Lystrup Station i FREMO moduler

Præsenter din modeljernbane, dit nyeste diorama eller nyeste skud på samlingen. Husk at bruge billeder, så vi alle kan nyde det.
lystrupstation
Stationsforstander
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite
Geografisk sted: Aarhus

Lystrup Station i FREMO moduler

Indlæg af lystrupstation »

Hej

Jeg er ny i forumet, men vil gerne vise noget fra min seneste kreation. Jeg er igang med at opbygge Lystrup station i H0. Stationen er opbygget i moduler efter FREMO standard 1:87. Jeg gik i gang med stationen i 2010 og har haft den med til 2 træf indtil videre, og skal have den med til det 3. snart.

På stationen har jeg opfundet en kartoffelmelsfabrik, for at skabe lidt ekstra godsdrift. Meningen er at fabrikken har sit eget sidespor med egen Köf, da der dagligt skal flyttes rundt på vogne pga. opfyldning og læsning af vogne.

Pt. er jeg igang med en af bygningerne til fabrikken og har netop kreeret en betonmur, som skal afslutte fabrikkens vestlige ende. Jeg modtager gerne kommentarer og viden, der kan hjælpe mig videre.

hilsen Jan

Der er flere billeder på min blog.
http://www.lystrupstation.blogspot.com
Vedhæftede filer
IMAG0566.jpg
indkørsel fra vest
indkørsel fra vest
IMAG0570.jpg
moppe
Lokomotivfører
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Lystrup Station i FREMO moduler

Indlæg af moppe »

Hej Jan

Hvilken epoke befinder vi os i?

Hvor stor en kartoffelmelsfabrik forventer du at lave?

Klaus
lystrupstation
Stationsforstander

Hej Klaus
moppe skrev:Hej Jan

Hvilken epoke befinder vi os i?

Det er epoke IIIb-IVa

Hvor stor en kartoffelmelsfabrik forventer du at lave?
fabrikken skal ikke være så stor på selve modulet, men er tænkt som en rimelig stor en, f.eks. som den i Brande.

Klaus
hilsen Jan
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

lystrupstation skrev:fabrikken skal ikke være så stor på selve modulet, men er tænkt som en rimelig stor en, f.eks. som den i Brande.
I så tilfælde (også med epoker) ville jeg tage et godt kig på deres "søster" i Karup. En del af deres produktionsbygninger er nemlig godt oppe i alderen til at kunne have eksisteret allerede i epoke 3 - og så er der ikke så langt at køre for at se dem.

Klaus
(der regelmæssigt er både i Karup og Brande på kartoffelmelsfabrik)
lystrupstation
Stationsforstander

moppe skrev:
lystrupstation skrev:fabrikken skal ikke være så stor på selve modulet, men er tænkt som en rimelig stor en, f.eks. som den i Brande.
I så tilfælde (også med epoker) ville jeg tage et godt kig på deres "søster" i Karup. En del af deres produktionsbygninger er nemlig godt oppe i alderen til at kunne have eksisteret allerede i epoke 3 - og så er der ikke så langt at køre for at se dem.

Klaus
(der regelmæssigt er både i Karup og Brande på kartoffelmelsfabrik)
Hej Klaus.

I så tilfælde modtager jeg gerne input. Jeg vil da også gerne besøge fabrikken hvis det er muligt. Jeg har selv besøgt Brande fabrikken for ca. 1 år siden, men der var både spor osv. afmeldt.

Dog mangler jeg input om hvordan forholdende om produktionen foregik dengang i 50-60'erne. Det er lidt svært at finde denne information idag. Jeg vil også gerne vide hvordan transporterne foregik og hvilke typer vogne disse blev afsendt i.

hilsen Jan
gmmz
Lokomotivfører
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Indlæg af gmmz »

hej Jan

velkommen i forummet, glæder mig til at se flere detaljer fra din station
ellers må jeg hen og kigge til vente til oktober i kolding.
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

lystrupstation skrev:Dog mangler jeg input om hvordan forholdende om produktionen foregik dengang i 50-60'erne. Det er lidt svært at finde denne information idag. Jeg vil også gerne vide hvordan transporterne foregik og hvilke typer vogne disse blev afsendt i.
Nogle virksomheder svarer pænt på historisk interesserede forespørgsler - også med billeder i svarerne.

