærm.

Lenz dekoderen kan også styre drevene direkte uden ekstra relæer, blot man programmerer den rigtigt.
Den er bare lidt mere tricky at programmere end switchpilot 3plus, da den med sine +15 år på bagen er teknologisk “bagefter”.
LS150 er super til k-drevene……

Klaus

Besvar