Lokomotiv med synligt kulforbrug

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af Søren »

Nu har Märklin bygget et lokomotiv hvor kulniveauet i tenderen daler efterhånden som lokomotivet får "brugt" det. Nyhed 2014.
Märklin 39008
Märklin 39008
Sjov idé! :)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 308
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af Skott »

Ja noget skal man jo gøre for at tænke nyt ;)
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af bqg »

Ja - Der er snart ikke grænser for hvad de finder på, men hvor meget glæde har man af det, udover selvfølgelig det koster penge og kan gå i stykker.
Men seriøst er lokomotivet så tæt på, så lang tid af gangen så man kan se det, hvis man ikke lige ved det.
Det jeg tænker på er, lokomotivet kan henstilles i skyggebanegården et stykke tid, lægger man så mærke til ændringen i beholdningen når det kommer til bage. Ville det ikke være billigere, selv at sænke kulniveauet i tenderen?
Nu har jeg ikke været inde og set hvad det ellers har, men jeg ville hellere have lys omkring gangtøj, lys i førerkabinen, lys i brændkammeret og lokofører og fyrbøder.
Det koster selvfølgelig også, men det ville være ting man ville lægge mærke til.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
f.ormstrup
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 11 aug 2011, 20:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Kontakt:

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af f.ormstrup »

499,95€ så er det gimmick også betalt.
mvh Flemming
Videoer
SVJMJK
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af bygger01 »

Nu har jeg ikke været inde og set hvad det ellers har, men jeg ville hellere have lys omkring gangtøj, lys i førerkabinen, lys i brændkammeret og lokofører og fyrbøder.
Det koster selvfølgelig også, men det ville være ting man ville lægge mærke til


Det er mærkeligt, at der ikke tilbydes et par mand på et damptog & en enkelt mand på diesel - / el. loko'er, men så ender det måske i, at de har forkert tøj på ........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af bqg »

bygger01 skrev:Det er mærkeligt, at der ikke tilbydes et par mand på et damptog & en enkelt mand på diesel - / el. loko'er, men så ender det måske i, at de har forkert tøj på ........
Ja det er jo det næste problem, de fleste lokomotiver har været indsat over flere epoker, hvor der er sket ændringer med påklædningen, men fyrbøder og lokofører på damplokomotiver, er vel som sådan ret ens. Næsten sorte over det hele af olie og kulstøv. Men til den pris, så burde der vel kunne ligge et par folk i kassen, som kunne skiftes så epoken kom til at passe.

Nå spøg til side, de forsøger formodentlig at finde på noget, der skiller deres lokomotiver ud fra de andre fabrikaters. Det kan man som sådan ikke fortænke dem i; men om man så mener det er det rigtige sted de sætter ind, er jo en anden sag. Der skal som nok være nogle der syntes det er alletiders og gerne vil betale for det.

Jeg kan da heldigvis undlade at anskaffe lokomotivet, når jeg mener det er skudt over målet.

Der er måske ikke så store udviklingsomkostninger, ved at lave så kulniveauet kan hæves og sænkes, som at skulle udvikle en helt ny model, med stor nøjagtighed, mange detaljer og super gangegenskaber.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af Søren »

bqg skrev:Det jeg tænker på er, lokomotivet kan henstilles i skyggebanegården et stykke tid, lægger man så mærke til ændringen i beholdningen når det kommer til bage. Ville det ikke være billigere, selv at sænke kulniveauet i tenderen?
Jeg tænker det er designet med henblik på brug med Mfx+, således vil du kunne se beholdningen på centralstationen. Det har ingen umiddelbar betydning om beholdningen er lav, medmindre du har en Central Station 2 og vælger at den skal tillægge det betydning. :-) Jeg tænker også man får mulighed for at definere et punkt på anlægget, f.eks. en kulgård, hvor lokomotivet kan køre hen og blive "fyldt op". På samme måde som de pt. gør med el (sand) og diesellokomotiver (brændstof).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af Søren »

bqg skrev:Nå spøg til side, de forsøger formodentlig at finde på noget, der skiller deres lokomotiver ud fra de andre fabrikaters. Det kan man som sådan ikke fortænke dem i; men om man så mener det er det rigtige sted de sætter ind, er jo en anden sag. Der skal som nok være nogle der syntes det er alletiders og gerne vil betale for det.
Det tror jeg også der er. Jeg tænker det er det samme som når Roco udvikler vogne med døre, der kan åbne automatisk, de vildeste røggeneratorer og ESU laver lokomotiver med "dieselrøg" og lys i instrumentbrættet. Det må være op til folk selv at vurdere, hvad der giver mening for dem. Tydeligvis, giver dette ikke mening for Flemming. ;-)

Jeg ser sådan på det: Det er de små forsøg på at skubbe grænserne som i sidste ende flytter teknologien videre, og forbedrer de modeller vi får. Om ovenstående lokomotiv er skudt ved siden af, mjaah, det ved jeg ikke. Jeg tror lokomotiver som dette er en vejrballon, I ved, man sender den op for at se hvordan vejret er, hvis målingerne er interessante kan man arbejde videre med det, hvis ikke, kan man lade gassen gå af.

Jeg tror ikke vi kommer til at se funktionen i mange flere lokomotiver i den nærmeste fremtid. Jeg tænker da også af og til: "Vi har lyd, vi har lys, de fleste nye modeller har super detaljer. Noget skal de jo finde på." :-) Så som bqg skriver, det kan man jo ikke fortænke dem i. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af Søren »

bqg skrev:Nu har jeg ikke været inde og set hvad det ellers har, men jeg ville hellere have lys omkring gangtøj, lys i førerkabinen, lys i brændkammeret og lokofører og fyrbøder.
Du får en smule af dine ønsker opfyldt. :-) Lokomotivet har følgende funktioner:

Funktion: Frontlys
Funktion: Røggenerator
Lyd: Generel lyd
Lyd: Fløjte
Funktion: Direkte styring
Funktion: Bremselyd fra
Funktion: Lys i brændkammeret
Lyd: Rangierfløjt
Funktion: "Speciel funktion" (det er nok beholdningen i tenderen)
Lyd: Lukke damp ud
Lyd: "Skovle kul"
Lyd: Luftpumpe
Lyd: Omgivelser
Lyd: Afgangsfløjt
Funktion: Rangierlys, dobbel A.

Hele beskrivelsen:
http://www.maerklin.de/de/service/suche ... t_nr=39008

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Lokomotiv med synligt kulforbrug

Indlæg af Søren »

bygger01 skrev:Det er mærkeligt, at der ikke tilbydes et par mand på et damptog & en enkelt mand på diesel - / el. loko'er, men så ender det måske i, at de har forkert tøj på.
Jeg tænker det er så individuelt hvad folk ønsker, at der ville være mange som ikke vil kunne bruge det alligevel. Så kan man lige så godt lade være. ESU tilbyder i deres modeller, at man sender en kupon ned til dem og får tilsendt (UB) et sæt RP25 hjul til sit lokomotiv. Det de færreste der ønsker det (endsige ved hvad RP25 er), men de som gør, kan så få det tilsendt. ESU sparer penge, og alle er alligevel glade. Jeg siger ikke Märklin skal gøre det samme, men blot at ønsker og behov er forskellige, så det er nok ud fra den betragtning at det er valgt fra.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar