Blokke og sensorer

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Blokke og sensorer

Indlæg af Banemand »

Jeg har tidligere fået rigtig god hjælp af jer omkring dette, men selv om jeg genlæser tråden fra den gang, synes jeg ikke jeg helt har samme forståelse som jeg tilsyneladende havde den gang ;-)

Da jeg har besluttet at opbygge min bane i faser, er jeg nu klar med fase 1. Den består af nedenstående ret simple layout, med to parallelle ovaler og et par afgreninger på stationen (den store røde firkant).

Fase 1 sensorer.jpg

Umiddelbart tænker jeg at opdele den i 10 blokke med to sensorer i hver blok (de skinner der er markeret med rød). Jeg har tidligere eksperimenteret med en, to og tre sensorer per blok, og synes at det fungerer bedst med to. Jeg anvender Rocrail som styreprogram.
Så med ovenstående layout er jeg allerede nu på 20 tilbagemeldinger, hvilket betyder at jeg nok ender med rigtig mange tilbagemeldinger, da jeg har planlagt 3-4 faser mere herunder en skyggebanegård.

Så jeg vil meget gerne have et "sanity check" på tingene, inden jeg begynder at trække en masse ledninger: Ser det fornuftigt ud? Skal jeg bare klø på og lære at der altid er mange tilbagemeldinger når man vil køre fuldautomatisk, eller er der bedre alternativer/forslag?

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4499
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Blokke og sensorer

Indlæg af moppe »

I teorien kan man klare sig med en sensor for hver blok og så ellers lade computeren regne/gætte sig frem til resten.
Jeg finder det lettere at indbygge flere sensorer.

På modelbanen i Hadsten kører vi med op til 5 sensorer i en blok og har mulighed for op til 7 sensorer i en blok.

Klaus

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Blokke og sensorer

Indlæg af Banemand »

5-7 sensorer per blok har jeg nok ikke helt plads til ;-) Ved heller ikke om Rocrail overhovedet har syv forskellige events der kan trigges.

Kommer faktisk på besøg på modelbanen i Hadsten i morgen, så jeg prøver lige at tage en snak med de gode folk der om hvordan I har implementeret det.

Michael G.
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23 jul 2023, 10:30
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Blokke og sensorer

Indlæg af Michael G. »

Jeg bruger selv Rocrail, og har prøvet lidt forskelligt med hensyn til tilbagemelding. Jeg vil anbefale 3 sensorer på "stationen" en i hver ende af spor og en ca. midt. Det gør du kan kører ind fra begge sider, du kan bruge "addaptiv" bremsning, tror det hedder BBT i Rocrail. Så stopper toget præcist samme sted hver gang.

På fri strækning bruger jeg kun 1 sensor pr. blok, det fungere fint. Det er praktisk, som du også har med en sensor, som indkørsel til "station", så kan tog stoppe og vente hvis ikke der er ledige spor. Men placer den ikke for tæt på sporskifter, så er der ikke rum for langsom nedbremsning, eller nedsættelse af hastighed ved indkørsel.

For "udkørsels-sensor" placere dem ikke for tæt på stations spor, helst i længde der svare til den længste togstamme du vil kører med. Så "frigiver" Rocrail stationsblokken så hurtigt som muligt efter toget har forladt stationssporet. Hvis du vil kører begge vej på samme spor, kan du evt. kombinere ovenstående.

Michael

Banemand
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 jan 2019, 23:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Geoline + PIKO A

Re: Blokke og sensorer

Indlæg af Banemand »

Tak for dit input!

Jeg vil gå efter tre sensorer på blokkene på stationen. Jeg anvender BBT og synes det fungerer bedst med to sensorer, der trigger hhv. events "enter " og "in". Men med korte tog kan jeg godt se fordelen i at kunne standse disse midt på stationen med ved hjælp af den tredje sensor.

På de frie strækninger er jeg stadig lidt i tvivl om, hvorvidt en sensor er nok. Rocrail har eventen "enter2In", der kombinerer de to events "Enter" og "In" ved hjælp af en timer. Er dog lidt i tvivl om hvordan dette implementeres i praksis, herunder hvor sensoren konkret bør placeres.

Og tak for din gode pointe om ikke at placere sensorerne for tæt på sporskifterne, så der bliver rum til en pæn nedbremsning :-).

Besvar