Min umiddelbare vurdering er at ingen af fabrikkerne i Danmark fik råvarer til fabrikkerne via banen. Derfor deres placering i Brande, Toftlund, Karup og Langholt. Bønderne kom med råvarerne. Det færdige produkt derimod kan jeg bedst forstille mig i sække i lukkede godsvogne.

Sådan tilfældigt fandt jeg i en af mine bøger lidt inspiration til tidlig epoke 3 gods, herunder både sække og kartofler.
Apropos kartofler, så kunne det også være en kartoffelcentral. I Ørum på MFVJ var en sådan der i starten af 1950'erne begyndte at sortere og sende kartofler "ud i verden" via godsvogne. På billedet i bogen og MFVJ står det 2 Q vogne foran kartoffelcentralens pakhus.

Klaus
Vedhæftede filer
IMG_0210.JPG
lystrupstation
Stationsforstander

gmmz skrev:hej Jan

velkommen i forummet, glæder mig til at se flere detaljer fra din station
ellers må jeg hen og kigge til vente til oktober i kolding.
Hej Søren. tak for det. Der er jo god respons herinde.

hvis du vil se flere detaljer, skal du næsten se på min blog eller facebook side.

hilsen Jan
lystrupstation
Stationsforstander

moppe skrev:
lystrupstation skrev:Dog mangler jeg input om hvordan forholdende om produktionen foregik dengang i 50-60'erne. Det er lidt svært at finde denne information idag. Jeg vil også gerne vide hvordan transporterne foregik og hvilke typer vogne disse blev afsendt i.
Nogle virksomheder svarer pænt på historisk interesserede forespørgsler - også med billeder i svarerne.

Min umiddelbare vurdering er at ingen af fabrikkerne i Danmark fik råvarer til fabrikkerne via banen. Derfor deres placering i Brande, Toftlund, Karup og Langholt. Bønderne kom med råvarerne. Det færdige produkt derimod kan jeg bedst forstille mig i sække i lukkede godsvogne.

Sådan tilfældigt fandt jeg i en af mine bøger lidt inspiration til tidlig epoke 3 gods, herunder både sække og kartofler.
Apropos kartofler, så kunne det også være en kartoffelcentral. I Ørum på MFVJ var en sådan der i starten af 1950'erne begyndte at sortere og sende kartofler "ud i verden" via godsvogne. På billedet i bogen og MFVJ står det 2 Q vogne foran kartoffelcentralens pakhus.

Klaus
Hej Klaus

tak for dine observationer og billeder. Jeg vil også lave således at bønderne kan komme og læsse kartofler af direkte på fabrikken. Dertil skal være en vægt og evt. en rist, der har noget transport anlæg underneden.
Jeg ved fra andre personer at f.eks. Karup brugte UCS vogne til forsendelse af kartoffelmel, men også af gødning/foder i Tdgs vogne osv. som de sendte til andre producenter for videre bearbejdning.

Det ser interessant ud på billederne, hvor der bliver ompakket.

hilsen Jan
moppe
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af moppe »

lystrupstation skrev:tak for dine observationer og billeder. Jeg vil også lave således at bønderne kan komme og læsse kartofler af direkte på fabrikken. Dertil skal være en vægt og evt. en rist, der har noget transport anlæg underneden.
Kartoffelmelsfabrikken da den åbnede i 1933
Billede
Bygningerne står den dag i dag og bliver stadig brugt. Var faktisk på et "hjælp vores udstyr er gået i stykker" besøg i dag, dog på den anden side af Herningvejen, hvor de sækker op og læsser på lastbiler.
I dag er risten for aflæsning stik vest for de gamle bygninger, men der har den nok ikke altid været.
lystrupstation skrev:Jeg ved fra andre personer at f.eks. Karup brugte UCS vogne til forsendelse af kartoffelmel, men også af gødning/foder i Tdgs vogne osv. som de sendte til andre producenter for videre bearbejdning.
Jeg er slet ikke klar over, hvordan sporene gik gennem Karup før nu jeg kigger på kortet (google maps), mon ikke kartoffelmelsfabrikken havde eget sidespor? Banen er løbet lige i "baghaven".

lystrupstation skrev: Det ser interessant ud på billederne, hvor der bliver ompakket.
Jeps, lidt kaosagtigt måske

Klaus
Besvar