Tilbagemeldingsmoduler til computerstyret drift med z21?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Tilbagemeldingsmoduler til computerstyret drift med z21?

Indlæg af Chr »

Hej, endnu et begynderspørgsmål fra min side af.

Hvad har I af anbefalinger til tilbagemeldingsmoduler ved digital computerstyret drift?

Jeg er ved at bygge en bane i skala N med:

  • z21start (den hvide boks)

  • Z21 multiMAUS controller

  • WiFi-Pakke+Z21 App

  • ESU-produkter til styring af sporskifter (ESU switchpilot) og signaler

  • Primært minitrix skinner uden ballast

  • 1x2.6m baneområde

  • 2 stationer

  • 3 industriområder

Jeg ønsker at have automatiseret drift af enkelte (2-3) passagertog, samtidig med at jeg kan køre manuel drift med andre tog (primært godstog), der deler fælles hovedlinje med passagertogene.
Software til styring har jeg endnu ikke bestemt mig for, men overvejer iTrain eller Traincontroller (hælder mest iTrain pga. pris).

Jeg har tænkt at bruge blokbaseret opdeling, hvor den ene skinne isoleres, hvorved jeg vil høre om Z21 detector 10808 tilbagemeldingsmodul til z21 hvid og ESU switchpilot er en god løsning, eller om der er bedre alternativer?

Mvh.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tilbagemeldingsmoduler til computerstyret drift med z21?

Indlæg af moppe »

Chr skrev: 20 sep 2023, 18:45

Jeg har tænkt at bruge blokbaseret opdeling, hvor den ene skinne isoleres, hvorved jeg vil høre om Z21 detector 10808 tilbagemeldingsmodul til z21 hvid og ESU switchpilot er en god løsning, eller om der er bedre alternativer?

Det vil være spild af penge at bruge 10808, når z21 ikke har CAN bus og dermed kan læse RailCom fra 10808.

Her vil 10819 være det oplagte valg, med sine 16 tilbagemeldinger via "Rückmeldebus".

ESU Switchpilot virker fint med z21.....

Klaus

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Tilbagemeldingsmoduler til computerstyret drift med z21?

Indlæg af Chr »

moppe skrev: 20 sep 2023, 20:15
Chr skrev: 20 sep 2023, 18:45

Jeg har tænkt at bruge blokbaseret opdeling, hvor den ene skinne isoleres, hvorved jeg vil høre om Z21 detector 10808 tilbagemeldingsmodul til z21 hvid og ESU switchpilot er en god løsning, eller om der er bedre alternativer?

Det vil være spild af penge at bruge 10808, når z21 ikke har CAN bus og dermed kan læse RailCom fra 10808.

Her vil 10819 være det oplagte valg, med sine 16 tilbagemeldinger via "Rückmeldebus".

ESU Switchpilot virker fint med z21.....

Klaus

Tak for svar Klaus.

Så vidt jeg kan se, er 10819 ikke tilgængelig, i hvert fald ikke som det ser ud nu.
Ved du om tilbagemeldingsmodulet fra ESU (50094) kan tilsluttes til z21? Eller er vi ved at være over i, at fordelene (både økonomisk og funktionelt) er større ved at have en Z21 (sort) frem for z21 (hvid)?

Mvh.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Tilbagemeldingsmoduler til computerstyret drift med z21?

Indlæg af moppe »

Chr skrev: 20 sep 2023, 20:33

Så vidt jeg kan se, er 10819 ikke tilgængelig, i hvert fald ikke som det ser ud nu.

Så vent til det kommer igen, eller find etsted der har dem på lager.
Roco/Fleischmann har været ramt hårdt af "chipkrisen" med hensyn til levering af dekodere og digitalstyring.
Her påstår de at de har 16 moduler på lager:
https://www.ewmb.de/product_info.php?in ... elder.html

Chr skrev: 20 sep 2023, 20:33

Ved du om tilbagemeldingsmodulet fra ESU (50094) kan tilsluttes til z21?

ESU virker kun med ESU.

Chr skrev: 20 sep 2023, 20:33

Eller er vi ved at være over i, at fordelene (både økonomisk og funktionelt) er større ved at have en Z21 (sort) frem for z21 (hvid)?

De ekstra features en Z21 koster betyder også at tilbehøret koster mere. Du skal ikke købe Z21 sort for at spare penge - det kommer du ikke til.

Klaus

Chr
Trafikelev
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 sep 2023, 19:02
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Tilbagemeldingsmoduler til computerstyret drift med z21?

Indlæg af Chr »

Ja jeg har også hørt at manglen på chips har gjort det svært for Roco. Jeg må prøve at skaffe den fra en online forhandler.

Tak!

Mvh.

Besvar