Märklin løfter sløret for C-sporets fremtid

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin løfter sløret for C-sporets fremtid

Indlæg af Søren »

Er der noget Märklin har været tavs omkring, er det fremtidsplanerne for C-sporet. I Märklin Magazin nr. 4 i artiklen "60 år med punktkontakter", bliver sløret dog løftet - og det ser spændende ud.
Det er første gang i snart 10 år, at der sker noget på C-spors-fronten. Eneste nyhed i de seneste år har været 24360 (360mm sporet). Ellers har produktgruppen været uden nyheder, til frustration for mange brugere.
Märklin Magazin skrev: C-sporet vil sandsynligvis få en lang levetid. "Der er stadig et par åbne ender", siger Karl-Heinz Gräßle, Märklin produktansvarlig. "Blandt dem er slanke krydssporskifter eller slanke buede sporskifter for de større radier". Han beder om tålmodighed fordi et projekt som f.eks. et slankt krydssporskifte koster en sekscifret investering. "Jeg er overbevist om, at dette kan realiseres i nærmeste fremtid", siger han. Gräßle gør sig dog ingen nævneværdig håb om et flex C-spor. "Der er måder at lave det på, men det er ikke klart til produktion". "Et stort projekt er i støbeskeen, en drejeskive til C-sporet". Med punktkontakter, selvfølgelig.
Rundt omkring på diverse fora jubler folk over udsigten til et slankt krydssporskifte. Når jeg ser på sortimentet er det nok også det produkt, jeg synes, der mangler mest af alt. Personligt er jeg ligeglad med flexskinner, jeg mener, at hvis man har behov for en flexskinne til sin sporplan, skal man slet ikke vælge C-spor i første omgang. Det er et "plug 'n' play"-spor og der synes jeg ikke en flexskinne hører hjemme.

Da jeg har Trix C-sporet til min spisebordsbane/tæppebane/plug 'n' play bane håber jeg selvfølgelig, at Märklin vil huske Trix C-sporet når de engang kommer med nyhederne. Med få undtagelser er Trix C-sporets sortiment identisk med Märklin C-sporet. Der mangler selvfølgelig 3-skinne specialiteter, som ikke giver mening i en 2-skinne verden, men ellers mangler 360mm skinnen og 3-vejs-sporskiftet, samt et slankt krydsspor (ikke skifte).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin løfter sløret for C-sporets fremtid

Indlæg af bygger01 »

Det med punktkontakter på drejeskiven er et plus, det gamle system er følsomt for urenheder....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Besvar