Roco T2000
-
Cargoman
- Godsforvalter
- Digital: Nej
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Roco Line
- Geografisk sted: Devils Island
- Kontakt:
Roco T2000
For en uges tid siden modtog jeg en lang pakke. Indholdet er noget som jeg har ventet på i omkring 10 år eller deromkring. På den æske, som var inde i pakken, havde jeg regnet med at der skulle stå Kombimodell på, men der står altså Roco. I æsken var der en model af en AAE Sdggmrs, også kendt som en T2000.
Roco T2000 med Lauritzen trailere.
Det er en pæn model i den sædvanlige Roco kvalitet, trykket står skarpt og alle umiddelbare detaljer er i orden, når de er påsat fra de medfølgende poser. Dem er der hele 4 af.
Og et billede lidt nærmere.
Der følger 2 trailere med fra Lauritzen. Trailerne afviger en lille smule fra hinanden, se billeder, hvilket er positivt nok.
Der er refleksstriber på den ene, og teksterne er ikke helt det samme.
Trailerne bagfra, bemærk teksten.
Og T2000 i fuld længde.
Alt i alt en tilfredsstillende model, også alligevel ikke.
Æsken den kommer i er det tyndeste pap. "Vinduet" i æsken er limet på indefra, og indmaden skal hives ind og ud fra enderne. Jeg har kun haft den åbnet 2 gange, og "vinduet" er allerede ved at falde af.
Det er en model af en såkaldt kombivogn, men modellen er alt andet end kombi. På de virkelige vogne sidder der nogle klapper langs siderne som kan slås op, hvis man vil have containere på i stedet for trailere. Disse klapper skal på Rocos model skiftes til enten opslåede eller nedslåede, og det er ikke nemt. De opslåede falder alt for nemt af, når først de er sat på. Der følger dog hele "bjælker" med, som man kender det fra Rocos talrige kænguruvogn, T1, og de sidder bedre fast.
Rocos T2000, her læsset med en container sat på bjælkerne.
Sådan kan den også komme til at se ud.
Skamlen er heller ikke helt som på den gamle T1. På den gamle T1 kunne skamlen gives et let drej, og så kunne den flyttes. På T2000 sidder der 2 tapper som passer i 2 tilsvarende huller i vognen. Når først skamlen er placeret, er den ikke bare sådan lige at hive op. Fremover vil min T2000 være fast konfigureret til trailere, alt det andet er simpelthen for bøvlet.
Kombimodell har skudt en ny kampagne i gang for deres alt for længe ventede T2000, blandt andet kommer de også med en vogn læsset med Lauritzen trailere. Jeg tror nu, at Kombimodell kommer til at erstatte de 5 andre Roco T2000, som jeg havde skrevet på ønskelisten.
Roco T2000 med Lauritzen trailere.
Det er en pæn model i den sædvanlige Roco kvalitet, trykket står skarpt og alle umiddelbare detaljer er i orden, når de er påsat fra de medfølgende poser. Dem er der hele 4 af.
Og et billede lidt nærmere.
Der følger 2 trailere med fra Lauritzen. Trailerne afviger en lille smule fra hinanden, se billeder, hvilket er positivt nok.
Der er refleksstriber på den ene, og teksterne er ikke helt det samme.
Trailerne bagfra, bemærk teksten.
Og T2000 i fuld længde.
Alt i alt en tilfredsstillende model, også alligevel ikke.
Æsken den kommer i er det tyndeste pap. "Vinduet" i æsken er limet på indefra, og indmaden skal hives ind og ud fra enderne. Jeg har kun haft den åbnet 2 gange, og "vinduet" er allerede ved at falde af.
Det er en model af en såkaldt kombivogn, men modellen er alt andet end kombi. På de virkelige vogne sidder der nogle klapper langs siderne som kan slås op, hvis man vil have containere på i stedet for trailere. Disse klapper skal på Rocos model skiftes til enten opslåede eller nedslåede, og det er ikke nemt. De opslåede falder alt for nemt af, når først de er sat på. Der følger dog hele "bjælker" med, som man kender det fra Rocos talrige kænguruvogn, T1, og de sidder bedre fast.
Rocos T2000, her læsset med en container sat på bjælkerne.
Sådan kan den også komme til at se ud.
Skamlen er heller ikke helt som på den gamle T1. På den gamle T1 kunne skamlen gives et let drej, og så kunne den flyttes. På T2000 sidder der 2 tapper som passer i 2 tilsvarende huller i vognen. Når først skamlen er placeret, er den ikke bare sådan lige at hive op. Fremover vil min T2000 være fast konfigureret til trailere, alt det andet er simpelthen for bøvlet.
Kombimodell har skudt en ny kampagne i gang for deres alt for længe ventede T2000, blandt andet kommer de også med en vogn læsset med Lauritzen trailere. Jeg tror nu, at Kombimodell kommer til at erstatte de 5 andre Roco T2000, som jeg havde skrevet på ønskelisten.
Med venlig hilsen
Rene
Moderne tog på danske skinner
-
Søren
- Lokomotivfører
- Digital: Ja
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Roco T2000
Flotte billeder. Tak for dine kommentarer, det er altid rart at høre om andres erfaringer med modellerne. Jeg er ikke den store fan af Rocos måde at håndtere containere på. Det skal være nemt at løfte dem af og sætte dem på.
Det er nu nogle meget flotte vogne, jeg kan godt lide den der Van Dieren hænger. I øvrigt lækker detalje med de forskellige trailere.
Det er nu nogle meget flotte vogne, jeg kan godt lide den der Van Dieren hænger. I øvrigt lækker detalje med de forskellige trailere.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
Cargoman
- Godsforvalter
- Kontakt:
Jeg er egentlig heller ikke fan af Rocos måde at håndtere containere på, selv om jeg dog har anskaffet mig en del containerbærevogne fra Roco. Roco har dog åbnet op for at anvende andet end deres irriterende tap med T2000 i form af de opslåede klapper med knop på. Men som skrevet er det en mindre prøvelse i fingerfærdighed at få dem sat på.Søren Lauritsen skrev:Jeg er ikke den store fan af Rocos måde at håndtere containere på. Det skal være nemt at løfte dem af og sætte dem på.
Der mangler i det hele taget en standard modelfabrikanterne imellem, hvordan det at sætte containere på vogne skal udføres. Jeg er godt klar over NEM 380, men den fungerer lige omvendt af den virkelige verden. B-models kommer med nogle nye Sgns, og her har de fat i noget af det rigtige. Mätrix er også henne i den rigtige retning. Standarden kræver også at alle fabrikanter er enige om, hvor lang en 20´, 40´ eller 45´ container skal være, samt det som ligger imellem.
Med venlig hilsen
Rene
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
Har du nogen erfaringer med hvordan PIKOs containere fungerer på f.eks. Märklins vogne? Det er mit indtryk at de arbejder med de samme mål, og PIKO har mange gode containere i deres løsdelssortiment.Cargoman skrev:Standarden kræver også at alle fabrikanter er enige om, hvor lang en 20´, 40´ eller 45´ container skal være, samt det som ligger imellem.
Med venlig hilsen
Søren
-
lystrupstation
- Stationsforstander
- Skinnesystem: Tillig Elite
- Geografisk sted: Aarhus
Hej.Skamlen er heller ikke helt som på den gamle T1. På den gamle T1 kunne skamlen gives et let drej, og så kunne den flyttes. På T2000 sidder der 2 tapper som passer i 2 tilsvarende huller i vognen. Når først skamlen er placeret, er den ikke bare sådan lige at hive op. Fremover vil min T2000 være fast konfigureret til trailere, alt det andet er simpelthen for bøvlet.
jeg har set de nye Roco T2000 vogne fra Roco. Dog har jeg endnu ikke købt nogle selv, da de modeller jeg er efter endnu ikke er udgivet. Når det så er sagt, er jeg tildels enig i dit udlæg omkring standarder.
Jeg har selv vogne fra Kombimodell, som generelt er flotte vogne og gennemarbejdede i forhold til alle typer laster.
dog er der ikke enighed om, man benytter huller i vognen eller huller i containeren, der skal stå på vognen. På de rigtige vogne i 1:1 er der -"dutter" på vognen, så containeren (som så ikke har dutter) kan gå ovenpå disse.
Kombimodell vil åbenbart her, ikke være med på den rigtige verdens standard.
