Vallejo Air farver til din airbrush

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af Søren »

Hejsa

Hvis du vil have det nemt når du skal bruge din airbrush, så vil jeg godt anbefale Vallejos serie af airbrush-farver. Der er masser af farver at vælge imellem og, da farverne er fortyndet fra fabrikken, slipper du for at skulle finde den rigtige konsistens. Det er super duper nemt at have med at gøre.

Jeg købte sidste år et par prøvefarver og nu har jeg efterhånden et helt arsenal. Vallejo producerer også washes, som du kan have glæde af når du patinerer. De kommer i alle mulige farver, jeg har en enkelt rustrød og resten er sorte og grå nuancer som er gode at have, hvis jeg f.eks. skal lave regneffekter eller bare almindeligt snavs. :-)
Vallejo airbrush-farver
Vallejo airbrush-farver
Farverne er akrylfarver og Vallejo producerer et specielt sæt til modeljernbane (Vallejo, #71191). Det indeholder stort set alle farver, som du kan få brug for når du skal patinere modeller.

Farverne kommer i doseringsflasker, så du blot skal dryppe et par dråber ned i airbrushen. Hvis din airbrush arbejder med dyser mindre end 0.5 mm, så skal du fortynde farverne en anelse. Jeg har en 0,3 mm dyse, så jeg plejer at dryppe f.eks. fem dråber maling og to dråber airbrush fortynder. Jeg benytter Vallejos Airbrush Thinner. Bland malingen ved at sætte en finger for udgangen på airbrushen og skyd luften afsted (HUSK låg på koppen med malingen!! :o ).
Bland farverne i koppen - husk låget!!
Bland farverne i koppen - husk låget!!
Jeg kan også anbefale at købe en airbrush cleaner. Det er igen supernemt, du hælder blot rensevæske i airbrushen og dumper det i containeren. Der sidder et filter, som forhindrer støvpartikler i at komme ud fra beholderen. Min beholder er fra Sparmax, men den fås også fra Revell og Iwata - og sikkert mange andre. Fordelen er også, at den kan holde airbrushen når du ikke benytter den.
Sparmax Airbrush Cleaner
Sparmax Airbrush Cleaner
Træerne vokser dog ikke ind i himlen, så du slipper ikke for at skulle skille din airbrush ad og effektivt rengøre den. Men airbrush rensebøtten er god at have, især ved skift af maling og andet, hvor det ikke er pine-død nødvendigt at grundrense airbrushen.

Her er en tutorial fra Youtube, der fortæller lidt om de ting som du skal være opmærksom på med akrylfarver og airbrush, samt et par tips til brug af Vallejo Air farverne.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=joPBE7PbbOY[/youtube]
(Videoen nævner en fortynder fra et andet firma, men Vallejo har sidenhen lavet deres egen fortynder, som virker bedre med deres farver)

Airbrush cleaning station review:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ie7DMPFbDfo[/youtube]

Vallejo Air Color: http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/m ... /family/17
Revell airbrush cleaner: http://www.revell.de/produkte/airbrush/ ... 39190.html

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af henho »

Yderst informativt indlæg, Søren - tak for det :) :D
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af bygger01 »

Hvor får Du trykluften fra ......

Mon ikke en alm. billig kompressor med manometer kan bruges ?

Hvad trykområde arbejdes der med ?

Og er en vandudskiller ikke nødvendig ?

På en tur til Polen for flere år siden købte jeg en "billig" airbrush, så det kunne være spændende at prøve om den virker og kan bruges .....

Det første den kunne bruges til er patinering af skinnerne,

Mon det var en ide at patiner dem inden de bliver skruet fast, men så mangler der lidt rust på ballasten.

Hvad mon fordel og ulempe er ved det ( Flex. skinner bliver vel mere ufleksible ! )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af Søren »

Ang. trykluft, så arbejder jeg med en Revell kompressor "Starter Class". Den leverer ca. 3 bar. Den har ingen vandudskiller, så min antagelse vil være, at det behøver du som udgangspunkt ikke. Nogle af de større modeller har det, og det kan godt være du får et pænere resultat - I don't know - jeg har ikke bemærket nogen forskel.

Her er et par billeder af mit setup. Det sindrige system af fittings er til for at få Biltemas airbrush til at fungere med Revells fittings. Der er ingen standard for den slags, så man må være kreativ. Moppe kunne heldigvis skaffe de nødvendige dele - inkl. "quick release" eller hvad den nu hedder. :-) Hvis man køber Revells airbrushes, så er man selvfølgelig ude over det problem. :-)
Airbrush fra Biltema og kompressor fra Revell
Airbrush fra Biltema og kompressor fra Revell
Min airbrush er købt i Biltema og koster vel omkring 159 kr. Det er en dual action, så du kan styre lufttryk og malemængde separat. Jeg vil til enhver tid anbefale en dual action til patineringsarbejde. Biltema har i øvrigt også en kompressor, men jeg kender den ikke, så jeg kan ikke udtale mig om den.

