Mobilstation2 problemer

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Entusiasten
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 apr 2014, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Mobilstation2 problemer

Indlæg af Entusiasten »

Jeg har Märklin Mobilstation 2 og har kørt uden problemer i 6 måneder. Mit lille barnebarn fik lov at lege med stationen og trykkede på mange knapper på en gang. Jeg blev nødt til at reboote, men nu kan jeg ikke skifte sprog, ingen data kan findes og nogle af de digitale sporskifte strejker fra indstillingen buet til lige!
Er det mon 2 separate problemer? Kan man få Mobilstation "opdateret" og hvorfor virker 3 sporskifte ikke korrekt, når 10 andre stadig fungerer upåklageligt?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mobilstation2 problemer

Indlæg af Søren »

Entusiasten skrev:Jeg har Märklin Mobilstation 2 og har kørt uden problemer i 6 måneder. Mit lille barnebarn fik lov at lege med stationen og trykkede på mange knapper på en gang.
Den er nok blevet stresset. Køb et MyWorld tog til dit barnebarn og lad voksenlegetøjet være i sikkerhed. :)
Entusiasten skrev:Jeg blev nødt til at reboote, men nu kan jeg ikke skifte sprog, ingen data kan findes og nogle af de digitale sporskifte strejker fra indstillingen buet til lige!
Jeg kan ikke se, hvordan dit problem med din mobilstation kan forstyrre sporskifterne. Mobilstationen sender blot kommandoen til den adresse som sporskiftet har. Så enten har dit sporskifte skiftet adresse, alternativt er dit sporskiftedrev defekt. Til en start vil jeg undersøge adresserne på sporskiftet, samt om drevene virker.

I sidste ende prøv at resette din Mobil Station. Som udgangspunkt nulstiller den alt til fabriksindstillingerne. Du mister også de lokomotiver du har lagt i den, så det er sidste udvej.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Entusiasten
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 apr 2014, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

sporskiftedrev

Indlæg af Entusiasten »

Jeg er træt af Mærklins sporskiftedrev, der ofte strejker og er til ombytning. Jeg har i stedet fået leveret drev med decoder fra Wiesmann, men jeg kan ikke forstå hvordan forbindelsen og kodningen skal fungere. Jeg kører med Mobil station II og styrer flere andre sporskifte herfra.
Kan nogen hjælpe?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mobilstation2 problemer

Indlæg af Søren »

Hejsa

Der er to slags drev fra Viessmann, men jeg antager i mit svar, at du snakker om det mest almindelige drev #4554. Hvis du har det andet drev, så giv lige lyd, så ser vi på det.

Viessmann drevet er lidt specielt når det kommer til programmering. Humlen er: Sæt drevet i programmeringstilstand og send en skiftekommando til det fra den tast du ønsker skal styre drevet.

For at få det til at virke, gør du følgende:
1. Sæt din Mobile Station i nødstop.
2. Forbind drevets blå ledning med den røde markering, samt drevets gule ledning til den røde ledning (kørestrømmen) på din Mobile Station.
3. Forbind drevets brune ledning til den brune ledning (fælles retur) på din Mobile Station.
4. Fjern nødstoppet.
5. Tilslut nu drevets blå ledning med den grønne markering til den brune ledning på din Mobile Station.
6. På din Mobile Station, find den plads hvor dit sporskifte skal være, og stil sporskiftet. Drevet vil nu tage adressen for den plads.

Ønsker du at give drevet en anden adresse senere, gentager du blot proceduren.

Tip! Det kan være en fordel at bruge små stikdåser, når du skal jonglere med ledningerne. Alternativt en klemrække, så du nemt og hurtigt kan slutte ledninger til din kørestrøm.
Viessmann #4554
Viessmann #4554

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Mobilstation2 problemer

Indlæg af moppe »

Nu spørger jeg lidt nysgerrigt. Hvilken del af operationen bringer drevet i programmeringstilstand?

