Perronbredde

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
bygger01
Lokomotivfører
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Perronbredde

Indlæg af bygger01 »

Er der bud på, hvor smal man kan lave en almindellig dobbelt perron, hvor min husbygger ønsker en luftbro ( luftbroen fra Aalborg, der dog ikke havde forbindelse til oerroner, men det kan hun ikke huske ..)forbindelse

Der er 4 personspor med 2 dobbelte perroner

Længden på en perron er ca. 200 cm og af den grund, skal de vel heller ikke være for smalle

Måske skal jeg tilføje, det bliver 2 lige perroner og lige nu er der kun ca. 53 mm

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

bqg
Ledvogter

Re: Perronbredde

Indlæg af bqg »

Hvis der skal være en kiosk var det måske der man skulle starte, eller tage udgangspunkt i trappen til gangbroen og lave perronen 3 x gangbroen.
Alternativt vælg nogle standardskinner, mellem sporskifterne og vælg perronbredden ud fra det.
Jeg ved godt det ikke var et konkret mål i mm, men mellem 60-100 mm kunne være et bud.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Er der bud på, hvor smal man kan lave en almindellig dobbelt perron,
Mindst 5 m i virkeligt mål plus bredden af evt. bygningsdele. Det er endda en ret smal perron.
moppe
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev:Længden på en perron er ca. 200 cm og af den grund, skal de vel heller ikke være for smalle

Måske skal jeg tilføje, det bliver 2 lige perroner og lige nu er der kun ca. 53 mm
Tag ned på stationen med et målebånd.... I Herning er det du søger.

Sådan en hurtig tur rundt med google maps, afslører at mange danske "ø-perroner" er cirka 10 meter brede. Mit bud vil derfor være et sted mellem 8 og 12 cm.

Klaus
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Birgit har været af sted i dag med et 5 mtr. målebånd og har målt Herning op

Hun har målt 2,60 + 3,10 + 2,60 = 8,30

Så har vi målt det ud på et gulv, og det synes vi er for meget, så vi vil slippe af med noget mindre og er endt med 5,5 - 6,5 mtr.

Så omregnet bliver det 5 - 6 cm, og det synes jeg er smalt for en 2 mtr. perron, så¨vi ender nok på 6 - 7 cm
UPS omregnet bliver 6 - 7 cm

Så det er faktisk derfor, jeg har spurgt her og også Sporskiftet, og det er sjovt at betragte foskellen / 2 svar fra dette mindre forum, så 2 - 0

H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK (p. gr. af dampen).

Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Hun har målt 2,60 + 3,10 + 2,60 = 8,30
Det passer udmærket med mit bud på mindst 5 m plus bredden af bygningsdele. I må i hvert fald aldrig gøre den smallere!
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Terningen er kastet - et skinnestykke / 2206 har bestemt det - og det samme med de lange sporskift / krydsspor har bragt ca. 85 mm mellem skinnerne.

( det er mærkeligt at sporskiftet 22715/6 & 2275 ikke har samme størrelser, så der skal lidt "justeringerne" til )

Så det må Herborg leve med ..

Tak for indspark ....

Erik Olsen
Lokomotivfører
Kontakt:

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Terningen er kastet - et skinnestykke / 2206 har bestemt det - og det samme med de lange sporskift / krydsspor har bragt ca. 85 mm mellem skinnerne.
Det svarer til 85-43=42 mm perronbredde svarende til 3,65 m i virkeligt mål, dvs. alt for smalt. Fritrumsprofil http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf for fastlæggelse af afstand fra spormidte til perronkant.

Det kan undre mig at du spørger her når du alligevel gør som det passer dig og vælger den forkerte løsning.
bygger01
Lokomotivfører

Indlæg af bygger01 »

Der er 7 cm ( lidt over 6 mtr i H0 ) mellem 2 vognsider, så det er blevet nok til vores verden .....

Skovsøekspressen
Godsforvalter
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Skovsøekspressen »

Herning er i øvrigt fra slut 1970´erne og derfor er perronerne indrettet efter den tids tog og trafik, vil skyde på at den gamle Herning station havde lidt mere smalle perroner.

Mvh
Claus
Besvar