Min Revell kompressor er superfin. Der følger nogle skumpuder med i emballagen, dem bruger jeg som underlag til den, så larmer den ikke så meget når den står på bordet. Den er normalt pænt stille, men da den ikke har en tank kører den konstant. Revells master class kompressorer har tank og vandudskiller.

Revells kompressor: http://www.revell.de/produkte/airbrush/ ... 39136.html
Biltema airbrush: http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykl ... jte-17371/
Sådan ser emballagen ud
Sådan ser emballagen ud
bygger01 skrev:Hvad mon fordel og ulempe er ved det ( Flex. skinner bliver vel mere ufleksible ! )
Hvis du maler skinnerne efter de er monteret, så er fleksibiliteten vel ligegyldig? Jeg maler altid skinnerne med airbrush inden jeg lægger ballast. Når ballasten er lagt, patinerer jeg igen, men denne gang i lettere mængder.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af bygger01 »

Min erfaring fra klubben er, at jeg har set fra et gammelt anlæg at K flex. skinner bliver meget ufleksible, da skinnesømmene låser, men det også være, at de den gang malede med et tykt lag.

Jeg har på den del af anlægget, der er blevet nedtaget og nu bliver ombygget, valgt Merkur ballast, så er jeg hoppet over, hvor gærdet var lavest. Merkur har også den fordel, at der findes ballast til sporskifterne .....

Med hensyn til trykluften vil jeg først prøve hos en, jeg kender, der har en sådan kompressor ( fik det først at vide i dag ) om min airbrush virker ...

Og så vil jeg overveje at købe et manometer med vandudskiller ( set Bauhaus ) til min store kompressor med tank, nu hvor Du har oplyst ca. 3 bar.

En helt anden metode kunne være brunering, og jeg vil prøve at spørge en bøssemager, der bor i Hammerum, for maling af sporskifter / englænder kan blive en giftig sag ............

For resten tak for et hurtigt og godt svar

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af henho »

Det med quick-koblingen lyder spændende 8-)

Jeg bruger normalt min single action pistol fra Lidl, da den fulgte med kompressor-sættet.

Men jeg har også en dual action pistol fra Aztech, og den bruger jeg aldrig, da det er så besværligt, at skifte. Og det er en skam, for det er en god pistol.

Hvilke stumper skal der til ?
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af Litra ME »

bahnfannet skrev:Ang. trykluft, så arbejder jeg med en Revell kompressor "Starter Class". Den leverer ca. 3 bar. Den har ingen vandudskiller, så min antagelse vil være, at det behøver du som udgangspunkt ikke. Nogle af de større modeller har det, og det kan godt være du får et pænere resultat - I don't know - jeg har ikke bemærket nogen forskel.

Her er et par billeder af mit setup. Det sindrige system af fittings er til for at få Biltemas airbrush til at fungere med Revells fittings. Der er ingen standard for den slags, så man må være kreativ. Moppe kunne heldigvis skaffe de nødvendige dele - inkl. "quick release" eller hvad den nu hedder. :-) Hvis man køber Revells airbrushes, så er man selvfølgelig ude over det problem. :-)


Min airbrush er købt i Biltema og koster vel omkring 159 kr. Det er en dual action, så du kan styre lufttryk og malemængde separat. Jeg vil til enhver tid anbefale en dual action til patineringsarbejde. Biltema har i øvrigt også en kompressor, men jeg kender den ikke, så jeg kan ikke udtale mig om den.

Min Revell kompressor er superfin. Der følger nogle skumpuder med i emballagen, dem bruger jeg som underlag til den, så larmer den ikke så meget når den står på bordet. Den er normalt pænt stille, men da den ikke har en tank kører den konstant. Revells master class kompressorer har tank og vandudskiller.
Ligner meget mit setup med hjemmefittings :-)
foto.JPG
ved du hvilke farver i Vallejo jeg skal bruge for at male en MR om til grå/blå design ? kan ikke finde en tabel der kan omsætte de RAL koder jeg har fundet her http://www.kvv73.dk/Danskimodel/Danske_ ... _model.pdf
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af Søren »

Litra ME skrev:ved du hvilke farver i Vallejo jeg skal bruge for at male en MR om til grå/blå design ? kan ikke finde en tabel der kan omsætte de RAL koder jeg har fundet her http://www.kvv73.dk/Danskimodel/Danske_ ... _model.pdf
Du kan bruge Vallejo's hjemmeside. Her finder du et farveskema.

DSB Grå, RAL 9002 er varenummer 71.119.
DSB Mørkegrå, RAL 7015 er varenummer 71.052.
DSB Blå findes desværre ikke (RAL 5003) men varenummer 71.091 "Signal Blue" er pretty damn close.

Vallejos farveskema:
http://cdn.acrylicosvallejo.com/c7d79e5 ... _rev02.pdf

Nice setup btw. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af Litra ME »

tak og tak :-)
TT-tog
Stationsforstander
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12 aug 2011, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Vallejo Air farver til din airbrush

Indlæg af TT-tog »

Hej med jer..

Jeg har og bruger BILTEMA`s kompressor og den er ganske udmærket og den kan jeg godt anbefale..

mvh

Thomas Thomsen
Besvar