Jeg har selv måtte lime mine gule holder fast på vognen, så de kun kan benyttes til her 2x20" containere. Se mere på min http://www.facebook.dk/modernraildk
Hvad mener i andre om dette?
hilsen Jan
FREMO - 1:87 - Dansk epoke IV-VI
https://www.facebook.com/modernraildk
http://www.lystrupstation.blogspot.com
-
Søren
- Lokomotivfører
- Kontakt:
For mig er det ikke så vigtigt om containerne følger den rigtige verden med "dutter" på vognene, og ikke på containerne, hvis bare det er udviklet ens hos alle producenter. Det er min opfattelse at de fleste har dutter på containerne, men f.eks. Roco gør det anderledes, og derfor har jeg afviklet mine containerbærevogne derfra.
Jeg er mest interesseret i at mine containere kan tages af og sættes på uden problemer, og at de kan flyttes mellem alle mine containerbærevogne.
Det er vigtigt for min måde at køre tog på, at jeg kan bruge containerne i driften, på samme måde som jeg bruger vognladninger osv. Det er også derfor en glæde når de forskellige producenter vælger at give containerne forskellige numre.
Jeg er mest interesseret i at mine containere kan tages af og sættes på uden problemer, og at de kan flyttes mellem alle mine containerbærevogne.
Det er vigtigt for min måde at køre tog på, at jeg kan bruge containerne i driften, på samme måde som jeg bruger vognladninger osv. Det er også derfor en glæde når de forskellige producenter vælger at give containerne forskellige numre.
Med venlig hilsen
Søren
-
Cargoman
- Godsforvalter
- Kontakt:
Jeg kender ikke PIKOs containere, men prøv at se herSøren Lauritsen skrev:Har du nogen erfaringer med hvordan PIKOs containere fungerer på f.eks. Märklins vogne? Det er mit indtryk at de arbejder med de samme mål, og PIKO har mange gode containere i deres løsdelssortiment.
Jeg ville selvfølgelig også foretrække, at knopperne sidder på vognene, som de gør ude på den store bane. Problematikken er her, at hvis knopperne ikke kan vippes op og ned som i 1:1, så vil de sidde fast. Det betyder, at containere skal have en hul bund, så de kan stå hen over de knopper som i 1:1 ikke ville blive brugt. Det er nok derfor at NEM 380 foreskriver den omvendte verden. Her ville du for eksempel kunne tage en Sgns og bore huller i alle "klapperne", som i model ikke vil have nogen funktion. Det vil også være nemt, at tage en hvilken som helst container, og så selv montere et par tapper i bunden, og din kombitrafik vil køre derudaf.lystrupstation skrev: Jeg har selv vogne fra Kombimodell, som generelt er flotte vogne og gennemarbejdede i forhold til alle typer laster.
dog er der ikke enighed om, man benytter huller i vognen eller huller i containeren, der skal stå på vognen. På de rigtige vogne i 1:1 er der -"dutter" på vognen, så containeren (som så ikke har dutter) kan gå ovenpå disse.
En fuld funktionel containerbærevogn med knopper og bevægelige klapper vil selvfølgelig også være sværere og dyrere at producerer end en uden. Men den ville selvfølgelig også være det mere lækker ;)
Blev der vedtaget og gennemført en standard, så tror jeg faktisk at jeg ville følge den, uanset om den foreskrev knop op eller knop ned.
Med venlig hilsen
Rene
-
lystrupstation
- Stationsforstander
hej Rene.Cargoman skrev:Jeg kender ikke PIKOs containere, men prøv at se herSøren Lauritsen skrev:Har du nogen erfaringer med hvordan PIKOs containere fungerer på f.eks. Märklins vogne? Det er mit indtryk at de arbejder med de samme mål, og PIKO har mange gode containere i deres løsdelssortiment.http://modellbahn-container.de/seite2.html Der står nogle mål som du måske kan bruge. Jeg kan til gengæld oplyse, at Samskip containeren, som ses i første indlæg, er en ommalet container fra AWM. I tapafstand er den faktisk en lille smule for lang i forhold til Rocos. Jeg har selv lavet huller i bunden, som passer til Rocos tapper.
Jeg ville selvfølgelig også foretrække, at knopperne sidder på vognene, som de gør ude på den store bane. Problematikken er her, at hvis knopperne ikke kan vippes op og ned som i 1:1, så vil de sidde fast. Det betyder, at containere skal have en hul bund, så de kan stå hen over de knopper som i 1:1 ikke ville blive brugt. Det er nok derfor at NEM 380 foreskriver den omvendte verden. Her ville du for eksempel kunne tage en Sgns og bore huller i alle "klapperne", som i model ikke vil have nogen funktion. Det vil også være nemt, at tage en hvilken som helst container, og så selv montere et par tapper i bunden, og din kombitrafik vil køre derudaf.lystrupstation skrev: Jeg har selv vogne fra Kombimodell, som generelt er flotte vogne og gennemarbejdede i forhold til alle typer laster.
En fuld funktionel containerbærevogn med knopper og bevægelige klapper vil selvfølgelig også være sværere og dyrere at producerer end en uden. Men den ville selvfølgelig også være det mere lækker ;)
Blev der vedtaget og gennemført en standard, så tror jeg faktisk at jeg ville følge den, uanset om den foreskrev knop op eller knop ned.
Det kunne være interessant at få producenterne til at levere en mere hel løsning. Dog er det meget svært at få enderne til at passe sammen i den virkelige modelverden. Nu kører jeg kun drift i FREMO regi, hvilket betyder at vi rent faktisk operere med gods og deraf tager container/trailere af og på.
Det er utroligt svært at få dette til at gå op i en solid løsning, så tingene kan holde til det. De modeller der leveres fra diverse producenter kan ikke tåle at blive brugt på denne måde. Derfor fastgør og limer vi klapperne på, så vognens gods er bestemt på forhånd. Legen bliver dog ikke ringere heraf.
hilsen Jan
-
gmmz
- Lokomotivfører
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
En container er ikke bare en container,
den har siden den første container blev bygget i USA i 1956, ændret udseende flere gange..
De fleste af de oplysninger jeg kommer med her, har jeg fra et foredrag med en Tysker,
der beskæftiger sig med containerterminaler over hele verden..
det var på et træf i 2014, hvor der var en workshop med temaet containere..
Først i 1966 kom containerne til Tyskland, Hvor M/S Fairland (Sealand) anløb Bremen den 6 mai 1966,
men derefter begyndte det at gå stærkt, hvor flere europæiske rederier bestilte containerskibe..
og 1968 var der 4-5 skibe, som anløb Hamburg Hafen om ugen..
I starten 70'erne var containerne mest med glatbyggede vægge
og gennem 80'erne og 90'erne, kom der rillecontainere, med logopaneler.
logopanelerne forsvandt i i løbet af 90'erne, så alt efter hvad epoke, skal man også lige have det for øje..
I Fremo-regi anbefalede man i 2009,
at følge Nem 380 med Huller i vognen og tap nedad på containerne,
da det så mest optiskt korrekt ud, det var ikke pænt at se containere med tap oven på..
Når alt det her er skrevet, er det heller ikke alle model-fabrikanter,
der går helt op i udseendet af containere
med nymodens logo på gamle containere og omvendt,
forkerte størrelse containere til forskellige firmaer,
nogle bruger 20 fod, selvom firmaet ikke har sådan nogle..
det skulle være Athern, som skulle være mest korrekt med hensyn til containere
den har siden den første container blev bygget i USA i 1956, ændret udseende flere gange..
De fleste af de oplysninger jeg kommer med her, har jeg fra et foredrag med en Tysker,
Først i 1966 kom containerne til Tyskland, Hvor M/S Fairland (Sealand) anløb Bremen den 6 mai 1966,
men derefter begyndte det at gå stærkt, hvor flere europæiske rederier bestilte containerskibe..
logopanelerne forsvandt i i løbet af 90'erne, så alt efter hvad epoke, skal man også lige have det for øje..
da det så mest optiskt korrekt ud, det var ikke pænt at se containere med tap oven på..
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
-
lystrupstation
- Stationsforstander
Hej Søren.gmmz skrev:En container er ikke bare en container,
jeg deltog på selvsamme møde vedr. drift i FREMO regi.
Der er kun nogle producenter der følger den tankegang, med at containeren har tap og bærevognen har hul i.
Så det skal modificeres, hvis det skal ensrettes.
hilsen Jan