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mobilstation2 problemer

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Nu spørger jeg lidt nysgerrigt. Hvilken del af operationen bringer drevet i programmeringstilstand?
Ja, det tog også mig lidt tid at regne ud. Det er fordi du venter med at tilslutte den grønne ledning til efter nødstoppet er fjernet. Hvis ledningerne bare bliver forbundet og du tænder for strømmen, så sker der ikke noget. Det er normal driftstilstand.

Den brune og gule kan også forbindes til en ekstern strømforsyning, hvis man ønsker at forsyne drevet uden om kørespændingen. Om den kan det i programmeringstilstand melder manualen intet om, men det kan vi jo teste. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Entusiasten
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 apr 2014, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Mobilstation2 problemer

Indlæg af Entusiasten »

Tak til Søren for et godt svar, men det virker bare ikke. Det er4558 jeg har, men jeg prøvede alligevel din meget finde beskrevne metode, desværre uden held.
Iøvrigt er mine ledninger fra digitalboksen trukket gennem bordet og det er vanskeligt at komme til dem. Jeg har derfor afklaret til hvilken skinnedel den henholdsvis røde og brune ledning er forbundet og har i enden af en skinnedel monteret ledninger i en samledåse med henholdsvis rød og brun "strøm". Det skulle vel være i orden, at gøre det sådan?
Spændt på at høre om du kan hjælpe mig med 4558!
På forhånd tak for hjælpen

P.s.hvorfor kan Märklin ikke levere drev der virker?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mobilstation2 problemer

Indlæg af Søren »

Entusiasten skrev:Tak til Søren for et godt svar, men det virker bare ikke. Det er4558 jeg har, men jeg prøvede alligevel din meget finde beskrevne metode, desværre uden held.
Jeg har lige læst i manualen til 4558, fremgangsmåden er den samme.

MEN: Jeg antog at din Mobil Station snakker DCC til dine sporskifter, hvis den ikke gør det (altså hvis den taler Motorola): Skal bytte rundt på den røde og den grønne ledning. Således at du tilslutter først den blå ledning med grøn markør, fjerner nødstoppet og herefter tilslutter den blå ledning med rød markør. Prøv herefter at stille sporskiftet. Der er en god sandsynlighed for at din Mobil Station taler Motorola til dine sporskifter, hvis du ikke selv har ændret indstillingerne.
Entusiasten skrev:Iøvrigt er mine ledninger fra digitalboksen trukket gennem bordet og det er vanskeligt at komme til dem. Jeg har derfor afklaret til hvilken skinnedel den henholdsvis røde og brune ledning er forbundet og har i enden af en skinnedel monteret ledninger i en samledåse med henholdsvis rød og brun "strøm". Det skulle vel være i orden, at gøre det sådan?
Ja, hvis du er 100% sikker på, at du har forbundet tingene korrekt. Gør du det omvendt, så kortslutter det. Så det finder du ret hurtigt ud af.
Entusiasten skrev:P.s.hvorfor kan Märklin ikke levere drev der virker?
Det ved kun Märklin. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Entusiasten
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 apr 2014, 15:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Mobilstation2 problemer

Indlæg af Entusiasten »

Tak til Søren for hans indsigtsfulde kommentarer. Jeg har prøvet flere "modeller" og har nu en vis succes, idet sporskiftet er i "live", således at det skifter på position 1 (fabriksindstilling). Uanset hvordan jeg bytter om på ledningerne og fjerner nødstoppet, kan jeg ikke få flyttet positionen til den ønskede.
Hvad gør jeg galt???.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mobilstation2 problemer

Indlæg af Søren »

Entusiasten skrev:Hvad gør jeg galt?
Jeg skal ærligt indrømme, at det er ikke nødvendigvis så enkelt som det er fremstillet. Jeg havde selv store problemer den anden dag, da jeg skulle skifte adressen på mit sporskifte. Jeg fulgte den guide jeg selv havde skrevet, og den virkede ikke de første par gange, men pludselig virkede det. Jeg er endnu ikke helt sikker på, hvad jeg gjorde anderledes.

Jeg smutter tilbage i togrummet og ser om jeg kan udarbejde en ny fremgangsmåde.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar