Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Tak for svar og mulighed for at få udvidet horisonten :-)
Har nu skiftet koblingen på vognen til en standard PIKO A-kobling.
Synes dog der bliver lidt stor afstand mellem lokomotiv og vogn, i forhold til afstanden mellem vognene. Så jeg tror jeg vil prøve at skifte koblingen på lokomotivet til en kortkobling. At dømme efter billederne i linket, ligner den kobling der sidder på vognene(som er PIKO) mere Rocos kortkobling end PIKOs egen. Vil de to kortkoblinger mon kunne koble sammen, eller skal det være samme fabrikat?
Måske jeg bare skulle tage vogn og loko under armen, og besøge min lokale pusher, så de kan hjælpe med at finde den rigtige kombi :-)
Som Klaus anbefaler, så er det en rigtig god ide at læse MY1287' udmærkede artikel, der omhandler de forskellige koblingstyper, samt opridser fordele og ulemper ved de enkelte varianter. Jeg følte mig i hvert fald godt underholdt og fik udvidet min horisont af gennemlæsningen :)
jeg tror jeg vil prøve at skifte koblingen på lokomotivet til en kortkobling. At dømme efter billederne i linket, ligner den kobling der sidder på vognene(som er PIKO) mere Rocos kortkobling end PIKOs egen.
Det er uden tvivl Rocos kortkobling der sidder på vognene!
Jeg bruger et mix af Roco kortkoblinger, Roco universalkoblinger og A-koblinger.
Som udgangspunkt har alle mine lokomotiver og godsvogne A-koblinger, da jeg til tider har udlånt materellet.
Mellem personvogne har jeg Rocos kortkobling, og i hver ende af stammen har jeg så en overgangsvogn med begge typer koblinger.
Mvh Marc
Epoke IV-VII DSB, NSB, ÖBB, DB, PKP, Samt diverse eupæriske private operatører
Hej!
Det samme her. For år tilbage prøvede jeg forskellige koblinger og faldt for Roco universalkoblingen idet den ikke er så følsom over for højde forskelle som andre. Og skulle der være en enkelt vogn med A kobling, kobler den også med den.